hc_TK Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 Jeg har tenkt til å sette sammen elementer selv til et frontsett i bilen. Dette skal kjøres aktivt og ikke bli alt for dyrt(2-3000 kanskje..?) Har tenkt til å ha 2-veis med 6,5'' til mellombass og elementene kan godt være 8ohm og være beregnet til stuebruk, bare det passer til bilen. Jeg har 4x125w rms som jeg som sagt tenker å kjøre aktivt så jeg har nok av effekt.. har tenkt på vifa sine xt diskanter og har sett på scan speak sine mellombasser med kuttet papirmembran(lingende alpine F1status elementet) Er åpen for alle forslag. Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gatebilmannen Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 Jeg ville prøvd og fått tak i noe focal elementer, men de har jo noen greie komponentsett på streetdesign. F.eks: http://www.streetdesign.no/?go=produkt&id=519 eller du kan se på rockford fossgate sine komponentsett ;) lykke til!! :driving Siter http://i152.photobucket.com/albums/s185/gatebilmannen/162-slipperyroad.jpg Founder of Grøftekanten Drifting Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 Jeg ville prøvd og fått tak i noe focal elementer, men de har jo noen greie komponentsett på streetdesign. F.eks: http://www.streetdesign.no/?go=produkt&id=519 eller du kan se på rockford fossgate sine komponentsett ;) lykke til!! :driving Nå vil jeg jo ikke akkurat påstå at RF komposett fortjener å nevnes i samme åndedrag som Focal, men det er meg. Til trådstarter vil jeg si at mulighetene er endeløse i denne sammenheng, men vær klar over at elementer til hjemmebruk som oftest er mer kritiske på applikasjonen dem benyttes i. Bilelementer har parametre som gjør dem mer tilgivende overfor mindre ideelle forhold. Scan Speak sine revelator elementer er glimrende, og om du maser på Eltek vil dem sikkert kunne skaffe deg 4ohms versjonen. Den er noe mer tilpasset bil. Dem er dog dyre i forhold til mye annet som kan gi tilnærmet eller tilsvarende musikalsk nytelse. Som mellomtone er gamle Focal Audiom 6WM en favoritt, kan du få tak i denne, er du et godt stykke på vei, men dette er en ren mellomtone. Ellers er jo Audax Aerogel elementer utrolige. Spesielt de eldre HM130Z0, men dem er så og si umulige å få tak i (jeg er dog så heldig å ha ett par). Dem kan dog være litt problematiske å montere. Lydmessig er det dog intet som kan konkurrere til samme pris, om du skulle være så heldig å få tak i. Vet forøvrig at Zalytron i USA ofte pleier å ha litt rester av eldre Focal liggende. Det pleier å finnes mye snacks der. Er du mer på budsjett kan Vifa vere veien å gå for å finne elementer. PL serien er rimelig oppegående til prisen. Som diskant er det bankers med Vifa XT. Jeg vil også gjerne få informere om at alle Hertz elementene kan kjøpes løst. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Oktober 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 hvordan hadde det blitt med vifa xt diskant og en high energy mellomtone feks? Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 hvordan hadde det blitt med vifa xt diskant og en high energy mellomtone feks? Det ville nok fungert ganske ok det. XT diskanten er fantastisk til prisen. Det finnes dog diskanter i Hertz sitt sortement som kan gjøre en meget bra jobb, men nå er vi inne på et punkt hvor det sikkert er på nære nippet at innlegget blir slettet. Kontakt meg heller på mail, ellers å tar vi det på det andre forumet. Vil nødig bryte for mange regler her. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audioteam Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 Synes det er helt greit at du forteller om setta, produkta, de sletter deg ikke om du gjør det . La inn et konkret tilbud her om dagen for å vise en dud at han kunne få kjente varer til prisen han spurte om, den ble sletta etter ANGIVERI :) men den var over streken også . Mvh Siter Driver Audioteam . Leder i Acap . Agent for Ice Audio Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 En Seas CA18RNX eller L18RNX/P montert i GODT dempede dører (L18 vil kanskje kreve endel mer jobb med filteret). Og så får du Glenn til å sende deg noen gode bånddiskanter ;) Forslagene som har kommet frem så langt i tråden er slett ikke dumme de heller, men som Glenn sier må man vite hva man vimser med om man bruker "hjemme-elementer"... EDIT: hva slags lyd er du ute etter forresten? Som jeg har sagt tidligere kommer man fort opp i prisklasser hvor det ikke lenger er så mye snakk om "bedre" og "dårligere", men snarere hvilken lydkarakter som passer en best. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Oktober 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 takk for alle svar så langt! er åpen for å kunne bruke båndelementer. Jeg er ute etter en meget detaljert lyd. helst mot det litt varme, men skal også være litt puch og frempå. vil ikke ha kald og spiss lyd. hehe. håper dere skjønner hva jeg mener. Vet det er mere vrient med stue elementer i bil. tenkte mer på å ha en stue diskant. trodde ikke det var noe problem..? Det er jo også derfor jeg spørr her. etterlyser generelt hva som helst av gode mellombasser som egner seg til bil. Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 Vil da kunne anbefale DLS iridium diskanten. Den beste jeg har hørt hittill! Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 Om du vil ha detaljert og klar lyd tror jeg et oppsett med Seas CA18 og bånddiskanter vil passe deg bra. Enkelt å få til bør det også være :) Morel, DLS og Eton vil nok være andre gode kandidater. Jeg vet også Seas`nye Nextel-elementer og Peerless`Exclusive-line har fått mye bra omtale (av de som har prøvd dem riktignok.. de er fremdeles forholdsvis nye). Pål og Glenn kan fore deg med info om hhv. Morel og Eton. Du kan også forhøre deg litt med Bidland på Hifisentralen ang. Seas (han jobber der). Som sagt finnes det mange gode alternativer. Dog tror jeg det i mange tilfeller skal godt gjøres å matche hjemme-elementenes pris/kvalitetsforhold. Som et lite morsomt eksempel; Om du kan godta at det står Scan-Speak på elementene istedetfor Alpine F1 kan du få et 3-veis sett med 6" bass, 3" mid og den heftigste ringradiatoren for rundt 15.080,- på Eltek... Det er ikke sikkert T/S-parametrene er 100% identiske, men forskjellene er nok ikke verdt 15-20.000,- mer... ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RiZLa Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 Her har du jo mye å velge mellom, men de fleste hjemmeelementer er det vanskelig å få fram det beste i når det gjelder bilmontasje.. Hjemmeelementer har mye lavere q verdier og er derfor mye mer kresne med tanke på kassevalg.. Derfor vil ofte et billig bilstereo element gjøre det bedre i midbass området enn et dyrt hjemmeelement... Men når det gjelder diskanter så kan du velge i mye rart, men de fleste har ikke god off-axis respons.. Derfor bør de monteres on-axis.. Dette spørs jo på egenskapene til det spesifikke elementet... Vifa XT er forøvrig en meget god diskant, og et meget godt valg.. Har 2 Scan Speak R2904/70000 ringradiator som jeg kan selge for 1500,- for begge... (koster 7000,- veil for begge) Vil ellers be deg ta en titt på Hertz sine midbass elementer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 Når det gjelder toleranse for vinkling av diskant i forhold til lytteposisjon, er det ikke Morel som har diskanten med best spredning? Mener jeg leste noe om at de hadde en softdome som var så nær en halvkule man kunne komme, og at dette gjorde at spredningen ble vanvittig bra. Men jeg har aldri hørt denne diskanten, dessverre. Bare syns det høres interessant ut! :) Kanskje Pål kan komme med noen utspill ang. dette. Generelt tror jeg Morel har en del å by på når det gjelder pris/kvalitet. Men det kan jo så klart de fleste andre også... Så det beste er utvilsomt lyttetest! :) Vi vet ikke hva som lyder best i dine ører! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 Rizla sine ringradiatorer er et kupp til prisen. Lettere å montere enn standardelementene er de også :) Seas-elementene jeg foreslo har en Qts på 0.33-0.35, noe som bør være helt ok. Noe særlig lavere ville jeg nok ikke gått, heller høyere (0.40-0.45). CA18 har ikke faseplugg, noe L18 har. Kan være en fordel for å bedre off-axis spredningen. Er også mulig jeg bestiller meg et par Tang-Band 6,5" for å sjekke dem ut. Kan gi tilbakemelding på dem om det blir noe av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 Har selv bestilt fire CA18RNX med matchende diskanter (27TDFC) ment til bruk som hjemmehøyttalere. Håper på å få disse ganske snart :) Kan alltids gjøre et eksperiment ved å bytte ut K2P med disse og høre hva forskjellen blir. Om de i det hele tatt klarer å spille i nærheten av like bra er de et kanonkjøp! Og hvis noen skulle lure koster selv Seas sine elementer halvparten i USA :confused: :usa: Så kan dere jo gjette hva jeg har betalt... (Satser på dere forstår hvorfor jeg nevner dette) Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Oktober 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2005 Når det gjelder toleranse for vinkling av diskant i forhold til lytteposisjon, er det ikke Morel som har diskanten med best spredning? Mener jeg leste noe om at de hadde en softdome som var så nær en halvkule man kunne komme, og at dette gjorde at spredningen ble vanvittig bra. Men jeg har aldri hørt denne diskanten, dessverre. Bare syns det høres interessant ut! :) Kanskje Pål kan komme med noen utspill ang. dette. Det stemmer dette som BoomBoxx skriver. Morel Supremo er en diskant som ligger noe høyere i pris i forhold til de fleste andre diskanter. Membranen er 25% større enn en 1" diskant og elementet har en egenresonans på 680 Hz! Måten denne diskanten er konstruert på er at den har det som Morel kaller en "underhengende voice coil" noe som gjør at elementet får en meget lav egenresonans og tåler betraktelig mer effekt. Denne diskanten tåler godt å bli kopplet til en forsterker, UTEN delefilter, på moderat volum. For de som er interessert i denne diskanten så har matador laget en tråd om sitt byggverk. Mer utfyllende informasjon finnes her og her For sikkerhets skyld legger jeg til at dette innlegget er skrevet på oppfordring fra BoomBoxx og er ikke ment som noen reklame! Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg