Gå til innhold

Temperatur og effekt

Ranger emnet


Pegeot 205

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spørsmål til de kloke hoder---

 

På bilen min så sitter det en termostat som lukker opp ved 82 grader.

Dette er veldig lite i forhold til andre biler som som regel har en termostat på 88-90 grader. Mitt spørsmål er etter å ha lest litt; Effekten øker jo når man kjøler ned lufta pga mer kaldluft til motor som igjen er mindre enn varmluft og motor får mer luft som igjen gir mer effekt. Er det en fordel men lav temperatur på motor? Hørt at noen oljer først smører ordentlig ved ca 90grader da den har riktig viskositet. Hvordan fungerer dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

På min bil så stiger tempen til 100 grader når bilen står på tomgang litt lenge. Da slår viften inn og tempen synker til 94-95. Og da slutter viften. Så stiger tempen til 100 igjen og samme prosess om og om igjen.. hehe.

 

Nå jeg kjører ligger tempen mellom 85 og 90 grader.

 

Er dette normalt?

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite spørsmål til de kloke hoder---

 

På bilen min så sitter det en termostat som lukker opp ved 82 grader.

Dette er veldig lite i forhold til andre biler som som regel har en termostat på 88-90 grader. Mitt spørsmål er etter å ha lest litt; Effekten øker jo når man kjøler ned lufta pga mer kaldluft til motor som igjen er mindre enn varmluft og motor får mer luft som igjen gir mer effekt. Er det en fordel men lav temperatur på motor? Hørt at noen oljer først smører ordentlig ved ca 90grader da den har riktig viskositet. Hvordan fungerer dette??

 

Sommer og vinter veit du... For at olja skal smøre best mulig må jo den ikke være for kald, og ikke for varm. Derfor har man forskjellig termostat på vinter'n enn på sommer'n. Men det er blitt slik at en ikke bytter termostat fordi nye biler han bedre motorer, og bedre olje. (og fordi folk er late)

 

Motorens arbeidstempratur er det lite å tjene på å endre. Hold den innenfor 80-100grader. da jobber motoren med mindre friksjon.

Dette med luft tempratur har mye å si, men det er ikke så en får gjort med det hvis ikke man har turbo, da hjelper en intercooler mye... Kan jo flytte inntaket til lufta slik at den får kald luft utenfor motorrommet. men da kan det ise, spess på denne årstiden...

 

(hadde 92graders termostat i bilen min, den gikk varm på sommer'n. bytta til større radiator, og 82 termostat. Nå fryser jeg som faen i min gode Opel.hehe)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en ting som er kjedelig. Det virker som kupê vifta ikke blir varm nå som det begynner å bli kaldt..Frykter at den radiatoren som er skifta kanskje er for stor da...Må vel vurdere en annen termostat da..Men er dette med kaldluft til motor og den diskusjonen....Er det virklig noen hester å hente på det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Mazda 626 så finnes det ikke vinter og sommer termostat, men bare en termostat som åpner ved 88 grader. Kan også nevne at med ny kjølevæske så ble det bedre kjøling på bilen, da temperaturen holder seg meget stabil i forhold til hva den gjorde før jeg byttet kjølevæske.

 

Til han over meg;

Det var hvis noe sånt som 1 grad lavere innsugs temperatur gir 1% mere hester eller noe sånt..?!?

Husker ikke helt, kan godt være feil. Men kaldest temperatur er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Mazda 626 så finnes det ikke vinter og sommer termostat, men bare en termostat som åpner ved 88 grader. Kan også nevne at med ny kjølevæske så ble det bedre kjøling på bilen, da temperaturen holder seg meget stabil i forhold til hva den gjorde før jeg byttet kjølevæske.

 

Til han over meg;

Det var hvis noe sånt som 1 grad lavere innsugs temperatur gir 1% mere hester eller noe sånt..?!?

Husker ikke helt, kan godt være feil. Men kaldest temperatur er best.

 

Svarer litt her jeg også, nå tok jeg rett ifra tråden min "http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=88957"

 

"4. INNSUGNINGS-LUFTENS TEMPERATUR !:

 

Dette har jeg som eget punkt da det ikke kan bli nok understreket hvor viktig dette faktisk er mht. motor-kraften.

 

Hvordan føles det for deg å gå raskt/løpe oppover en drøy bakke en gloheit sommerdag (+ 38 gr. i sola); nei du orker ikke mye fordi det føles som å bli kvalt av den varme luften å puste inn, nesten uten oksygen; men dersom du hadde fått en ”maske” med iskald oksygenrik luft å puste inn; da hadde det blitt en annen fart på deg, eller hva ?.

 

Vel, det samme gjelder motoren din !, dersom mesteparten av innåndingen kommer fra luft i det enda glo-hetere motor-rommet (kanskje nærmere 80-100 + gr. eller mer), så vil den måtte nøye seg med luft som har vesentlig mindre oksygen-innhold til forbrenningen, og dette proporsjonalt med stigende temperatur !

 

Ja, noe av det mest undervurderte er effekten av å sørge for at motoren får kaldest mulig luft å puste inn; for da vil dreiemoment/hk øke over hele turtallsområdet fordi hvert innsug fra stemplet vil gi tilsvarende mer oksygen og kraftigere forbrenning.

 

Og vi snakker ikke her om bagatellmessige forbedringer; nei det dreier seg om forskjeller som ellers ville tilsvare andre rel. kostbare trimmings-metoder.

 

Så vennligst hør her: for hver grad du senker temperaturen så tjener du ca 0.16 % moment/hk ! (Kilde: ”How to Hot-Rod Small-Block Chevys”: v/Bill Fisher & Bob War); så bare ved å senke temperaturen ca. 31.5 gr. vil altså motoren få ca. 5 % mer moment/hk, og det å senke den med det dobbelte (ca. 63 gr.), som gir hele 10 % gevinst er heller ikke særlig problematisk å få til i de fleste tilfeller.

 

Har du f.eks. åpent filter over forgasseren fra før og motoren tvinges til å puste inn stadig mer oppvarmet motor-luft, vil temperaturen raskt komme opp i minst 85 gr. +, og om du da bygger et panser-scoop, eller drar en/to luftslange/r under bilen, eller fra grill-området, og forbinder den/de med et lukket filterhus (gjerne ekstra isolert på utsiden), så vil motoren nå isteden puste inn frisk kjøligere luft fra utsiden, og om uteluften holder f.eks. 20 gr. +, så vil forskjellen nå bli 63 gr., og vips har du hele 10 % mer moment/hk over hele turtallsområdet !

 

Ok, de fleste synes nok det ser mye ”coolere” ut med åpent filter i nydelig forkrommet filter-boks; men på den annen side er det kanskje enda ”coolere” med ca. 10-15 % mer kraft i ”frasparket”, eller ? (og det er faktisk mulig å få til en forkrommet og ikke altfor ”stygg” lukket boks også, det finnes det en del gode eksempler på).

 

En motor på f.eks. 200 hk (i varmluft) fra før, vil med 10 % forbedring nå få 220 hk, og dr-momentet på 400 Nm blir på 440 Nm, det er bra betalt for en weekend-jobb !

 

Dersom du også får til ”ram-air”-effekt og lar fartsvinden presse på, vil det bli ytterligere forbedringer (ca. 1-3 %, i takt med økende hastighet).

 

Det er altså snakk om radikalt merkbare forbedringer som ikke koster deg mer en helgs arbeid og bare ca. kr. 250-1000 i deler ! (Ble du inspirert ! ?).

 

NB ! FELLE: Dersom du tar all, eller mesteparten av innsugnings-luften fra den varme (og oksygenfattige) luften på innsiden panseret, så vil det føre til en dramatisk og meget merkbar redusering av dreiemoment/hk i forhold til om du sørger for mest mulig friskluft utenfra."

 

Mvh Magnus Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

På min bil så stiger tempen til 100 grader når bilen står på tomgang litt lenge. Da slår viften inn og tempen synker til 94-95. Og da slutter viften. Så stiger tempen til 100 igjen og samme prosess om og om igjen.. hehe.

 

Nå jeg kjører ligger tempen mellom 85 og 90 grader.

 

Er dette normalt?

 

Ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår