Gå til innhold

Hva er best? Kjøpe ferdig bygd bil, eller bygge selv??

Ranger emnet


Asim

Anbefalte innlegg

Jeg foretrekker å "bygge" selv.

Jeg har ikke den helt store kompetansen, det er heller ikke avanserte ting jeg prøver meg på. Men det er en tilfredstillende følelse å se på bilen og tenke:

"Dette har jeg gjort."

 

Halve gleden med bil er å bytte deler, gjøre seg erfaringer og lære nye ting.

+1

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor ikke kjøpe en ferdig stylet bil og bygge videre? Ingen smak er lik. Så hvorfor ikke kjøpe en bil som er stylet og gi den litt personlig preg.

 

Men lurer på det samme som Cuba her. Sierran min har jeg brukt over 3 år på og har aldri vrid om nøkelen på den. Jeg har ikke sveiset selv eller lakert selv. Jeg har også hatt STOR hjelp til motor bygging og trenger mere hjelp. Men jeg har da bestemt hva og hvordan det skal bli hele veien fra bilen sto som ett rustent skall uten motor til ett rust fritt lakka skal med motor snart ferdig. Vil det da si jeg har bygget en bil selv eller eller vil dere si jeg ikke har gjort det siden jeg har hatt folk til å hjelpe meg?

Nå mener jeg at det ikke er noe galt med det.

Du er jo med og bygge den?! Du har ikke bare puttet penger på bordet og sagt: "bygg en rå Sierra til meg!"

Man kan ikke ALT i verden, noe trenger en hjelp til.

 

Men når en snakker om ferdigbygde biler, så tenker en på feks. *host* (ja skal ikke nevne navn), med en veldig brei supra i gull som de absolutt ikke har bygget.

Kan ofte høres ut som de har bygget den og tar creds for det, det blir feil i mine øyner.

Bilen er fet som bare det, men *host* har ikke gjort en dritt med den.

 

Selvfølgelig, kjøp fete ferdige biler. Men ikke kom og si det er DU som har bygget den..

 

Joachim

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si hva som er "best", det avhenger av kompetansenivået til de eventuelle byggerne.

 

Men jeg kan si så mye: Jeg har fryktelig lyst til å jobbe med et prosjekt. Jeg har lyst til å skape noe som er bare mitt, noe jeg kan føle sterk stolthet for, noe jeg kan være stolt av, selv om andre ler og sier det er slett arbeide. Jeg kunne tenke meg å bygge min egne bil, gjerne en kit car.

 

Dessverre, er jeg like praktisk som en Mini One, har like stor teknisk innsikt i mekking som Idol-Sandra har i sosialantropologi eller samfunnsvitenskap.

 

Det vil si liten.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygge selv. Jeg er altfor kresen og pirkete til å kjøpe noe ferdig av andre. Da skal det isåfall, som Mess var inne på, foreligge konkret dokumentasjon om hvem som har bygd, hvordan og med hvilke deler/materiale som er brukt. Småting som at det er brukt riktige skruer til å feste drivakslene til at det sitter riktige deler i toppen har mye å si for meg. Alt må være "just right".

 

Jeg har selv startet med et 2,7 turbo prosjekt (langtidsprosjekt) som jeg har tidramme på å få til innen 2 år. Studenttilværelsen øser ikke av seg penger..

Har aldri bygd noe turbomotor før, men har noen lettere overhalinger bak meg. Kan selv huske hvor stor tilfredstillelse jeg følte da jeg bytta motor i bruksbilen min, ikke fikk start, feilsøkte i 15-20 min og den startet og malte som en katt, helt alene. DA var jeg stolt. Slike ting som gjør at man får større selvtillit og blir mer glad i bilen sin, mener jeg :)

 

En som har bygd bilen sin selv vil aldri komme på linje med en som har kjøpt bort problemet i mine øyne. Alle jeg snakker med både på BMW treff, Gatebiltreff og streetmeets generelt spør jeg alltid om har bygd bilen selv da vi kommer i prat. Det gir en egen "tilhørighet" føler jeg. Mange av de jeg ferdes mest rundt i motormiljøet er di som har hodet langt unner panseret.

 

Å sladde hemningsløst rundt Vålerbanen etter å ha bygd ferdig bygget sitt må være en enorm tilfredstillelse :D Håper jeg kommer til å få oppleve det en gang.

 

My 24 cents.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en STOR fordel med å bygge selv, er at da VET man hva bilen er laget av, og man vet hva som kan ryke, evt hva som er røket når visse symptomer dukker opp... er selv veldig skeptisk til å kjøpe alt som ikke er originalt, siden man aldri vet hvem som har vert bortpå bilen og gjort hva... http://bilforumet.net/showthread.php?t=161028

Har jo ett veldig godt eksempel her...

 

Men tilbake til topic: Synes selv det er greit at folk kjøper ferdige biler, så lenge de ikke prøver å påstå at de har mekka den selv... står alltid mere respekt av å ha bygga selv, men alt for mange i denne verden, (ikke minst dette landet) har jo ikke engang kunnskap til å skru av ett hjul.. så noen MÅ jo kjøpe ferdig....

Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene...

 

http://www.bergen-gatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår