Gå til innhold

Instrument belysning

Ranger emnet

kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Nå er hvite instrument bakgrunner på vei, har også bestilt "diode" pærer fra danmark.

Jeg bestiller litt i villa, men folks på dioder.dk mente at

"Diode i lille osramfatning 1,2W - 2x3 mm neonblå " ville passe i mine sokler, noen som har noen formening om dette kan stemme?.

Forøvrig er det 2 dioder i hver pære, tror det kan bli bra jeg ;)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du tar ut instrumentpanelet ditt og ser på hvor glødepærene på den hvite lysramma er festet.. så ser du hvilken vei lyset blir kastet.. det lyser vekk fra skivene. det fungerer fint med glødelamper ettersom de sprer lyset helt rundt seg. en diode har innsnervet belysningsvinkel, og derfor passer det best å bruke dioder i "løsvekt" på instrumentpanelet ditt.. og montere de slik at de lyser direkte på skivene.

men du skal gjerne få prøve å se hvordan det går :-)

mvh,p

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har montert diss diodene i min bil, soklene er 90 grader feil, dvs. når sokelen er festet har ikke diodene kontakt.

Dette problemet løste jeg med en liten loddebolt og litt gaffateip.

har desverre ingen bilder.....

Det blir ihvertfall MYE lys, jeg bruker doble blå dioder oppe og enkel rød til uret nede i midten..... det er ganske stilig!!

-skal se, kanskje om jeg får tid skulle jeg nok gjerne ha men det kan nok ikke ta lang tid men jeg rekker det nok ikke før det er for sent..... Betyr det grønne lyset at jeg skal kjøre??

-90 VW Passat cl stv 2.0L

-87 Hvit/Krokan Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kanskje fjerne den grønne plastfolien i instrumentene for å få bedre effekt av diodene???

Jeg fikk også samme svar fra Dioder.dk, de har jo noen Xlazer LED i samme sokkel men de lyser kanskje for sterkt?

Jeg har tenkt å kjøpe både neonblå og Blå Xlazer for å teste hvem som funker best.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg bestilte fra dioder.dk

Xlazer diodene gir meget sterkt lys, men om du stiller dem inn riktig så blir det ganske bra...

Den røde brukte jeg til digital uret.

2 stk Diode i lille osramfatning 1,2W - 2x3 mm blå XLazer

1 stk Diode i lille osramfatning 1,2W - 5 mm kraftig rød diffus

-skal se, kanskje om jeg får tid skulle jeg nok gjerne ha men det kan nok ikke ta lang tid men jeg rekker det nok ikke før det er for sent..... Betyr det grønne lyset at jeg skal kjøre??

-87 Hvit/Krokan Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte ikke Xlazer, men "Neonblå diffus", det var det de anbefalte meg... om ikke det også er Zlazer?

Jeg skal ikke skifte farge på uret, gidder ikke stresse med det.

Huff har funnet ut at det er et helvette og bestille ting til bil, for meste parten må jo importers og det tar jo opp til 4 uker.. Jeg for litt annet stasj samtidig som jeg får de hvite skivene, bla. D&W powerrohr & K&N filter samt Mattig alu matter foran;)

Big z, du får gi meg litt detaljer om lyspærer ombygginga di :) skulle dog ikke være problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske greit igrunn, bare husk at dioder funker kun i en strømretn. dvs det er forskjell på + og -.

jeg satt i bilen med strøm tilkoblet og prøvde meg fram med div vinkler på diodene. når lyset ble jevnt fordelt la jeg en liten loddeperle på hver av kontaktene, og la en stripe gaffateip over.

og jeg fjernet seff den grønne folien.....

spør igjen om det skulle være noe!

-87 Hvit/Krokan Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

I dag fikk jeg pærene mine !!

Egentlig bestilte jeg pærene i påska, men de tok ikke imot ordrer på mail, så natt til forrige Lørdag bestilte jeg med Visa over nettet. Først må jeg bare si at dioder.dk ruler ! :) faen ikke dårlig, kjapp levering.

didp2.jpg

didp.jpg

Et lite nærbilde ! :) Håper dette blir bra, blir enda en stund før dem blir montert, skal kombinere det med skift til hvite instrument bakgrunner.. .

BigZ, på den lille papir lappen i posen stod det at jeg kanskje ble nødt til å snu selve pæra, hvis jeg ikke fikk lys. Var det vanskelig eller?

Hva er "gaffatape" forresten ? hvorfor måtte du lodde, for å gjenoprette kontakt punktene som du kanskje måtte ødelegge for å snu pæra ? (bare gjetter jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider