Gå til innhold

Hvordan skifte bremseskiver på space wagon

Ranger emnet


loqron

Anbefalte innlegg

Skulle skifte bremseskiver på pappa sin bil i dag.

Så tok jeg av dekket også bremsekalippteren. Og lurte jeg på hvordan jeg skulle få bremseskiven av. Jeg tenkte at det var den mutteren som var på midten av bremse skiven. Og begynte og skru, men den ville ikke gå løs.

 

Så hentet jeg kopressor og en luftdrevet skralle, men den ville fremdeles ikke av. Så det hele endte opp med at jeg måtte skru den sammen igjen.

Har dere noen gode tips til og hvordan jeg skal få den mutteren løs ?

 

Hilsen fortvilet 16 åring.

No car yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har prøvd å løsne hjul-lager mutteren jeg cheers Kan si som så at den har en splint igjennom seg.. skal litt til for å dra rundt den uten å fjerne splinten ;)

 

 

Men, dette skal du ikke røre uansett.... dunk på skiva med en hammer, den skal løsne da, hvis det ikke er en "bolt" eller en "styrepinne" som skal igjennom et eget lite hull mellom hjulmutterene i felgen der... denne må skrues bort, for den "holder" sammen hjulnav og skive når du skifter hjul ;)

 

Er hvertfal sånn på de aller fleste biler :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den i midten er drivakslingen, Den henger sikkert litt fast, så er nok bare å slå litt på den med en hammer så detter den av tilslutt ;)

 

hehe, så du oppfordrer til å slå ut drivakslingen for å bytte bremseskive? ;) hehehe :hammer

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har prøvd å løsne hjul-lager mutteren jeg cheers Kan si som så at den har en splint igjennom seg.. skal litt til for å dra rundt den uten å fjerne splinten ;)

 

 

Men, dette skal du ikke røre uansett.... dunk på skiva med en hammer, den skal løsne da, hvis det ikke er en "bolt" eller en "styrepinne" som skal igjennom et eget lite hull mellom hjulmutterene i felgen der... denne må skrues bort, for den "holder" sammen hjulnav og skive når du skifter hjul ;)

 

Er hvertfal sånn på de aller fleste biler :)

 

Ja det er en splint som går gjennom mutteren. Så jeg skal ikke fjerne den mutteren ? Er ikke bremseskiven festet på en aller annen måte da ?

 

Haster..

No car yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en splint som går gjennom mutteren. Så jeg skal ikke fjerne den mutteren ? Er ikke bremseskiven festet på en aller annen måte da ?

 

Haster..

 

 

Ikke rør den mutteren.

 

På anleggsflaten på bremseskiva, der hvor felgen ligger inntil.Sjekk om det er noen skruer der (som oftest stjerneskrue), hvis ja, skru ut den.

 

Når du tok av kaliptern, var skiva litt løs?

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en splint som går gjennom mutteren. Så jeg skal ikke fjerne den mutteren ? Er ikke bremseskiven festet på en aller annen måte da ?

 

Haster..

 

NEI, for all del ikke napp ut splinten! først må du forsikre deg om HVA skiva sitter i, og det er VELDIG lite sansynlig at den er sveisa sammen med "navet" som lageret sitter i.

Jeg tipper med 99% sikkerhet at du må se etter en skrue på selve skiva... stjernetrekker, flattrekker, boltnøkkel... hva som helst... det skal være noe som skal holde skiva såvidt på plass når man tar av og på hjulet. Denne MÅ skrus ut for å få av skiva.

 

Finnes det ingen slik skrue, så skrur du alt på igjen, og snakker med en som har skrudd dette før... hjul-lagere skal strammes med korrekt moment og greier, og er IKKE noe for en uerfaren 16åring å begi seg ut på uten riktig verktøy og kompetanse.

 

Men, hvordan ser den nye skiva ut da? Tenk utifra den... "Hvordan fjerne den gamle... den ser akkurat lik ut".... også går du videre derifra. Men, som sagt... IKKE skru på den svære, splintlåste mutteren... det skal være veldig unødvendig.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si faren din er en modig mann! hadde ihvertfall aldri satt meg i den bilen jeg!

en uviten 16 åring som skal tukle med bremsene! Herregud at det går an....

 

Hvis man aldri begynner lærer man seg aldri noe heller....;)

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår