Gå til innhold

spiller ikke de høyste bass tonene.

Ranger emnet

bussemannen

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg sliter litt med anlegget i bilen. Subene spiller ekstremt kraftig på de dypeste tonene, men når den skal spille litt høyere toner (70Hz + tenker jeg) høres det ut som elementene vrenger seg og det spiller veldig lavt. Vi har vært igjenom det som er av instillinger på både spiller og forsterker uten å finne ut av det. Er det noen her som har noen forslag til hva det kan være?

Litt info om anlegget:

2x JBL P1220 2 i hver sin 30L lukket kasse (spiller inn mot seteryggen (ca 10 cm klaring)) alle veggene her er rette så den er nok ikke helt optimal.

JBL PX600.2 forsterker

Pioneer AVIC X1 spiller.

bilen er for så vidt en VW Passat stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellu!

Dette kan være forvrengning/ulyd som oppstår pga stående bølger fra resonans i kabinettet. Prøv andre kasser, som har skrå vegg(er). Har litt av samme problem i min kasse, som også er helt firkantet. Det spiller riktignok ikke lavt, bare... stygt. Kommer ny kasse snart. Håper jeg! Uten rette vegger, så problemet blir eliminert fullstendig! :)

Hvis det ikke er DET, så har jeg ikke helt peiling. Kan det være at delefrekvensen er satt for høyt? Om den får med seg høyere frekvenser samtidig som lave, kan det spille som, tja, bæsj. Det er gjerne mer tydelig i høye frekvenser, der den (i følge specs til JBL) spiller lavere på de lave frekvensene. Om det ga noen mening. Altså, den gjengir 50Hz bedre enn 70Hz, men grafen sier jo ikke noe om andre frekvenser! :)

Hvis dette ikke hjelper heller, ville jeg definitivt prøvd å snu kassene. Eller. Nei, jeg ville prøvd det først! :D Er ikke fan av å spille mot seteryggen... HVERTFALL ikke i en stasjonsvogn. Good luck! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stående bølger skal ikke ha på langt nær så stor påvirkning av gjengivelsen. Ikke i bassområdet ihvertfall.

Godt mulig du har utfasninger. Prøv å snu kassen slik at elementene spiller bakover. Om ikke det hjelper kan dere prøve å plassere kassen HELT bakerst, med elementene pekende fremover (samme vei som nå altså).

PS: At du TROR det er rundt 70 hz en plass hjelper desverre litt lite. Mange tror dyp bass er 15-20 hz, mens det i realiteten er 30-35 hz, osv. Prøv å få tak i en cd/lydfil med noen testtoner og prøv å lokalisere frekvensområdet med sikkerhet. Bare et generelt tips, du kan såklart ha helt rett :)

Hva slags delefrekvens bruker kompisen din på elementene forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....Subene spiller ekstremt kraftig på de dypeste tonene, men når den skal spille litt høyere toner (70Hz + tenker jeg) høres det ut som elementene vrenger seg og det spiller veldig lavt.....

Slik du beskriver det så skulle tro at øvre delefrekvens på subben er lavere enn 70Hz derfor når frekvenser som er høyere vil bli dempet av delefiltre. De fleste høytalere kan spille flere toner samtidig uten at det skal nødvendigvis gi dårlig lyd, grunne til at man bruker flere elementer er at ikke så mange elementer som kan gjengi like bra de lave frekvenser som de høye frekvenser og omvendt, (husker jeg ikke feil så hadde epifant en morsomt forklaring på det et sted her i forumet cheers ) JBL pleier å ha "forholdigvis" gjevne frekvens respons så de burde ikke spille mye dårligere pga elementen får frekvenser over 70Hz og flere toner på en gang... :hammer .

En ting er litt uklar for meg, bruker du innebygd delefilter i forsterkeren? fordi spilleren har også delefilter tror jeg, og på den så skal du kunne justere delefrekvensen, så muligens i spilleren må du også øke delfrekvensen til subben til feks 100-120-160Hz, fordi kanskje utgangen som subb ampen er koblet inn på, får kanskje ikke noe høyere frekvenser enn feks 70Hz og da hjelper ikke å øke øvre delefrekvensen på innebygde delefiltret til ampen....

andre muligheten er at det er innebygd pasiv delefilter i serie med elementene i form av spoler. 6dB filter

ellers er jeg enig i det epifant nevner ang å flytte kassene helt bak eller snu de pekende bakover. I en Lukket kasse som er for liten kan godt puttes en del vater i, slik at dette også hjelper for mindre volum, bedre frekvens forløp og stående bølger som oppstår inne i kassen... cheers

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider