Gå til innhold

gulv av glasfiber

Ranger emnet

BBandersen

Anbefalte innlegg

har mer eller mindre kjøpt meg ny bil og har tenkt på å lage gulv i glasfiber en stund nå...tanken er å bygge opp gulvet noen cm for så å ha plexie glass og div i det med neon lys under...hadde sett veldig spesielt ut hvis jeg får det til...noen som har prøvd det? Planen min hitil er å lage "klosser" til å legge gulvet på...må også finne på en måte å få glasfiberen stiv nok på også, der har jeg vurdert å jukse med for eks finer rett under glasfiberen, eller lage en ramme i stål(trenger andre forslag for dette blir jo alt for tungt :( ) derretter lage bit for bit å skru de sammen i festene...var veldig vanskelig å forklare hvordan det ser ut i hodet mitt :( har en løsning til som går ut på å legge plast over gulvet for så å legge glasfiber på, la det tørke og ta det ut...feste forsterkninger under og sete det inn igjen..er ikke meninga at det skal holde noe bærende eller tungt, skal bare være der det er synlig, altså der man har beina ect...trenger noen tips og forslag hvis det er noen sjeler der ute som kunne tenke seg å dele....

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha laget gulv med glassfiber. Dette krever at det er veldig stivt og tykt. OM du virkelig skal gjøre det så legg først MDF eller andre treplater i bunn så støper du bare rett oppå det.

Jeg skjønner poenget med dette men ser ikke helt vitsen. Tror du vil møte mange problemer som f.eks: Hva vist du må fikse noe under? Strekke kabler o.l.

Du må i så fall dele opp i biter men da har du igjen ett problem med å få festa disse skikkelig.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent er "hele" gulvet en del av den bærende konstruksjonen. Hvis det er snakk om en unibody aka selvbærende karosseri.

Men nok om det, jeg så på ei pc-mod side. Norsk sådan. Tror jeg. Kanskje. Iaffall.. han lagde en sandwich av kølfiber og balsa. Det er mye sterkere enn bare kølfiber. Og det er jo igrunn sterkt i seg selv ;) Balsa tåler lite, men veier ingenting da. Kryssfiner og MDF vil bli alt for tungt til sånt bruk.

EDIT: hmm.. leste en gang til. Syns det var litt rart å erstatte gulvet og :D

Jeg vill lagt ned et rammeverk av f.eks vannfast spon. Sage strimler i den høyden du trenger. F.eks 22mm x 2-5cm høyde x bredde/lengde på gulvet i et rutenett på 10x10 eller 15x15cm. Skal jo tåle å tråkkes på og. Hmm... Du kan jo bruke vanlig spon/plank/finer/etc bare du smører alt inn i polyester når du er ferdig. Åssen du da skal få plass til lys og sånn aner jeg ikke. Fortell gjerne om det når du er ferdig da :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent er "hele" gulvet en del av den bærende konstruksjonen. Hvis det er snakk om en unibody aka selvbærende karosseri.

Men nok om det, jeg så på ei pc-mod side. Norsk sådan. Tror jeg. Kanskje. Iaffall.. han lagde en sandwich av kølfiber og balsa. Det er mye sterkere enn bare kølfiber. Og det er jo igrunn sterkt i seg selv ;) Balsa tåler lite, men veier ingenting da. Kryssfiner og MDF vil bli alt for tungt til sånt bruk.

EDIT: hmm.. leste en gang til. Syns det var litt rart å erstatte gulvet og :D

Jeg vill lagt ned et rammeverk av f.eks vannfast spon. Sage strimler i den høyden du trenger. F.eks 22mm x 2-5cm høyde x bredde/lengde på gulvet i et rutenett på 10x10 eller 15x15cm. Skal jo tåle å tråkkes på og. Hmm... Du kan jo bruke vanlig spon/plank/finer/etc bare du smører alt inn i polyester når du er ferdig. Åssen du da skal få plass til lys og sånn aner jeg ikke. Fortell gjerne om det når du er ferdig da :)

er fukten jeg har er redd for egentlig...er jo null problem å lage bæring til gulvet(tror jeg). Men har kanskje tatt litt vann over hodet her :( skal begynne på det så snart jeg får bilen hvertfall..En løsning jeg kan se for meg er å lage en mellomting...altså lage mer eller mindre "gulvmatter" bare litt større...hehe..grunnen til at jeg vil det? ville jo sett dritfett ut...har tenkt å lage glasfiber"trekk" på taket,deler av dørene og deler av gulvet og lakke alt i bilens farger...

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Bruker du noen lag med glassfiber matter blir det HARDT som F.....

Trenger ikke no plater etc under. Bare litt "rammeverk" under der.

Om du ribber hele bilen å så legger du glassfiber gulc over alt. Kan se nice ut det da. Men pass på at du lager smarte løsninger der det trengs. Så du ikke får problemer siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du noen lag med glassfiber matter blir det HARDT som F.....

Trenger ikke no plater etc under. Bare litt "rammeverk" under der.

Om du ribber hele bilen å så legger du glassfiber gulc over alt. Kan se nice ut det da. Men pass på at du lager smarte løsninger der det trengs. Så du ikke får problemer siden.

Glassfiber blir hardt ja men ikke stivt! Det er lett for at glassfiber sprekker derfor er det lurt å ha skikkelig stivhet under med f.eks legge plater.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du har planer om lakk her.. Dersom du bare skal ha gulv, kan du lage det i tre eller metal(treverket pensler du godt med polyester/vannfast maling, trekker ikke til seg vann da;))

Om planen var lakk, må du tenke på hva som er på gulvet til en hver tid man kjører en bil... Bena dine.. og alle andres for den saks skyld.. Drar med seg sand inn i bilen og vips, gulver må pusses ned og lakkes på nytt:(

Tanken er fin, kan se det for meg, men finner ikke løsningen på hvilken finish du kan bruke. Dersom det hele skal trekkes, er det jo ikke en must med glassfiber, ingen som ser/vet hva som er under trekket anyway.

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider