ePiFaNT Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Størrelsesforskjellen ligger nok mest i at monteringsmulighetene i bil er langt trangere. Noe særlig annen forskjell er det vel egentlig ikke som sådan. Hva spredning angår gjelder det bare å velge diskantelement ut fra hva slags plassering man har mulighet for. On-axis montering krever ikke god spredning, men stiller krav til at elementet ikke lyder for spisst og hardt. Off-axis bør derimot ha jevnere og bedre spredning. Stian: se å få puttet de CA18`ene i bilen, for pokker :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Desember 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 hvordan hadde det gått med SEAS CA18RLY i bilen? BeemerZ1: fått testet seasene i bilen nå? Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 Utifra kravet om varm lyd uten for spiss/hard diskant. kan jeg ikke skjønne annet enn at du ville komme meget bra ut av det med et par Morel Integra 4 coaxialer i dashbordet kombinert med Morel HCW 6 eller 8 i dørene. Edit: ooops du spurte jo etter 2 veis systemer. I såfall er vel et 6,5" Elate sett et grisegodt alternativ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Desember 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 Utifra kravet om varm lyd uten for spiss/hard diskant. kan jeg ikke skjønne annet enn at du ville komme meget bra ut av det med et par Morel Integra 4 coaxialer i dashbordet kombinert med Morel HCW 6 eller 8 i dørene. Edit: ooops du spurte jo etter 2 veis systemer. I såfall er vel et 6,5" Elate sett et grisegodt alternativ Jeg har iallefall ikke lyst på coax, men jeg har veeeldig lyst på vifa sine xt diskanter. har hørt masse skryt om dem, til og med noen som har sagt at det er den beste diskanten de har hørt, og det er av fagfolk! Har lenge sett på Morel Hybrid Ovation og Elate, men de blir noe dyre i forhold til det jeg kan få hvis jeg plukker elementer løst. Derfor tror jeg ikke at jeg kommer til å gå for morel. Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 hvordan hadde det gått med SEAS CA18RLY i bilen? BeemerZ1: fått testet seasene i bilen nå? RLY'en er jo meget lik RNX'en... Bare litt forskjell på hvilken kasse de liker. Har ikke prøvd de i bilen ennå, holder meg inne forløpig. Kan i hvert fall si at lyden er helt konge! Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 RLY er vel identisk med RNX, bortsett fra at sistnevnte har et kraftigere/større magnetsystem samt 2mm lengre slaglengde. RNX vil nok ha litt større kasse enn RLY :) hk_TC: har du sjekket med Frequence.dk om du kan kjøpe XT-diskantene fra dem? Og evt. hva det er av forskjeller i T/S-parametrene fra de "originale"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Desember 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 RLY er vel identisk med RNX, bortsett fra at sistnevnte har et kraftigere/større magnetsystem samt 2mm lengre slaglengde. RNX vil nok ha litt større kasse enn RLY :) hk_TC: har du sjekket med Frequence.dk om du kan kjøpe XT-diskantene fra dem? Og evt. hva det er av forskjeller i T/S-parametrene fra de "originale"? nei, jeg har ikke snakket med frequence, men sendte en mail til eltek for en ukes tid siden angående den diskanten. fikke aldri noe svar av dem. Så den RLY diskanten som er på tilbud nå er da en mer egnet mellomtone til bilen en RNX ved å ta mindre plass da? Hva tror dere er best av peerless exlusive og RLY? den peerlessen har så grise rått design! Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Desember 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 så at RLY elementet skulle ha 15l lukket kasse eller 40l refleks. det er jo litt svært å bil da! Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 hc_TK: hvor leste du de anbefalingene? Og var de ment til hjemmebruk eller bilbruk? Jeg vet RNX-modellen har blitt brukt mye free-air i godt dempede dører, og fått svært gode kritikker. RLY-modellen bør også kunne passe i free-air i små til middels store dører, litt avhengig av hva slags krav man stiller til gjengivelsen fra midbass/bass. RLY-diskanten? Jeg snakket om 6,5-tommere jeg ;) Den som er på tilbud hos Eltek er svært god til den prisen. Jeg ville ikke nøle med å kjøpe den. Den koster tross alt neeesten halvparten av de andre elementene du nevner, og skulle du føle at du savner noe kan du selve dem uten noe særlig økonomisk tap :) Hva som er "best" av Peerlessen og Seasen blir nok i det store og det hele en smakssak tror jeg. Som jeg har nevnt tidligere befinner man seg ofte i kvalitetsklasser hvor det ikke lenger er snakk om "bra" og "dårlig", men snarere smakstilpasning. Dog skal det sies at jeg er enig i at Peerlessen ser snasen ut ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Desember 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 hc_TK: hvor leste du de anbefalingene? Og var de ment til hjemmebruk eller bilbruk? Jeg vet RNX-modellen har blitt brukt mye free-air i godt dempede dører, og fått svært gode kritikker. RLY-modellen bør også kunne passe i free-air i små til middels store dører, litt avhengig av hva slags krav man stiller til gjengivelsen fra midbass/bass. RLY-diskanten? Jeg snakket om 6,5-tommere jeg ;) Den som er på tilbud hos Eltek er svært god til den prisen. Jeg ville ikke nøle med å kjøpe den. Den koster tross alt neeesten halvparten av de andre elementene du nevner, og skulle du føle at du savner noe kan du selve dem uten noe særlig økonomisk tap :) Hva som er "best" av Peerlessen og Seasen blir nok i det store og det hele en smakssak tror jeg. Som jeg har nevnt tidligere befinner man seg ofte i kvalitetsklasser hvor det ikke lenger er snakk om "bra" og "dårlig", men snarere smakstilpasning. Dog skal det sies at jeg er enig i at Peerlessen ser snasen ut ;) sorry, mente ikke diskant. var litt kjapp i svingen der! får vel kanskje bestilt dem da! har sendt mail til frequence så gleder meg til å høre hva de har å si. :popcorn Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 Jeg har iallefall ikke lyst på coax Noen spesiell grunn til det? Var sjøl meget skeptisk til coaxialer, men da jeg hørte et par Macrom 54.10 montert i dashbordet på Thomas Jaskewich`s (staving?) Audi 80 konkuranse bil forsto jeg at det gikk an å lage Coax høytalere med like god lyd som High End component sett. Macrom 54.10 ble senere kallt Macrom Integra 2.40 og ble laget av Morel som nå selger en oppdatert versjon som Integra Ovation 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 Noen spesiell grunn til det? Var sjøl meget skeptisk til coaxialer, men da jeg hørte et par Macrom 54.10 montert i dashbordet på Thomas Jaskewich`s (staving?) Audi 80 konkuranse bil forsto jeg at det gikk an å lage Coax høytalere med like god lyd som High End component sett. Macrom 54.10 ble senere kallt Macrom Integra 2.40 og ble laget av Morel som nå selger en oppdatert versjon som Integra Ovation 4 Ofte sitter det vel så gode komponenter i en coax som i et komposett, problemet er vel ofte at produsenten ikke legge like mye i utviklingen av delefilter på coax. Det er en markedsgreie. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Desember 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 fikk ikke akkurat noe spennende svar fra frequence. De sa bare at paramterne var ganske lite og at det ikke var store endringer, men at jeg burde ta kontakt med eltek. De var i grunnen lite hjelpsomme og har enda ikke fått noen mail med pris osv. Har forresten ikke fått noe svar fra eltek enda, så det er vel best å ta en telefon dit tipper jeg. Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Ofte sitter det vel så gode komponenter i en coax som i et komposett, problemet er vel ofte at produsenten ikke legge like mye i utviklingen av delefilter på coax.Det er en markedsgreie. Mvh Dag Johansen Med de rette elementene trenger man ikke legge så mye i delefilteret. Tidligere nevnte Macrom coaxer vant testen Lyd i Bil (Lyd og Bilde?) gjorde på bilhøytalere i prisklassen opp til 2500,- paret, for noen år siden. Delefilteret består av en 3,3uf polypropylen kondensator til diskanten. (men du har muligheten til å klippe den bort om du vil bruke et annet filter, eller dele aktivt) basskonen ruller fint av på egenhånd Mange produsenter av høytalere (både i bil og hjemme) bruker elementer som tvinger dem til å lappe på lyden med kompliserte delefiltere med impedanse korreksjon og sugekretser. eller ekstremt bratte avskjæringer dette betyr ikke at elementene nødvendigvis er dårlige, bare at de er vanskelige å ha med å gjøre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Desember 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2005 Dette med delefilterkomponenter på coax`er tar Morel nå høyde for og kommer med eksterne, oppgraderte delefiltrer til Integra Ovation. Bi-wireing og Bi-amping vil da bli mulig. Dette til informasjon. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.