stepside Skrevet Oktober 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Jeg holder på å renovere fremvognen på en C1500 -90 pickup. Nye ball joints, foringer, hjulager, spindler, bolter, dempere og fjæring...... MEN det er slakk i styringa/styresnekka. Jeg kan bevege ratt/styrestang ca. 2-3 cm i rotasjonsretningen, det er vell ikke riktig, den skal vell være helt fast? Nå har jeg ikke sjekket dette med motoren i gang (det er fortiden ingen motor i bilen, så det kanskje har noe med servon å gjøre? Hva er feilet, eller er det noe feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Oktober 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Fikk nettopp høre at det skal være null slakk i styresnekka, er det riktig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Oktober 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Ja, og nei. På midten/"rett frem" skal det være minimalt med slakk uten å knipe, men etterhvert som du svinger til høyre eller venstre øker slakken noe. Skal du justere snekka, må det gjøres når den er "rett frem". 2-3cm, mener du da ytterst på rattet? Det høres uansett bra ut, og normalt forsåvidt. Det er også greit å sjekke den "filla" som er mellom rattakselen og styresnekka, eller koblingen oppe ved torpedoveggen. Skal du justere noe, les her: GM steering box adjustment Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Oktober 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Detkanskje er 3-4cm ......overtst på ratten. Filla, er det Rag jointen? Har du byttet noe slikt? Sitter den under plastdekslet over styrsnekka? Sjekket prisene på ny styrsnekke 12.000 ny fra fabrikk...sukk 325$ ny fra summit da med 12:1......den fikk jeg lyst på, litt mer racestuk :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Oktober 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Yes, it's the rag joint ;) Har ikke bytta den før, og ja den sitter under det plastdekslet som er på endel biler. Bare å vri av og skli det oppover langs rattakselen. 12 lapper??? Folk er gale... Må da finnes noe billigere i noe byttesystem? Den fra Summit høres bra ut til flere biler og den, Mmmmmm - me like. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Oktober 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Kjøpsnerven er stimmulert...:- ) men jeg må bremse litt.Skall prøve å pille frem filla i helgen. Her er en link til summit greien: http://store.summitracing.com/default.asp?Ntt=steering+box&Ntk=KeywordSearch&DDS=1&searchinresults=false&N=0&target=egnsearch.asp&x=31&y=15 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Oktober 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Rag joint har sikkert et mer "korrekt" norsk navn som elastisk kobling eller noe sånt teit, men samme kan det være bare man forstår hva man mener! Bare ta en rask sjekk av den, tviler litt på at det er noe galt med den på en såpass ny bil - mye mer vanlig å justere snekka litt. Men du, det er vel denne du vil ha? http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&Ntt=steering+box&N=4294860446+4294860444+4294860445+4294908216+4294924929+4294908028∂=AGR%2D283152&autoview=sku&Ntk=KeywordSearch Kjøp, kjøp, kjøp, kjøp :p Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Oktober 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 sorry la inn feil link. Fikk dette tipset på chevy talk: Possibly most of the slack you're feeling is the sector lash. There is an adjustment screw at the top of the gearbox; adjust it by loosening the 5/8 locknut and then using a 3/16 allen wrench on the center of the screw. Turn the screw clockwise until it is hand-snug and then back off about 1/8 of a turn. After that, if there's still a lot of slack, then your worm gear inside is worn out and it's time for a new one. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Oktober 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Neida, ikke feil link - men det kom opp en hel haug forskjellige. Den jeg linka til er '88-'99 C1500 pickup ;) Har du tatt av parallellstaget på din bil? (Centerlink/draglink) Hvis du har det, liker jeg mye bedre å justere snekka med denne av, da kan du justere mye mer nøyaktig enn det den teksten over sier. Det er veldig lett å legge på litt for mye, så den "kniper" i styringa. Merkes godt ved at den blir helt "nummen" på styringa i midtstilling (Som om ikke disse over-boosta servoene er det fra før) Jeg bytta parallellstag på Nomad'en for ca en måned siden, og kjente på pitmanarmen mens jeg justerte. La den akkurat i null slakk, kanskje ørlite klaring. Ble grei å kjøre, til å være forstilling fra '71 med råtne foringer og tvilsomme endeledd... Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Oktober 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Dette må man vell gjøre med motorn igang antar jeg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Oktober 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Har hørt om å gjøre dette med motoren i gang pga at trykket/strømmen av servoolje påvirker klaringen, men har aldri hatt noe problem med å justere uten motoren i gang selv. I "Shop-manualen" skal jo snekka justeres ute av bilen, i en skrustikke, e.l., så jeg tar det ikke så tungt. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Oktober 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Herlig!!! Alle mine motorer er minst to meter fra bilen :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.