Gå til innhold

bly/ blyfri motor?

Ranger emnet


mbrun

Anbefalte innlegg

gamle forgasser motorer uten katalysator skal gjerne ha bly benisn. Men nå finnes det ikkek bly bensin her til lands, eneste du får er en tilsetning som du fyller på tanken etter du har tanket bensin.

 

Men merk motorer MED katalysator skal IKKE ha blybensin da dette kan ødelegge katalysatoren.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blybensin er det maaange år sia man slutta med.. derimot har det vært solgt bensin tilsatt blyerstattning fram til nå ganske nylig.. noen biler trenger litt slik med jevne mellomrom.. blant annet pga av ventilsetene.. men 99% av bilene som går på veien i dag klarer seg fint som snus uten blyerstattning.

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har med herding av ventilsetene å gjøre.. hvis en bil som ska ha blytilsetning kjøres uten "sveiser" d seg masse dritt på ventilene og de lukker ikke skikkelig tilslutt.. kan resultere i brente ventiler.. men ska no kjøres ganske lenge sånn då... Esso her i strøket selger no 98 bensin md sikkert blytilsetning då..

Volvo 740/940 Turbo

Ford Sierra 1,8TD

Ford Escort Mk2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blybensin ble brukt for å smøre ventiler og ventilsetene ja... og det høyer tennpunktet på bensinen enda mer. Gamle biler med "upresist" tenningsanlegg trengte dette for å ikke kjøre på tenningsbank hele livet :)

Ble og blir fremdeles brukt på Stempelmotorer i småfly og lignende faktisk! :) Pga ganske upresist tenningsanlegg, og store påkjenninger.

 

Men, prøv å åpne en gammal motor som har gått på blybensin en gang.. og se all dritten som ligger i den...grå leire i alle kriker og kroker...! Skjønner at dette ble en liten suksess... tetter jo igjen oljekanaler og alt :rolleyes:

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den 142 jeg hadde for 10 år siden brukte jeg 95 blyfri før trimming, ble ikke noe tikking på den.

Ikke ble det noe med de to 240 som foreldra mine hadde heller, ble ikke justert og ikke røyk motorene, noe som var skremsels propagandaen til merke verkstedene.

Men nå tåler jo volvo motorer mye da, hvordan det hadde vært på noen biler som ikke har så holdbare motorer vet jeg ikke.

02 Caravelle tdi

84 Golf GTI (i deler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den 142 jeg hadde for 10 år siden brukte jeg 95 blyfri før trimming, ble ikke noe tikking på den.

Ikke ble det noe med de to 240 som foreldra mine hadde heller, ble ikke justert og ikke røyk motorene, noe som var skremsels propagandaen til merke verkstedene.

Men nå tåler jo volvo motorer mye da, hvordan det hadde vært på noen biler som ikke har så holdbare motorer vet jeg ikke.

 

Volvo 240 (b21/b23 osv) har en spesiel type ventiler, de klarer fint å kjører uten bly...

B20 har nok ikke det orginalt. Men så skal det sies at en B20 tåler guds vrede også da.. Kammeraten min hadde vel omlag 150hk i b20 sin. Satt maritim veiv i den, og steg 4 topp. Og en vass kam. Toppen sprak, og den ble tatt av. Ventilene så ikke ut.(de tetta ikke overhode) Så toppen ble sveiset, og nye ventilseter ble slipt, og nye ventiler fra B23 tror jeg. Store... hehe. Bytta også stempelringer. Tror også de planet toppen 0,3mm. Da den var godt høvlet fra før. Den gikk så vindt rundt på starteren pga kompresjonen. Men faen hva den gikk etterpå. Blåste innmanten ut av en av pluggene også. Når den gikk dro den Ascona'n 0-100 på rundt 6sek. Så skal det sies at motoren gikk te hælvete også (et stempel knuste). Tenningsbank selv med blytilsetning og oktanboost. Men tror det var omkring 180hk i den med to dobble 45mm.. hehe..

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Låner denna tråden litt jeg.....Har lånt bort bilen min en del i det siste.

Bilen min må ha 98 med bly, så bruker blyerstatning...men dette har så

klart ikke persoene som lånte bilen vist.....så han har kjørt på bare rein

98. Etter dette har jeg fått no fryktelig til ventil tikking. Kan det at den

ikke har fått bly væra grunnen?...og hva kan jeg gjøre med det?

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår