Gå til innhold

Er dette rulleløftere?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jepp, er rulleløftere.

 

Motoren ser 100% bedre ut nå ja:)

 

Det var jo litt greit!

Husker en gang du eller noen andre nevnte at dette KUNNE være samme blokka som brukes på LT1 motoren? Eller husker jeg feil?

Hva innebærer i så fall det?

Er det kun disse rulleløfterne som egentlig skiller?

 

Tmaz: jeg bruker Hirsch motorlakk, men jeg har hørt at vanlig lakk faktisk holder ganske bra det også. Problemet vil alltid være rundt eksosutslippene på toppene. Der blir det varmest.

Hirsch selges både som kostlakk og spray. Jeg brukte kostlakk og laget en egen blanding av sølv og sort på selve blokka. Den ser mørk ut på bildene, men er egentlig koksgrå metallic.

 

Nå i ettertid har jeg fått tipset om å forsiktig gå over blokka med vinkelslipeskive og runde alle skarpe kanter, hjørner, utstikk og å fjerne grader og skjøter etter produksjonsprosessen. Høres kanskje litt jålete ut, men gjør at motorlakken holder mye lengre. Det er alltid langs slike hjørner og kanter rusta begynner igjen. Og sålenge motoren står på bukk er det faktiskt ikke store jobben å gjøre det.

Etter at det er gjort og ny lakk er lagt på disse stedene, vil hele blokka få seg en dusj med klarlakk.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt greit!

Husker en gang du eller noen andre nevnte at dette KUNNE være samme blokka som brukes på LT1 motoren? Eller husker jeg feil?

Hva innebærer i så fall det?

Er det kun disse rulleløfterne som egentlig skiller?

 

LT1 har en heeelt annen blokk, tror nok det er hukommelsen din som svikter litt der:)

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme kam skulle det visst være!

 

Visstnok mulig det er samme kam, hva nå det måtte bety for motorens egenskaper og videre potensiale.

 

Og å finne kammens spesifikasjoner er knaksje ikke så enkelt....?

 

 

Er ikke så vanskelig å finne spesifikasjonene på kammen, de 3 eller 4 siste sifrene i delenummeret er (som regel) slått inn i kammen. Utfra delenummeret skal det vel alltids gå å finne spesifikasjonene på'n.

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er rulleløftere.

 

Motoren ser 100% bedre ut nå ja:)

Ser du det av bildene fordi de har den flate delen i det løfterhølet som løfteren går i (hølet er ikke rundt for å unngå rotasjon)?

Må jo være det, hvis ikke kan jeg ikke fatte hvordan det er mulig å se at det er rulleløftere.

er dette vanlig på GM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du det av bildene fordi de har den flate delen i det løfterhølet som løfteren går i (hølet er ikke rundt for å unngå rotasjon)?

Må jo være det, hvis ikke kan jeg ikke fatte hvordan det er mulig å se at det er rulleløftere.

er dette vanlig på GM?

 

Stemmer, de "retainerene" som ligger over ventilløfterene forhindrer de å rotere, samt "spideren" for å holde disse på plass. Er brukt fra 86\87 med rulleløftere. Tror Ford har et tilsvarende likt system.

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotrod:

Det er ikke samme kam som B-body (Caprice/Impala) LT1 som i din L05 350cid. (Camaro 'F-body' og Corvette 'Y-body' har også hver sin utgave av LT1 kammen)

 

Søk på http://www.impalassforum.com i "engine performance" etter L05 cam spec eller lignende, så får du opp mye forvirring om du har samme kam som L98 (F-/Y-body TPI '90-'92) Må lese gjennom, og lese en gang til, så er det fortsatt forvirrende. Jeg lette etter kam-spec's på den du har nå, ettersom jeg ville sammenligne den med en L31/Vortec rullekam jeg har liggende. Vortec'ene har rødstrek på 5/5.5K rpm et sted, hvor TBI'ene har 4500rpm, og jeg håpet på at min er noe som du kan bruke inntil du skal åpne motoren og gjøre det skikkelig...? Bare du betaler frakta, kan du godt låne den noen år ;) Vortec motorene har 255hk originalt, men mye av det er muligens innsuget/toppene. Suburban med Vortec er hvertfall MYE sprekere enn TBI'ene.

 

Er det interessant? Prøv å finn ut hva du har (Som Bowtie sa - de siste 3 nr i delenr er slått inn i kammen du har nå, sjekk den først), hvis du skal plukke ned litt for å kontrollere "ståa" før den monteres i bilen. En kam fra LT1, eller trimkam fra LT1 passer også i din motor, og er jo et bedre utgangspunkt effektmessig. Uansett - smil og vær glad! Rullekam er mye grommere, og at du har originaloppsettet gjør det mye billigere å oppgradere kammen, enn å kjøpe et sett for ettermontering i gamle blokker. :)

 

Ellers; De 'retainers' som hindrer løfterne i å snurre blir ofte kalt 'dogbones' pga sin form... ;)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant i det minste noen spec's på¨den jeg har:

 

96 L31 camshaft profile, P/N 10241264

Intake:

Opening_________Closing____________Duration

.004 14 BTDC____.004 61.5 ABDC_____255°

.050 13 ATDC____.050 22.5 ABDC_____190°

Inlet centerline 106.25°

Max lift .275 x 1.5 ratio .412

 

Exhaust:

.004 62_________.004 24 ATDC_______266°

.050 31.5_______.050 16 BTDC_______195°

Exhaust centerline 115.75 degrees

Max lift .281 x 1.5 ratio .423

Lobe seperation 111°

 

Ikke akkurat årets sprekeste modell, men er den bedre enn den du har så kan du jo vurdere det hvertfall...

 

GMC 2500:

Mulig jeg husker feil, men tror det var '92 Buick Roadmaster (eller Caprice wagon) og at det var snakk om noe "police"/HP utgave. Har jo sett de L05 350'ene oppgitt til alt fra 180 til 205 hk. Bare husk at det er personbil, og at L05 i trucks er litt annerledes (mulig uten rullekam osv). Mulig jeg finner noe nyttig noe sted jeg og.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er riktig som det blir sagt her. Motoren er fra en '92 Buick Roadmaster/Chv Caprice wagon.

Tekn avd på ACCN påstod det var en police motor. Fra annet hold har jeg imidlertid hørt at "police" betegnelsen ikke betyr noe for specs'ene på denne motoren. Det har visstnok kun betydning for TBI systemet. Muligens høyere turtalls sperre.

 

Takker for gode tilbud om annen kam. Men for tida er jeg så blakk at alt slik bare må bero litt.

Hvor omfattende er det å bytte kam egentlig? Man kan ikke bare dra ut den gamle og trykke inn den nye???

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår