Gå til innhold

Dekk merking

Ranger emnet

tOFFY

Anbefalte innlegg

Godt du har fått på skikkelige vinterdekk da!

(jeg kjører Michelin Maxi Ice piggfrie på min, sånn for å avslutte eventuell diskusjon om hva slags dekk jeg tror er best piggfritt eller piggdekk ;))

Men sålenge det står M/S på dekkene er det ikke sommerdekk. Jeg holder som sagt en knapp på at det er kontinentale vinterdekk.

Tja, dekka blir solgt som sommerdekk, men så lenge M/S merket er der, så har du nok rett. Skulle bare ønske det var innformasjon som tilsa vilken grad av vinter egenskaper det er på dekka, siden Falken/Michelin er mye bedre vinterdekk med og uten pigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på at det ikke står noe annet en annen plass på dekka?

på mine nokian nrgi sommer dekk står det m/s all season north america.

da er de straks ikke lovlige som helårs dekk i norge........

Forskriften sier også at kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.

Vinterdekk er spesielt merkede dekk med mønsterdybde minst 3 mm. Vinterdekk er merket med disse alternativene: (M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and snow»). "Vinterdekk" som har mønsterdybde mindre enn 3 mm, (med eller uten pigger), tilfredsstiller ikke kravet til vinterdekk.

Det er følgelig opp til føreren å vurdere om kjøretøyet er sikret tilstrekkelig veggrep på vegen en skal kjøre med de dekkene en bruker.

Det er ingen bergrensninger for når på året en kan bruke piggfrie vinterdekk.

Dette er hva statensvegvesen sier om krav.

Mine dekk har m-s merkinger, event tillegg stør det ingenting om hos vegvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider