Gå til innhold

Dekk merking

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

Av min viten så er vinterdekk merket med M/S både pigg og piggfritt.

 

Men i går oppdaget jeg att mine sommer dekk også hadde M/S merket+ en snø stjærne.

 

Og i dag med 1cm snø og ellers is, så sitter disse sommerdekka like godt som andre piggfriedekk som jeg tidligere har kjørt hele vintere med.

 

Likevell sier noen her på jobben att jeg vill få bot ved kjørig om vinteren med disse dekka.

 

Hvorfor?? Dem er jo M/S merka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk lov å kjøre med sommerdekk hele vinteren... Selvom folk sier at det ikke er lov.. Men hvis det skjer en ulykke så er du ikke riktig "skodd" for forhold etc..

 

Og M/S står for Mud and snow. Regner ikke med at du kan få bot for å bruke dem, men hvem vet hvilke snut du møter på...

 

 

Men hvorfor skulle en få problemer med disse dekka, framfor f.eksNokia dekk med M/S merket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det M/S på dekket er det karakterisert som helårsdekk og lov til å bruke på vinteren, Hvor smart det er kontra skikkelige vinterdekk (som også selvsagt har M/S) så kan det diskuteres.

 

 

kan si meg enig i det du sier, men hvordan skal en vite om det er helårsdekk eller vinterdekk. For det er jo ikke pigger i alle vinterdekk.

 

Jeg har selv fått anbefallinger om vinterdekk, som viser seg å være dårligere en disse dekk jeg nevner her som er helårsdekk (solgt som rene sommerdekk)

 

Hvordan skal jeg kunne vite forskjellen på M/S merka dekk og M/S merka dekk, når ingen av dem har pigger.

Når jeg a har erfart at dekkforhandlere sier motsatt av hva jeg selv tester på min bil.

Vurdere likevell å kjøre fortsatt med mine Falken piggdekk, men må klare meg med disse M/S dekka uten pigg til 1 nov. Og som jeg hørte på radioen, så er det bøtlegging uansett føre med piggdekk før 1 nov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dekka som kalles helårsdekk er rett og slett piggfrie vinterdekk

 

 

Så teknisk sett så kan mine "sommerdekk" med M/S merke kalles piggfri dekk, siden dem har M/S merket. Men det sier egentlig ikke annet enn at dem etter norsk lov er godkjente, og i disse dager så kan ikke forsikringselskapene si noe etter som statens vegvesen vil ha oss til å kjøre piggfritt.

 

Men jeg bør likevell bytte til andre M/S dekk som eks: Falken/Nokia O.L. gjerne uten pigg, om jeg skal kjøre mye i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan si meg enig i det du sier, men hvordan skal en vite om det er helårsdekk eller vinterdekk. For det er jo ikke pigger i alle vinterdekk.

 

Jeg har selv fått anbefallinger om vinterdekk, som viser seg å være dårligere en disse dekk jeg nevner her som er helårsdekk (solgt som rene sommerdekk)

 

Hvordan skal jeg kunne vite forskjellen på M/S merka dekk og M/S merka dekk, når ingen av dem har pigger.

Når jeg a har erfart at dekkforhandlere sier motsatt av hva jeg selv tester på min bil.

Vurdere likevell å kjøre fortsatt med mine Falken piggdekk, men må klare meg med disse M/S dekka uten pigg til 1 nov. Og som jeg hørte på radioen, så er det bøtlegging uansett føre med piggdekk før 1 nov.

 

Alle dekk som er M/S er slett ikke vinterdekk. Slutt å lure deg selv. Er stor forskjell på helårsdekk som er merket M/S og skikkelige vinterdekk som er M/S. Skikkelige vinterdekk har myk gummi kontra helårsdekk som har hardere for å takle sommeren. Helårsdekk suger hele sesongen, kontra skikkelige vinterdekk som er bra på vinter og suckass på sommerføre og sommerdekk som er best på sommer og suckass på vinter. I Norge må vi ha 2 typer dekk grunnet den enorme temperaturvariasjonen vi har mellom sommer og vinter.

 

Å har du piggdekk / piggfri vinterdekk før 1 november og det er glatt og snø ute så gjelder ikke den datoregelen. Det at bilen skal være skodd etter forholdene teller høyere enn datoparagrafen.

 

EDIT:

 

For å finne bra vinterdekk (pigg og piggfritt) arrangeres det årlig dekktester. les disse.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dekktest gjøres som oftest på en type bil og kan ikke alltid gjøres gjeldende for alle bilmerker/biltyper! ;)

Synes det er synd de ikke tester dekkene med 3-4 forskjellige biler i forskjellige størrelser og gjerne også forskjellig framdriftssystem (fwd, rwd, 4wd) Hadde blitt omfattende, men også mer riktig med tanke på hva man bør velge...

 

 

Uansett toffy, de "sommer"dekkene du har er sikkert kontinentale vinterdekk. Helt annet mønster og gummiblanding enn det som brukes her på fjellet, litt mer grovmønstret enn sommerdekk, færre seipinger enn nordiske piggfri dekk.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dekktest gjøres som oftest på en type bil og kan ikke alltid gjøres gjeldende for alle bilmerker/biltyper! ;)

Synes det er synd de ikke tester dekkene med 3-4 forskjellige biler i forskjellige størrelser og gjerne også forskjellig framdriftssystem (fwd, rwd, 4wd) Hadde blitt omfattende, men også mer riktig med tanke på hva man bør velge...

 

 

Uansett toffy, de "sommer"dekkene du har er sikkert kontinentale vinterdekk. Helt annet mønster og gummiblanding enn det som brukes her på fjellet, litt mer grovmønstret enn sommerdekk, færre seipinger enn nordiske piggfri dekk.

 

Diskusjonen er faktisk ikke om dekkene er gode nok vinterdekk eller ikke. Men det faktum at informasjonen so står på dekket, som er inndentisk med den informasjonen vi finner på Nokia pigg og piggfrie dekk.

 

Og hvordan skal en kunne lese forskjelle da, en kan jo ikke rene at alle bilister skal være dekk eksperter, derfor står det på vegvesenets sider hva du skal finne på vinterdekk til norske forhold og dette finner je på disse dekka.

 

Og dessuten test vinneren i motor av de piggfrie, har 1m lenger bremse strekkning en de dekka jeg har, testa i går på 2cm snø/is dekt vei. like biler MB 230E. Så jeg er IKKE overbevist om at en skal følge disse testene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke kan noe om bil har ikke vært på tanken om i være inne på vegvesenet sine sider. De drar til sine lokale dekkforhandler og sier de skal ha de beste vinterdekkene, Da blir de solgt Winterviking1 eller nyeste hakkapeelita og får dekka ferdig omlagt på bilen og er ellers svært fornøyde. Så går det nye 10 år og alle piggene er borte før de kjøper nye :P

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke kan noe om bil har ikke vært på tanken om i være inne på vegvesenet sine sider. De drar til sine lokale dekkforhandler og sier de skal ha de beste vinterdekkene, Da blir de solgt Winterviking1 eller nyeste hakkapeelita og får dekka ferdig omlagt på bilen og er ellers svært fornøyde. Så går det nye 10 år og alle piggene er borte før de kjøper nye :P

 

 

Det har du nok helt rett i.

Men du har også dem som trur dem vet best, og samtidig veldig små lommebøker.

Og kjøper derfor de billigste dekka dem finner med M/S merkinger.

Derfor mener jeg at helårsdekk burde ha merkinger som indikerte dette, mens rene vinterdekk skulle ha merke som inndikerte for det.

 

For da kune det satt opp krav om at en skal ha rene vinterdekk i Norge.

 

(P.S. kjører hjem i dag med Falken Piggdekk, ikke Mastersteel sommerdekk med M/S merker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok helt rett i.

Men du har også dem som trur dem vet best, og samtidig veldig små lommebøker.

Og kjøper derfor de billigste dekka dem finner med M/S merkinger.

Derfor mener jeg at helårsdekk burde ha merkinger som indikerte dette, mens rene vinterdekk skulle ha merke som inndikerte for det.

 

For da kune det satt opp krav om at en skal ha rene vinterdekk i Norge.

 

(P.S. kjører hjem i dag med Falken Piggdekk, ikke Mastersteel sommerdekk med M/S merker)

 

 

Godt du har fått på skikkelige vinterdekk da!

(jeg kjører Michelin Maxi Ice piggfrie på min, sånn for å avslutte eventuell diskusjon om hva slags dekk jeg tror er best piggfritt eller piggdekk ;))

 

 

Men sålenge det står M/S på dekkene er det ikke sommerdekk. Jeg holder som sagt en knapp på at det er kontinentale vinterdekk.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Populært kalt helårsdekk på disse breddegrader.

 

Grunnen til at det ikke er avskaffet kan vi takke lastebilnæringen for. De som holder knappen harde på helårsdekk slik at de har kun skikkelige dekk på drivhjula og framhjula om vinteren... er sikkert noen EU direktiver som kommer inn her også slik at lastebileiere på kontinentet ikke føler seg avvist i Norge veit du. Er store bjeffehunden i Brussel som bestemmer til syvende og sist.

 

M/S viser til at de skal takle gjørme og snø, Hvor godt de gjør det er en annen sak som sagt.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår