Gå til innhold

slakk i styresnekka

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å renovere fremvognen på en C1500 -90 pickup. Nye ball joints, foringer, hjulager, spindler, bolter, dempere og fjæring......

 

MEN det er slakk i styringa/styresnekka. Jeg kan bevege ratt/styrestang ca. 2-3 cm i rotasjonsretningen, det er vell ikke riktig, den skal vell være helt fast?

 

Nå har jeg ikke sjekket dette med motoren i gang (det er fortiden ingen motor i bilen, så det kanskje har noe med servon å gjøre?

 

Hva er feilet, eller er det noe feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og nei. På midten/"rett frem" skal det være minimalt med slakk uten å knipe, men etterhvert som du svinger til høyre eller venstre øker slakken noe. Skal du justere snekka, må det gjøres når den er "rett frem".

 

2-3cm, mener du da ytterst på rattet? Det høres uansett bra ut, og normalt forsåvidt. Det er også greit å sjekke den "filla" som er mellom rattakselen og styresnekka, eller koblingen oppe ved torpedoveggen.

 

Skal du justere noe, les her:

GM steering box adjustment

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, it's the rag joint ;) Har ikke bytta den før, og ja den sitter under det plastdekslet som er på endel biler. Bare å vri av og skli det oppover langs rattakselen.

 

12 lapper??? Folk er gale... Må da finnes noe billigere i noe byttesystem? Den fra Summit høres bra ut til flere biler og den, Mmmmmm - me like.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rag joint har sikkert et mer "korrekt" norsk navn som elastisk kobling eller noe sånt teit, men samme kan det være bare man forstår hva man mener! Bare ta en rask sjekk av den, tviler litt på at det er noe galt med den på en såpass ny bil - mye mer vanlig å justere snekka litt.

 

Men du, det er vel denne du vil ha?

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&Ntt=steering+box&N=4294860446+4294860444+4294860445+4294908216+4294924929+4294908028∂=AGR%2D283152&autoview=sku&Ntk=KeywordSearch

Kjøp, kjøp, kjøp, kjøp :p

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry la inn feil link.

 

Fikk dette tipset på chevy talk:

 

Possibly most of the slack you're feeling is the sector lash. There is an adjustment screw at the top of the gearbox; adjust it by loosening the 5/8 locknut and then using a 3/16 allen wrench on the center of the screw. Turn the screw clockwise until it is hand-snug and then back off about 1/8 of a turn. After that, if there's still a lot of slack, then your worm gear inside is worn out and it's time for a new one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke feil link - men det kom opp en hel haug forskjellige. Den jeg linka til er '88-'99 C1500 pickup ;)

 

Har du tatt av parallellstaget på din bil? (Centerlink/draglink) Hvis du har det, liker jeg mye bedre å justere snekka med denne av, da kan du justere mye mer nøyaktig enn det den teksten over sier. Det er veldig lett å legge på litt for mye, så den "kniper" i styringa. Merkes godt ved at den blir helt "nummen" på styringa i midtstilling (Som om ikke disse over-boosta servoene er det fra før)

 

Jeg bytta parallellstag på Nomad'en for ca en måned siden, og kjente på pitmanarmen mens jeg justerte. La den akkurat i null slakk, kanskje ørlite klaring. Ble grei å kjøre, til å være forstilling fra '71 med råtne foringer og tvilsomme endeledd...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår