Gå til innhold

"Batterilampe" lyser, vått?

Ranger emnet


polo_cl_c

Anbefalte innlegg

Kjørte med min 91 polo i dag. Regnet som f*** og etter en stund blinket lyset i lampen med batterisymbo av og till. Til slutt så lyset den konstant. Så at det var ganske mye vann inne i motorrommet, men alt virket. Tenkte på dynamoen, men den virket helt fin også. Lysene og alt er helt normalt. Starter også som den skal. Etter en stund merket jeg at viskerene ble tregere og tregere. Kan det være at de har blitt våte? Altså motoren eller det elektriske til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppe å skulle starte bilen nå. Den fikk ikke start. Prøvde 3 ganger å viri om, men da var det nesten ikke mer strøm igjen. Hentet den andre bilen og prøvde med starthjelp. Fikk start på bilen og den startet med en gang. Den stoppet og gikk "helt fint" etter dette. Lysene er helt svake, ser nesten ikke instrumentlysene og viskerene går nesten ikke. Er det batteriet eller dynamoen tror dere? Har ikke mulighet til å få sjekket det i helgen her jeg er og trenger bilen i uken. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har et voltmeter tar det to minutter, mål først over batteriet med tenningen på, så måler du over batteriet med motoren i gang, hvis jeg husker riktig så skal ikke batteriet være på under 11.9 volt og ladespenningen skal ikke være under 13.8.

 

men det høres ut som om dynamoen har sluttet og lade, også har du kjørt rundt på batteriet som nå er utladdet

-1994 Opel Corsa 1.4 Swing

-2000 Yamaha TDR 125

x1987 Volvo 240 GL

x1985 Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC= vekselstrøm, og DC= likestrøm. For å måle ladespenning setter du meteret på Spenning/Voltage DC. Om du må stille inn meteret på rett spenning velger du første mulighet over 12 volt. Når du måler ladespenningen kan du først måle fra pluss til minuspolen på batteriet. Etterpå kan du måle fra plusspolen på dynamonen og til jord. Og selvsagt motoren i gang.

 

For å sjekke høgtalerkablene må du koble dem fra, og måle fra den ene enden til den andre med multimeteret innstilt på ohm. Denne bør ligge på tilnærmet 0 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det kan være jordledningen. Målte batteriet og det viste 12,1 volt. Når jeg prøvde å starte bilen igjen så gikk ikke det. Ikke med hjelp en gang. Viskerene, lysene osv er dårlig også, selv om batteriet er fulladet.

 

Målte høytalerledningene foran med høytalerene koblet på. (målte i enden som skal kobles til spilleren) De viste 3,4 ohm.

Jeg målte høytalerledningene med enden sammenkoblet bak i bilen: Da viste den 0,4 ohm og 0,5 ohm. Målte også høytalerene bak. De viste 3,6 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det kan være jordledningen. Målte batteriet og det viste 12,1 volt. QUOTE]

 

Få noen til å prøve å starte bilen mens du måler.

For hvis det viser 12.1 volt før du prøver, så skal jeg nesten banne på at den går ned til mellom 2 og 4 volt når du vrir på nøkkelen.

Gjør den det så er det mest sannsynelig at det er ei celle i batteriet ditt som har tatt kvelden, erfart det 2 ganger selv.

Men sjekk jordinga som du også nevner, gjerne alle kabler mellom dynamo og batteri, inkl starter.

02 Caravelle tdi

84 Golf GTI (i deler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg målt batteriet når en prøver å starte bilen også. Da detter det ned på ca 3 volt. Fikk start på den med kabler i dag. Dynamoen lader ikke mer enn 7,9 volt. (Målte på batteripolene med motoren i gang) Er det normalt? Pleier det ikke vanligvis å være en 13/14 volt. Nå er dette en liten bil da. Maks batteristørrelse i følge instruksjonsboken er 45.

Eller kan det være at batteriet er dårlig slik at strømmen "faller" når motoren er i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan garantere at det er noe feil på spenningsregulatoren på dynamoen din.

Enten er det børstene som er dårlige, ellers så er det selve spennigsregulatoren. Om jeg ikke tar helt feil, så sitter børstene fast på spenningsregulatoren, så hvis du skruer ut denne, og bytter den, så er det bare å lade opp batteriet ditt, og så teste igjen, så vil jeg tro det har ordnet seg.

Volvo 760 - 88 Modell (Prosjekt T5, tråd kommer)

Volvo 740 TIC - 87 Modell

WV Golf 2 GTD - 87 Modell (Til Salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår