Gå til innhold

Old School anlegg

Ranger emnet

Rockford Seat

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med en liten plan om etterhvert bygge ett skikkelig old school anlegg i en bil. Planen er på sikt å stille opp i Emma med dette prosjektet.

Trenger litt inspill på hva dere mener er skikkelig old school komponenter:

Det jeg må ha er: (mine forslag i farta. Vet jeg har glemt MYE)

Cd spiller (Denon DCT(?)1000,Pioneer ODR, Mc Intosh, Alpine)

Forsterkere(Soundstream A6.0,A10.0,Continium,Da Vinci, Macrom 44.07, Adcom GFA 4404, Mc Intosh)

Frontsett (Morel, Rockford Fosgate, Boston Acoustics)

Sub (Celestion AP/AD, Soundstream SPL)

Passivt delefilter

Det som jeg kan bruke:

Parametrisk EQ enhet

Linjeforsterker enhet

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg holder på med en liten plan om etterhvert bygge ett skikkelig old school anlegg i en bil. Planen er på sikt å stille opp i Emma med dette prosjektet.

Forsterkere(Soundstream A6.0,A10.0,Continium,Da Vinci, Macrom 44.07, Adcom GFA 4404, Mc Intosh)

Passivt delefilter

Det som jeg kan bruke:

Parametrisk EQ enhet

Linjeforsterker enhet

Er planen Old School med gammelt utstyr, eller vurderes også nytt utstyr?

Er planen gammelt utstyr, finnes det jo endel interessant, men det kan selvsagt være vanskelig å oppdrive.

Kanskje Ebay er veien å gå?

Problemet med å benytte gamle subber, er jo selvsagt at årenes løp nok har satt sine spor. Det finnes dog et par leverandører i dag av basser som bygger på eldre konstruksjoner.

Kan du få tak i gode eksemplarer, er jo selvsagt JBL GTi, Celestion, Focal, Rockford Fosgate, PPI noen ytedyktige eksempler på gamle konstruksjoner av høy kvalitet.

På forsterker siden vet jeg at Lyric har noen gamle Hifonic amper liggende, dette er selvsagt ikke å forakte. Ellers har man selvsagt gamle SS amper, Harman Kardon, PPI, Zapco, US amps m.fl.

Selv om jeg er av den oppfattning at den gjennomsnittlige kvaliteten på dagens bilstereo er lavere enn for 10år siden, mener jeg og at det nok er lettere å finne vellydende høyttalere til bilen i dag. Du har alikevel gamle MB Quart, Macrom (morel), DLS (morel).

Hva med å få Pål til å skaffe deg noen ID horn, og ID mellombasser? Disse er jo svært så Old School.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for inspill, det er bare å kjøre på...

Kom på at jeg glemte f.eks Rockfords forsterkere fra før 1998, gamle punch og ikke minst power 50.1, 200.4 og 360.4

Glenn: Det skal være gammelt :-)

Pål: Jeg vet hva du har :-) og jeg vet hva Matador har liggende... damndamn

Noe gøy skal man vel klare å få til.

Bilen blir vel ikke ny nei heller kiddie

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Old School?? :bump da skal det være cassett spiller yodude , skal finne fram min gamle Nakamichi dog ikke topp modelen... :rolleyes: men ellers "lett ombygd" med Aux inngang ved valg av LW band... kjøre iPod eller lignans? (P90/7939 i hanske rommet?)..

subb siden syns jeg at Boston og JL er klassikere og ikke minst Orion... damndamn

hvor får man takke i flere Adcomer? skulle hatt et 4402 til.... :popcorn og drømmen er 4702....

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passivt delefilter

Det som jeg kan bruke:

Parametrisk EQ enhet

Linjeforsterker enhet

kjempe tøft lars! har hatt tanken leeenge jeg! en veteran klasse i emma har jeg tenkt mye på....for min del hadde det blitt en hel drøss med gammelt pioneer utstyr....sånn som jeg hadde i min første opel ascona b.....sukk,det var tider det....

Cosworth,the search for power.

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston pro6.2 med Boston pro12 subber eller orion xtr 12".

har en GAMMEL Alpine lydprossesor liggende(fra 94 tror jeg) kan nok selges hvis noen vil bruke den i et slikt prosjekt.

har mange ganger tenkt på å gjøre noe lignende selv da jeg har på haugevis med gammal stereo liggende men desverre strekker ikke tiden til.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EQ? Audio Controls elle gamle Fosgate sine delefiltre!! (før Rockford kjøpte opp Fostgate) med Image Enhancer og et Epicenter.... hehe... tror jeg har det meste gitt...til og med gammel bil... cheers

mangler frontsett... wtf? fikse det gamle front settet Orion Ntense!! kom ann Lars :hammer du skal få deng!! hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæng... flere på gang jo...

Samler sammen Pioneers Centrate selv her... da snakker vi åttitalls, for dere som ikke har skjeggvekst ennå. Noen som har en CDX-1 eller CDX-2, evt DEX-77 liggende og slenge? ... men det er nå forøvrig tenkt parret med litt nyere på forsterker og høyttalersiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEX77, var ikke den med helt blank front og en helt firkantet front? hadde den med 2 stk GM-120 og en digger CV amp med en CV 15" 8ohms... i OA montering med et stk 2,5" rør opp i hattehyllen og elementen under... haha... blir som å prøve å dritte gjennom et suggerør... :hammer og mobil telefoner trenget man et par dager for å montere de i bilen... fatality og de "minste" paraboler var på 2,5mt i diameter... hehe... cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, DEX-77 hadde en grå-metallic front. Knapper langs kanten under og på siden. Første med secret code fra Pioneer. DEXen hadde ekstern tuner. Tvillingen var CDX-2 som ikke hadde radio, men skulle kobles til KEX-900 eller 500. Siste Pioneer med kul design.

pioneer_DEX77.jpg

Du tenker på CDX-1 med ekstern prosessor kanskje? Den var blank med knapper til venstre og svart display på høyre. Stablet i høyden med FX-K9 og EQ-505 hadde du et trippel-DIN anlegg som var helt über... Her er CDX-1 øverst sammen med EQ-505.

acid_alien_1098298333_pioneer_cdx_1___eq_505.jpg

Og hadde du denne i tillegg...

shyrka_1129272184_09_1_b.jpg

CDX-P1, samme som CDX-1 men med pre-amp innebygd, gikk for omtrent 700,- var det vel på Qxl for noen måneder siden... flere enn meg som husker disse ja. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe husker min første "montasje"

et pioneer stereoracsystem,besto av Kassetspiller+en cdspiller(måtte bruke kassetspilleren for å styre lyden) noe sølvfarga greier som jeg ikke husker benevnelsen på men det kosta flesk.

et par 8"(tror jeg) pioneer triax høytalere,sølvfarget med diskanter/mider som stakk opp vinklet forover.

en cv 15" bass hentet ut av CW AT-100 hushøytalere damndamn drevet av noen pioneer forsterker som kun kunne brukes sammens med overnevnte "stereorack" (spesial Pioneerplugger).

fremme brukte jeg noen pioneer Diskanter(sort box med noe justeringer på)

hehe det rocka vildt tidlig på 90tallet Devil

åja må jo ikke glemme bilen....en 78 ford granada med 14"chromespokefelger .

huff blir nesten litt nostalgisk her jeg sitter:)

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider