Gå til innhold

Radio fra USA

Ranger emnet

Bjørn Vidar Pedersen

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt Pioneer AVH-p5700dvd for 4000kr i USA, det kaller jeg billig, her koster den 10000. Greier meg med en dårli radio da ass. Og radip kan man jo kjøre på AUX in.

VW GOLF V GTI 2005 modell

VW GOLF IV GTI Exclusive 99 modell solgt

VW VENTO 1,8cl 94 modell solgt

VW JETTA 1,8gl 90modell solgt

http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1358179#post1358179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skjønner ikke at ikke folk tar seg bryet med å sjekke priser litt rundt i Norge før de kommer til konklusjonen å handle fra USA... Er nok ikke så ofte som folk skal ha det til at Norske forhandlere ikke klarer å matche.

Tja. De veiledende prisene er veldig høye i Norge, og man kan bli noe motløs når man ser dem i forhold til prisene i USA e.l... Siden man må anta at de norske importørene kan rettferdiggjøre prisnivået sitt med annet enn griskhet, og faktisk har såpass høye priser for å overleve, velger man heller USA om man MÅ ha noe billig.

Så kan de som har råd til det betale norsk fullpris.

Man skal ikke være nødt til å prute hele tiden til alle. Veiledende priser skal være veiledende, ikke villedende.

La meg ta et eksempel da, siden du mener det er sjelden dere kan matche amerikanske priser...

Earthquake-forsterker på EBAY fra USA

Forsterkeren i Norge Her finner du den antagelig rimelig fort! :)

Denne prisen i USA skulle tilsvare ca 2300,- pluss frakt og moms. Frakta kommer på 4-700,- avhengig av hvor fort man vil ha den... Den vil aldri komme over 1000-lappen, men vi kan ta det som et ekstremt tilfelle.

Vi er da oppe i 3300,-. Pluss moms har vi da: 4125,-.

Fra importøren er denne priset til 5995,- noe som skulle bety at man ved å bestille fra USA skulle ende opp med å spare ca. 30%... Dette er fortsatt med 1års garanti fra Earthquake, 5 år om den installeres av autorisert Earthquake-forhandler. At selgeren ikke sender til Europa (i følge Ebay) er ikke noe problem, for dette får man oftest til om man spør på mail likevel...

Hvorfor betale nesten 2000,- ekstra når man kan slippe, da... Og jo dyrere produkter, jo mer sparer man. I ekstreme tilfeller er det syke forskjeller! :/

Å betale ekstra for å få varen fort er greit om man har dårlig tid og god råd, men har man ikke det - hva er da vitsen? Vil man personlig bidra med 2000,- for å gi importøren salt i grøten og ny Mercedes, fremfor å føle at man gjør en god deal og betaler det varen er verdt? For varen er da virkelig ikke VERDT mindre i USA?

Jeg syns det virker som om det er for lite konkurranse i Norge, at ingen er interessert å i presse prisene i det hele tatt. Derfor er det ikke rart at merker som blir sett på som "lavkvalitet" er vanlige, når DE koster mer her enn kvalitetsmerker gjør i andre land... Personlig har jeg ikke bestilt fra utlandet enda, og dermed støttet de norske bedriftene... men for tiden vurderer jeg det å søke til utlandet for elementer, da jeg har funnet en sub jeg vil ha, som koster dobbelt så mye i Norge som i USA - inkludert frakt i prisen fra USA altså!

Og sist, men ikke minst, jeg skriver ikke dette for å være ekkel, og jeg sier ikke jeg har mye peiling på butikk eller den norske bilstereobransjens drift og samarbeid mellom de forskjellige butikkene og importørene for øvrig. Tar jeg feil her, regner jeg med noen forteller meg hva jeg bommer på så jeg kan ta det til etterretning! :)

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Hva skal man si???

Må få understreke at jeg er ikke importør selv eller jobber for en men jeg har en viss peiling på hva dette koster(har jobbet hos en).

En ting som spiller inn her er avgifter..den Norske stat melker alle typer bedrifter for det de kan.

Importøren har utgifter han også

la meg lage et lite eksempel.

Importøren tar inn en forsterker,denne koster f.eks 1000kr inn til ham.

han selger den videre til forhandler for la oss si 1400kr.

aha tenker alle på det produktet tjente han 400kr,jepp lettjente penger.

nåvell av 1400kr må han betale 25%mva =350kr

deretter kommer alle andre utgifter som følger med....

reklamsjon,markedsføring,regnskapsfører,lagerleie/kontorleie osv osv.

så kan du tenke på hvor mange forsterkere han må selge før han har råd til en ny mercedes:) og hvor mange % han må legge på innkjøpsprisen før han tjener på dette.

selvfølgelig får han mva tilbake på alle sine utgifter men alikavel må han påberegne seg en viss kalkyle FØR han begynner å tjene penger

er sikkert en haug med andre faktorer jeg ikke har tatt med men dette var bare sånn grovt for å la dere se hvor mye utgifter det er som følger med før produktet er ute i butikken.

så skal jo selvfølgelig Forhandleren ha sin del av kaken.

men ja jeg er enig på mange måter stereo er jevnt over dyrere i Norge men å skylde alt på grådige importører blir liksom litt feil.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner egentlig ikke hvorfor alle klager på dårlig radio i spillere med oddetalls frekvenser?

Jeg har hatt 4 usa spillere nå siden 2001 og har aldri hatt problem med radioen jeg... finner alltid en stasjon... klart og fint :O)

Ingen av spillerne har gått i stykker heller.. siste spillern kjøpte jeg brukt.. 1800kr inkl. frakt for en 2mndr gammel og strøken Pioneer deh-7600mp (alltid elsket pioneer)...

Neste steg blir 8600mp eller p80mp... må bare vente til noen selger en US sak brukt :)

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Importøren får jo momsen igjen da, når han selger det videre, for da tar jo han å krever inn momsen igjen fra de som kjøper av importør, det er oss forbrukere som til syvende og sist betaler MVA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner egentlig ikke hvorfor alle klager på dårlig radio i spillere med oddetalls frekvenser?

Jeg har hatt 4 usa spillere nå siden 2001 og har aldri hatt problem med radioen jeg... finner alltid en stasjon... klart og fint :O)

Ingen av spillerne har gått i stykker heller.. siste spillern kjøpte jeg brukt.. 1800kr inkl. frakt for en 2mndr gammel og strøken Pioneer deh-7600mp (alltid elsket pioneer)...

Neste steg blir 8600mp eller p80mp... må bare vente til noen selger en US sak brukt :)

kan jo bli spennende å se hvor fornøyd du blir med 8600 fra US om du går for en slik...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. De veiledende prisene er veldig høye i Norge, og man kan bli noe motløs når man ser dem i forhold til prisene i USA e.l... Siden man må anta at de norske importørene kan rettferdiggjøre prisnivået sitt med annet enn griskhet, og faktisk har såpass høye priser for å overleve, velger man heller USA om man MÅ ha noe billig.

Så kan de som har råd til det betale norsk fullpris.

Man skal ikke være nødt til å prute hele tiden til alle. Veiledende priser skal være veiledende, ikke villedende.

La meg ta et eksempel da, siden du mener det er sjelden dere kan matche amerikanske priser...

Earthquake-forsterker på EBAY fra USA

Forsterkeren i Norge Her finner du den antagelig rimelig fort! :)

Denne prisen i USA skulle tilsvare ca 2300,- pluss frakt og moms. Frakta kommer på 4-700,- avhengig av hvor fort man vil ha den... Den vil aldri komme over 1000-lappen, men vi kan ta det som et ekstremt tilfelle.

Vi er da oppe i 3300,-. Pluss moms har vi da: 4125,-.

Fra importøren er denne priset til 5995,- noe som skulle bety at man ved å bestille fra USA skulle ende opp med å spare ca. 30%... Dette er fortsatt med 1års garanti fra Earthquake, 5 år om den installeres av autorisert Earthquake-forhandler. At selgeren ikke sender til Europa (i følge Ebay) er ikke noe problem, for dette får man oftest til om man spør på mail likevel...

Hvorfor betale nesten 2000,- ekstra når man kan slippe, da... Og jo dyrere produkter, jo mer sparer man. I ekstreme tilfeller er det syke forskjeller! :/

Å betale ekstra for å få varen fort er greit om man har dårlig tid og god råd, men har man ikke det - hva er da vitsen? Vil man personlig bidra med 2000,- for å gi importøren salt i grøten og ny Mercedes, fremfor å føle at man gjør en god deal og betaler det varen er verdt? For varen er da virkelig ikke VERDT mindre i USA?

Jeg syns det virker som om det er for lite konkurranse i Norge, at ingen er interessert å i presse prisene i det hele tatt. Derfor er det ikke rart at merker som blir sett på som "lavkvalitet" er vanlige, når DE koster mer her enn kvalitetsmerker gjør i andre land... Personlig har jeg ikke bestilt fra utlandet enda, og dermed støttet de norske bedriftene... men for tiden vurderer jeg det å søke til utlandet for elementer, da jeg har funnet en sub jeg vil ha, som koster dobbelt så mye i Norge som i USA - inkludert frakt i prisen fra USA altså!

Og sist, men ikke minst, jeg skriver ikke dette for å være ekkel, og jeg sier ikke jeg har mye peiling på butikk eller den norske bilstereobransjens drift og samarbeid mellom de forskjellige butikkene og importørene for øvrig. Tar jeg feil her, regner jeg med noen forteller meg hva jeg bommer på så jeg kan ta det til etterretning! :)

mvh

Jan Rune

Beklager å måtte si det, men dette innlegget viser at du ikke kan så mye om å drive butikk i Niorge;) Jeg er helt enig med deg at det er mange av importørene som er meget grådige. Jeg er for økt konkurranse her i Norge og alt det der. Det må man være når man driver så smått som det jeg gjør, iforhold til de store gutta:) Ta f.eks EMMA eller dB drag, tror du virkelig du hadde hatt det her i Norge hvis ikke det var for alle importørene?? Tror nok ikke det, så noen fordeler har du da av oss importørene også.

Når du skal sammenligne Norge med andre land å handle fra, så spiller det mange faktorer inn her som må tas med i regnestykket ditt. Alt er dyrere i Norge, f.eks lagerleie, lønninger, frakt, osv osv. Og det er jo en naturlig grunn til at det blir dyrere her. At Norske nettbutikker klarer å slå vanlige butikker på pris er jo ikke så rart, de har jo så og si ingen utgifter til lager, de har ingen produkter på lager, de har ingen ansatte osv osv.

Det er missvisende, men samtidig reelt å sammenligne med Amerikanske nettbutikker. Missvisende fordi produktene er langt dyrere i Amerikanske butikk enn det dere ser på nettbutikkene, det sikkert pga lave admenistrative kostnader osv. Reelt er det vel fordi det er jo der dere handler og ikke i amerikanske butikker:)

Men hver sin mening og dette var min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er missvisende, men samtidig reelt å sammenligne med Amerikanske nettbutikker. Missvisende fordi produktene er langt dyrere i Amerikanske butikk enn det dere ser på nettbutikkene, det sikkert pga lave admenistrative kostnader osv. Reelt er det vel fordi det er jo der dere handler og ikke i amerikanske butikker:)

Men hvis vi sammenligner med norske nettbutikker da. Får det jo ikke stort billigere der enn i vanlig butikk i Norge!! Og de har vel ikke noen dlere administrasjons kostnader i forhold til en amerikansk nettbutikk?

Men skjønner ikke helt problemet her.

De som vil kjøpe i USA og spare seg for halvparten av prisen kan jo gjøre det også kan de som vil bruke mest mulig penger kjøpe det "Tryggt og sikkert" i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Importøren får jo momsen igjen da, når han selger det videre, for da tar jo han å krever inn momsen igjen fra de som kjøper av importør, det er oss forbrukere som til syvende og sist betaler MVA

helt korrekt derav en del av prisforskjellen da han MÅ legge på 25%mva for å gå i null på produktet...deretter legges kalkyle på for å få fortjeneste.

han får mva tilbake på sin innkjøpspris mens han må betale mva på sin utsalgspris.,differansen er det vi som forbrukere som må betale.

det jeg vil frem til her er at det er ikke alle importører som har det så jævla fett...enkelte småimportører har til tider problemer med å ha til "salt i grøten" og det er vist andre kjøper grøten :D

Enkelte importører er grådige ja(skal ikke nevne navn) men de aller fleste holder en relativt realistisk kalkyle i forhold til de utgifter som følger med det å drive firma i Norge.

get the point???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt korrekt derav en del av prisforskjellen da han MÅ legge på 25%mva for å gå i null på produktet...deretter legges kalkyle på for å få fortjeneste.

han får mva tilbake på sin innkjøpspris mens han må betale mva på sin utsalgspris.,differansen er det vi som forbrukere som må betale.

Hmm... en importør/butikk som kan sine saker, regner ikke med moms i kalkylene sine i det hele tatt... det er rett og slett ikke hans penger.

Forbrukeren betaler hele momsen, ikke differansen. Det er Selger som (på vegne av staten) krever inn moms fra kundene sine på det de kjøper av han, denne skal viderebetales inn til Staten av Selger annenhver måned. Av momsbeløpet Selger har fått fra sine Kjøpere, beholder Selger den momsen han selv har betalt til andre Selgere, f.eks til eksportør/kontorrekvisita/bensinstasjon osv. mens da differansen altså skal betales til Staten annenhver måned.

De som vil kjøpe i USA og spare seg for halvparten av prisen kan jo gjøre det
Det der sees vel sjelden... som regel er prisene ganske så nærme tilslutt og oftere og oftere like billige her hjemme, det er bare dét at mange ikke er så kjent med norske butikker og nettbutikker, man har bare hørt her og der fra andre at det er så "billig" i USA og da blir det fort en etablert sannhet. Ofte glemmer man momsen og en gedigen fraktregning, eller man har kanskje kjøpt et overhalt eller reparert produkt man tror er nytt. Reconditioned og Refurbished er fortsatt ord nordmenn flest ikke kjenner.

Og kan forøvrig legge til at mens man i Norge er pliktig til å oppgi sine priser inklusive moms i markedsføring, er dette ikke vanlig i USA, amerikansk moms/sales-tax blir der lagt til i kassen, noe alle amerikanere er inneforstått med. Derfor vil kanskje prisene i USA være billigere bare av den grunn, mens de for amerikanske og norske forbrukere vil være nærmere hverandre i praksis enn man tror ved første øyekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel kjøpe Sinfoni fra Italiensk nettbutikk også da, for det er sikkert billigere der??

Lol :) nei... akkurat forsterkere og elementer liker jeg å handle i norge du takk.. Vil helst kunne delta i EMMA i fremtiden, og så har jeg av erfaring funnet ut at forsterkere og elementer ryker oftere enn spillere så da er kvittering en god sak å ha se.

Samtidig så har vi jo mange flotte folk i norge som er glad i kundene sine også men er ikke alltid det er nok... takk til de som strekker seg hakket lenger.

Autod: Hadde jeg hatt råd så hadde jeg handla 8600mp ny jeg... men null sjangs... Jeg sitter ikke på den slags penger så ofte akkurat.

Så om du har noe negativt om 8600en annet enn at den stinker på MP3 (som "alle" sier)....så si ifra... :magic o'høvding :)

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... en importør/butikk som kan sine saker, regner ikke med moms i kalkylene sine i det hele tatt... det er rett og slett ikke hans penger.

Forbrukeren betaler hele momsen, ikke differansen. Det er Selger som krever inn moms fra kundene, denne skal viderebetales inn til Staten av Selger annenhver måned. Av momsbeløpet Selger har fått fra sine Kjøpere, beholder Selger den momsen han selv har betalt til andre Selgere, f.eks til eksportør/kontorrekvisita/bensinstasjon osv. mens da differansen altså skal betales til Staten annenhver måned.

tja litt dårligt formulert fra min side men resultatet blir dog det samme i og med at det er vi som forbrukere som må betale 25% mere for produktet for at importøren skal gå i null på produktet

så kommer alle andre utgifter på før importøren kan beregne seg fortjeneste.

det jeg uansett vil frem til er at prisdifferansen på Norge kontra resten av verden er det Den norske stat som må ta en del av skylda for og ikke grådige importører(selv om de finnes de også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider