Gå til innhold

Anbefalinger til skjerm

Ranger emnet


Lance

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kommer snart til å kjøpe inn dvd-spiller til bilen min.

En skjerm hadde jo gjort seg sammen med denne, så spørsmålet blir:

Hva kan dere anbefale?

Jeg vet ikke om spilleren godtar en touch-skjerm...

Den skal bygges inn på toppen av dashen, den kan være fra 8" til 10", gjerne widescreen, og det bør gå an å se bildet på skjermen fra en 45 graders vinkel med tanke på biltreff. Det siste kravet blir det gjerne verre med: den må ikke være altfor dyr!!! Jeg ser for meg (i min uvitenhet) en pris på mellom 3000 og 5000.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handla meg en Lilliput 7" touch-lcd, og er meget fornøyd med den.

Bildet er helt greit etter min mening.

Koster ikke skjorta heller.. søk på ebay, lønner seg som regel ;)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste DVD-spillere støtter touch-screenstyring. Da må du finne en som er for bil-pc.

VI har en 7" til 1350,- og noe særlig større enn dét har vel de færreste for dash-montering. Noen har riktignok 8" 4:3 skjerm. Du må evt. finne og slakte en 8-10" widescreen som er ment for takmontering, og det behøver ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at det er verd de ekstra kronene å kjøpe Xenarc i forhold til Lilliput.

Jeg kjøpte en Xenarc VGA touchscreen til meg selv og 3 Lilliput til en kamerat.

Den ene Lilliput'en tok kvelden ganske kjapt. Uten at den hadde blitt tuklet med...

 

Undersøkelser bekrefter at svært få Lilliput'er overlever ombygging, mens omtrent alle Xenarc klarer seg.

 

Dessuten er bildekvaliteten bedre på Xenarc.

Om du ikke trenger/kan bruke touchscreen vil du få en mer lyssterk skjerm uten.

 

Uansett er nok ingen av disse noe godt valg om de skal bare brukes til vanlig video (f.eks. DVD). De finnes heller ikke i mer enn 8".

Da vil jeg heller anbefale å gjøre som foreslått, slakte en flip-down.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjappe svar!

Slakte en flipdown? Tør jeg prøve på noe sånt? Eller for å omformulere litt: hvor mye risikerer jeg? Har jo skrudd pittelitt elektronikk før...men som ikke har virket etterpå:D

Jeg skal altså kle dashen med et lag eller to med glassfiber, og felle skjermen inn i et hus midt på.

Så påfølgende spørsmål blir: hvor mye koster en flipdown, og hvilket merke anbefales? Xenarc hørtes jo lovende ut...

Og ja, det er i hovedsak filmer og musikkvideoer det kommer til å bli spilt.

Off topic: Stian, var du i Grieghallen lørdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du risikerer ikke så veldig mye, selve LCD-skjermen er skrudd i et plasthus som er hengslet til en topplate. Du skal bare separere plasthus fra topplaten uten å demontere noen ledninger og glassfiberere huset fast i dashbordet.

11monitortak.gif

 

Her ser du en type som gjør det ekstra enkelt, hvor du har betjeningsknappene ved siden av skjermen, så du slipper eksterne print og knapper. Bare å demontere hengsle-løsningen og sette hele huset fast i dashbordet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjappe svar!

Slakte en flipdown? Tør jeg prøve på noe sånt? Eller for å omformulere litt: hvor mye risikerer jeg? Har jo skrudd pittelitt elektronikk før...men som ikke har virket etterpå:D

Jeg skal altså kle dashen med et lag eller to med glassfiber, og felle skjermen inn i et hus midt på.

Så påfølgende spørsmål blir: hvor mye koster en flipdown, og hvilket merke anbefales? Xenarc hørtes jo lovende ut...

Og ja, det er i hovedsak filmer og musikkvideoer det kommer til å bli spilt.

Off topic: Stian, var du i Grieghallen lørdag?

Går nok fint det.

Vet ikke hvor bra utvalg det er av slike skjermer i Norge, men tror du kan få noe bra innenfor dine prisbegrensninger.

Mange av skjermene blir produsert av samme produsent, så hvilket merke du går for betyr nok lite. Bare pass på at den har spesifikasjoner som passer deg.

F.eks. Soundstream er identiske til Power Acoustic og minst ett merke til, med unntak av selve merket.

 

Var i Grieghallen ja.

Regner med du var det også?

Moro det :)

Tok bilde med kolonialmajoren og greier m'm

Var en av de heldige som jobbet til 20...

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Grieghallen ja.

Regner med du var det også?

Moro det :)

Tok bilde med kolonialmajoren og greier m'm

Var en av de heldige som jobbet til 20...

 

 

Mvh

Stian

 

Hehe...joda, var knall det! Kanskje litt dårlig musikk på slutten. Uansett kjekt å høre at det er andre enn bare sjefen min som har gode idéer når det gjelder arbeidstider...

Jeg hilste på Fritjofen istedenfor. Mente han kunne få hilse på meg siden han var så flink:D

 

Back to topic:

Greit, jeg er overbevist. Det blir å slakte en flip-down. Eneste som gjenstår nå er å vente til våren, finne en butikk som kan gi meg en nice price og sette i gang. Tenkte jeg skulle "gå i lære" hos Simon her på forumet, slik at jeg tør å sette igang på egen hånd med glassfiber når den tiden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår