Gå til innhold

Montering av B21Et

Ranger emnet


desses

Anbefalte innlegg

Driver å monterer en B21Et motor i en 740 som originalt var utrustet med en B230E. Legger inn innlegget her siden dette er en 240 motor. Lurer på et par ting ang. det elektriske.

 

Kan motorledningsnettet fra B21Et kobles på kontakten i bilen fra B230E, De grå store kontaktene med kaldstarts dyser, oljetrykksmålere osv.. Om både tenning og motorstyring er samlet i samme boks ved pedalsettet, lurer også på om jeg kan bruke denne originale B230E boksen, bruker jo separat tenningsboks som stammer fra B21Et, og da benytter jeg meg jo ikke av tenningsdelen på den originale boksen. Vil da Motorstyringsdelen av denne boksen fungere? Når ikke tenningskablene er i bruk? Eller er jeg nødt til å bruke motorstyringsboks fra B21Et? Se bilder under. Lurer også på hvor noen et par ledninger skal på tenningsdelen. Se bilder under.

 

 

161_6103.jpg

Kontakten som sitter originalt i 740 med B230e

 

 

161_6104.jpg

Samme pluggen med farger synlig.

 

161_6105.jpg

Plugg på B21Et, færre kontakter enn den tidligere motor, B230e. Kan denne kontakten kobles med den forrige slik at signaler fra f.eks oljetrykksgiver havner til oljetrykks instrument? Og slik at kaldstartsdyseledningen havner hos motorboksen?

 

161_6106.jpg

Samme pluggen med farger synlig.

 

161_6107.jpg

Her er de ledningene som skal på tenningsdelen. Hvor skal de? Den sorte med rund kabelsko er til jord naturligvis, men de to andre. Har sett enkelte biler at en kabel går til en kondensatorliknende klump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du fargekodene er det samme på volvo 240 84 og volvo 740 89 da? Hva med den originale boksen ved pedalsettet? Noen som veit om denne klarer å håndtere motordelen uten at tenningskablene blir brukt? Eller er jeg nødt til å få tak i b21et motorstyringsboks?

 

Begge skal nok ikke på coilen nei, den ene er hunn og den andre han, på coilen er det bare han kontaktpunkter, og jording har jeg. hmmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemt me å sett rett lednings fargen sammen! gjor d t mæ iallefall! tru du må ha styringsboksen t b21et ja! har alt fra b21et æ iallefall! synd at æ itj så pmen du sendt mæ før i dag da! fordelern t et motorn har ei ega kobling som går t styreboksen! 2 ledninga d!

Golf 2 bruksbil,volvo 142 prosjekt,

volvo 240 tic prosjekt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, greit at det er en her som gjort dette før. Ja, det var jo litt kort varsel, men siden jeg så du hadde vært innlogget tidligere på dagen så satsa jeg fresht på at du kanskje logga inn igjen seinere på kvelden. Men jeg kommer garantert opp igjen snart. Dama studerer der oppe, og klarer ikke være så vannvittig lenge fra henne. Men nå er det hennes tur til å komme ned så vi får se. Men hadde vært moro å sett bilen din kontra min, når det gjelder løsninger osv.. Har kjøpt meg Halmeter AF30 nå, for å måle avgass. Skal gå for bredbånd snart. Funnet en skikkelig bra en, til en grei penge i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt gikk ikke på planker fordet :) Motorfester ble litt problematisk, med oljefilter osv.. Har en oljeflytter nå, men den er uten termostat så oljen blir konstant kjøt, og det er ikke bra for driftstemperaturen. Må vel dekke til oljekjøleren i vinter. Skal prøve å ta kontakt litt tidligere neste gang! Hvor bor du forresten? Dama holder til øverst i Jakobsli, like nedenfor Dragvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm! tok bare å satt på motorfestan fre 740 motorn æ! hadd itj nå problem me filter å sånn! bor i selbu litt utom trondheim æ! ca 1 time! eneste probleme æ har e at bila gårvarm hele tia ved gasspådrag! men det skyldes sprekk i toppen! så ska skifte etter helga!

Golf 2 bruksbil,volvo 142 prosjekt,

volvo 240 tic prosjekt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har nok du brukt de runde motorforings festene, jeg brukte std manueke fester. De runde er vel til 740 turbo og automat.. Husker de gummien var så jævelig dyr, derfor jeg brukte de mindre. Men det var jo ikke så smart da ser jeg i ettertid. Kosta jo flesk den oljeflytteren også. Men, hvordan løste du gasswireproblemet? Hva slags wire bruker du? Lurer på om jeg skal prøve å lage en helt egenproduser wire.. Fikk tak i noen koblingsskjemaer i dag til en grå motorkontakten, men de sier lite hva de forskjellige ledningene går til. 230E som jeg hadde har ingen motorstyringsboks, bare ledninger, releer og motstander. Så da burde det bare være å koble kaldstartsdyse fra b21et til kaldstartdyse ledningen i 740 karroseriet.

 

Fargekodene stemmer nemlig ikke overens:

 

Fargekoder motor plugg.jpg

 

Klarte selvfølgelig å ødelegge høyre hånd på jobben i dag, så nå får jeg ikke gjort noe på minst en uke. Hater å ikke få gjort noe på bilen. Sydd en del sting mellom tommel og pekefinger og siden det er et så bevegelig område kan jeg ikke akkurat drive å lodde og herje med ledninger. Skrive innlegg på forumet med venstre hånd elr heller ikke så fett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår