Golf IV driver Skrevet Oktober 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2005 Så var vintern over oss igjen - i år som i fjor. Og igjen, er det noen lange mnd med saltede veier, dritt som spruter opp fra bilen foran - på toppen av at låsene fryser seg til om du bare beveger deg i nærheten av en vaskehall. Det er på vegne av alle som liker ren bil jeg starter denne tråden, for hva skal vi nå oss til når vintern kommer? Selvvasken er jo en yndet sommeridrett blant mange av oss. Vi står der og spyler av pollenstøv og insektrester, som om vi ikke kunne vært mer fornøyd. Bilen blir ren, og vi er fornøyde. Hele tiden. Hver gang (nesten). Maskinvasken er jo for de litt mer brutale, som kanskje setter pris på å få ting unnagjort fort og gæli. Mange mener også at det blir renere. Og det blir det kanskje, men for en pris likevel - i form av riper dersom børtevask. Nåvel, som sagt er vintern her, og hva skal vi nå ta oss til? Noen som har noen riktige gode råd om hvordan vi kan holde bilen ren om vintern uten å ødelegge alt som er av gummi, låser og is på innsiden av lyktene?! Jeg er selv holde-bilen-ren fanatiker, men har vel egentlig helt aldri fått dreisen på det å vaske om vintern. Så da gi jeg ordet til dere, og håper på nyansert debatt - med alle usaklige kommentarer satt til side :) Velkomne skal dere være.. Mvh Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaldBlod Skrevet Oktober 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2005 Vask bilen og trill den inn i en varm garasje over natta... Siter 1983 VW Golf I GTI 16v 1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6 2009 VW Scirocco III TSI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Sims] Skrevet Oktober 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2005 Selvvask er bra på vintern også det. Bruk gjerne litt mer poletter enn det du pleier så får du vaske bilen grundig, spyler selv der jeg kommer til under og rundt bremser / hjuloppheng. Så lenge de salter veiene så mye som de gjør her i Oslo så får man litt bedre samvittighet hvis man vasker bilen under også. Hvis du orker så synes jeg det er best å bruke noen rene filler og pusseskinn etter du har vasket for å tørke vann på lakk og vinduer. :driving Når det gjelder låsene så kan man sprute inn litt låsolje FØR låsene har satt seg. Man må faktisk ikke vente helt til du står der en dag, skal på jobb og ikke får opp låsen. Så kan du heller bruke spray hvis den setter seg fordet. En avis under mattene kan brukes for å suge opp litt vann og hindre dugg på rutene. Silikonstift er finfine saker til å ha på lister og pakninger rundt dører og lignende. Har jeg ikke mye mer å komme med, det virker jo fort litt meningsløst å vaske bilen når det er slaps og vått. Bedre å vente til det er kaldt og tørt så holder bilen seg ren litt lenger. Ellers så er jo vintern den tiden man kan leke seg mest uten at det sliter like mye på bilen som litt aktiv kjøring om sommern, med mindre du drar i grøfta da :) OT: Du er vell ikke storebroren til Helle? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Oktober 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2005 men man må juske å unngå bruk av varmt vann! om du liker håndvask, tar du vann som er ca kroppstemp, så ikke fingrene blir helt istapper.. varme, vann, og salt er den måten korrosjon raskest oppstår, og om du fjerner varmen, tar det lenger tid før prossesen kommer igang...(har lest dette, men vet ikke hvor mye som egentlig er i det, man spyler jo bilen med iskalgt vann fra slangen etterpå alikevel så!?) det som jeg tror er viktigst, er å spyle bilen ofte..trenger ikke vaske bilen hver dag, men om en spyler bilen f.eks. etter jobb hver dag, og vasker en gang i helgen, så må det bli bra.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4x4 tdi Skrevet Oktober 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2005 smør låsen før vask og ha litt mc aiver (gappa) teip over .funka bra på golfen i fjor vinter. :cab Siter 2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet Oktober 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2005 Vasker selv bilen en gang i uka på vinteren, selvvask i vaskehall og det funker fint det. Bare pass på å tørke av listene dine etter vask, og smør godt i dørlukkingsmekanismen så du ikke står der og ikke får stengt døra di. Har skjedd meg mer enn en gang. Fryste låser har jeg ikke noe erfaring med, siden jeg alltid har hatt fjernstyrt sentrallås. Spyling minst annenhver dag når det er slapsete og mye salt er obligatorisk.. Siter -98 Nissan 200sx Racing s14a -87 Volvo 240 GL, vinterbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg