Gå til innhold

Hjelp til løsning på sub-problem

Ranger emnet


Golf IV driver

Anbefalte innlegg

Har nå bygget en kasse i bagasjerommet, som er av det flate slaget. Den skal ligge under en plate, som da skal være det "nye" gulvet i bagasjerommet på bilen. Kassen er ikke stort mer enn 11 cm høy, noe som gjør at elementet har en klaring på 0,5 cm, fra bunn av kassa. Med andre ord ligger elementet i kassa. Volumet er beregnet til omtrent 26 liter, som skulle være bra for elementet. Likevel opplever jeg ulyd i kassa, og elementet.

 

Det høres ut som luften som dyttes ned i kassa av elementet, spretter opp igjen, og ødelegger membranens naturlige svingsninger, før det liksom skal gå opp igjen selv?! Virker som lufttrykket som dyttes inn i kasse, dytter hele elemtet oppover igjen?! Noen som skjønner? Høres hvertfall helt misskapt ut. Litt som om man skrur bass-boost på fullt, og elementet bare står og hopper!!

 

Vurderer dempeull for å roe ned bølgene i kassa noe, men er det andre løsninger som ville være bedre?

 

Takker for alle svar..

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, er selvfølgelig en mulighet, men hva vil jeg evt tjene på å gi den noe mer plass? Den vil jo fremdeles få bølgene slengt rett tilbake? Og da er vel problemet det samme? Ikke vet jeg, men bare tenker det må være slik!!

 

Ingen som har mer tro på dempeull?? Eller andre kasse-fyll løsninger??

 

 

EDIT: Beklager, så ikke forslaget om å snu elementet, før jeg var ferdig med å svare på forrige post!! Ingen dum ide!!! Men er ikke dempeull fremdeles en løsning?? Elementet ser nemlig ganske stygt ut bak!!!! ingen pen løsing å ha det spillende den veien!!!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som et offer for noen resonansbølger i kassa ja... lydbølgene fra baksiden reflekteres i kassa og passer dermed dessverre perfekt sammen med lydbølgene fra elementet, så du får en uønsket forsterkning i enkelte områder.

Noen "bølgebrytere" kan gjøre mye, fest noen tynne lister/klosser skjevt innvendig slik at kassen ikke blir så symmetrisk inni, sammen med dempeull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel husket å beregne volumet elementet tar også i kassevolumet?

 

Joda.. Elementet skal ha mellom 25 og 35 liter i lukket kasse. Jeg har laget 26 liter kasse!! Elementet er ikke så dypt som mange andre. I tillegg er det et 10" element, så tar ikke all verden av plass i kassa!!

 

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det blir sånn, da jeg tidligere ikke fikk denne lyden!! Akkurat samme forsterker, men bare gjort om litt på kasseformen - slik at den skulle passe inn under det nye gulvet. Hadde før noe større kasse, men da i reflekstypen. Ville prøve lukket denne gangen, for å få litt mer kontroll på elementet!! Dessuten ville det ikke være vellykket med en reflekskasse under det nye gulvet, da denne ville ta for stor plass - og rør-plasseringen ville blitt feil!

 

Mvh Fredrik

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stikk innom shell og kjøp deg et "sitte_underlag" ;) en 10mm skum-plate som du limer med kontakt eller smelte-lim på platen bak subben..

pg jeg vil tro at støyen du hører kan vere pustelyder fra pustehullet fordi det er for nær veggen...den aller minste anbefalte avstand er lik diameter på hullet..et minimum..

husk at de minste ulyder fra kassen eller noe i kassen vil forplante seg i membranen/subben..

 

du sier mye om elementet...men ikke hva det heter ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tro at støyen du hører kan vere pustelyder fra pustehullet fordi det er for nær veggen...
En mulighet det der ja... om magneten hans er ventilert altså... regner med det er dét du mener med pustehull. Er jo ikke noen blåhval han har montert heller. :D

Å lage et hull i kassa under med tetning rundt pustehullet, er uansett en god løsning for å unngå kompresjon bak svingspolen ytterligere. Ventilert magnet er bare en halvveis løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier mye om elementet...men ikke hva det heter ;)

 

mvh, stig

 

hehe... joda, du sier no der! Det er fordi det ikke står noe på elementet bortsett fra fatboy!! Har blitt fortalt at det kan være et av de tidlige crunch-elementene... men er ikke så sikker!! Elementet er vel ikke all verden av kvalitet, men jeg fikk kjøpt det på et opphørssalg i en lokalbutikk. Det hadde der stått i et demorack, men ikke noe mer info var tilgjengelig. Bortsett fra noen få parametre. Likevel har aldri bassen hatt dene lyden før som sagt.

 

Og ja, det virker som magneten er ventilert, men hullet er ikke spes stort!! Uansett, hvis jeg skulle kjøpt et sitteunderlag på 10mm, og min avstand til bunn av kassen er 5mm vil jo hullet tettes?? men dette var kanskje meningen? Uansett, så vil vel kanskje et lag med dempeull spesielt rundt dette hullet, gjøre saken bedre?

 

Ikke vet jeg...

 

Jeg vet ikke om jeg er med på resonansteorien. Det første som slo meg var kompresjon i en eller annen form..

 

Hva mente du forresten med dette? For liten kasse?

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kompresjon mener jeg at det er "for liten plass til luften" en eller annen plass :) Jeg vil i første omgang anta at det er luften som kommer ut av ventilasjonshullet i polstykket som ikke får tilstrekkelig utlufting.

 

Formen på selve kassen spiller ikke allverdens rolle, så lenge volumet er riktig. Men du må uansett sørge for at luften har nok "spillerom" bak elementet, spesielt på elementer med ventilert svingspolesystem.

 

EDIT: det kan også være at platen du har montert elementet i er så tykk at luften som befinner seg umiddelbart bak membranet ikke får noen plass å gjøre av seg. Men i første omgang ville jeg prøvd å øke avstanden fra bakveggen til ventilasjonshullet. 5 cm er et slags minimum, avhengig av størrelsen på hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår