Gå til innhold

forslag til frontsett elementer

Ranger emnet


hc_TK

Anbefalte innlegg

Størrelsesforskjellen ligger nok mest i at monteringsmulighetene i bil er langt trangere. Noe særlig annen forskjell er det vel egentlig ikke som sådan. Hva spredning angår gjelder det bare å velge diskantelement ut fra hva slags plassering man har mulighet for. On-axis montering krever ikke god spredning, men stiller krav til at elementet ikke lyder for spisst og hardt. Off-axis bør derimot ha jevnere og bedre spredning.

 

Stian: se å få puttet de CA18`ene i bilen, for pokker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Utifra kravet om varm lyd uten for spiss/hard diskant. kan jeg ikke skjønne annet enn at du ville komme meget bra ut av det med et par Morel Integra 4 coaxialer i dashbordet kombinert med Morel HCW 6 eller 8 i dørene.

 

Edit:

ooops du spurte jo etter 2 veis systemer.

I såfall er vel et 6,5" Elate sett et grisegodt alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra kravet om varm lyd uten for spiss/hard diskant. kan jeg ikke skjønne annet enn at du ville komme meget bra ut av det med et par Morel Integra 4 coaxialer i dashbordet kombinert med Morel HCW 6 eller 8 i dørene.

 

Edit:

ooops du spurte jo etter 2 veis systemer.

I såfall er vel et 6,5" Elate sett et grisegodt alternativ

Jeg har iallefall ikke lyst på coax, men jeg har veeeldig lyst på vifa sine xt diskanter. har hørt masse skryt om dem, til og med noen som har sagt at det er den beste diskanten de har hørt, og det er av fagfolk!

Har lenge sett på Morel Hybrid Ovation og Elate, men de blir noe dyre i forhold til det jeg kan få hvis jeg plukker elementer løst. Derfor tror jeg ikke at jeg kommer til å gå for morel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan hadde det gått med SEAS CA18RLY i bilen?

 

BeemerZ1: fått testet seasene i bilen nå?

RLY'en er jo meget lik RNX'en... Bare litt forskjell på hvilken kasse de liker.

 

Har ikke prøvd de i bilen ennå, holder meg inne forløpig.

Kan i hvert fall si at lyden er helt konge!

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RLY er vel identisk med RNX, bortsett fra at sistnevnte har et kraftigere/større magnetsystem samt 2mm lengre slaglengde. RNX vil nok ha litt større kasse enn RLY :)

 

hk_TC: har du sjekket med Frequence.dk om du kan kjøpe XT-diskantene fra dem? Og evt. hva det er av forskjeller i T/S-parametrene fra de "originale"?

nei, jeg har ikke snakket med frequence, men sendte en mail til eltek for en ukes tid siden angående den diskanten. fikke aldri noe svar av dem.

Så den RLY diskanten som er på tilbud nå er da en mer egnet mellomtone til bilen en RNX ved å ta mindre plass da?

Hva tror dere er best av peerless exlusive og RLY? den peerlessen har så grise rått design!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hc_TK: hvor leste du de anbefalingene? Og var de ment til hjemmebruk eller bilbruk? Jeg vet RNX-modellen har blitt brukt mye free-air i godt dempede dører, og fått svært gode kritikker. RLY-modellen bør også kunne passe i free-air i små til middels store dører, litt avhengig av hva slags krav man stiller til gjengivelsen fra midbass/bass.

 

RLY-diskanten? Jeg snakket om 6,5-tommere jeg ;) Den som er på tilbud hos Eltek er svært god til den prisen. Jeg ville ikke nøle med å kjøpe den. Den koster tross alt neeesten halvparten av de andre elementene du nevner, og skulle du føle at du savner noe kan du selve dem uten noe særlig økonomisk tap :)

 

Hva som er "best" av Peerlessen og Seasen blir nok i det store og det hele en smakssak tror jeg. Som jeg har nevnt tidligere befinner man seg ofte i kvalitetsklasser hvor det ikke lenger er snakk om "bra" og "dårlig", men snarere smakstilpasning. Dog skal det sies at jeg er enig i at Peerlessen ser snasen ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hc_TK: hvor leste du de anbefalingene? Og var de ment til hjemmebruk eller bilbruk? Jeg vet RNX-modellen har blitt brukt mye free-air i godt dempede dører, og fått svært gode kritikker. RLY-modellen bør også kunne passe i free-air i små til middels store dører, litt avhengig av hva slags krav man stiller til gjengivelsen fra midbass/bass.

 

RLY-diskanten? Jeg snakket om 6,5-tommere jeg ;) Den som er på tilbud hos Eltek er svært god til den prisen. Jeg ville ikke nøle med å kjøpe den. Den koster tross alt neeesten halvparten av de andre elementene du nevner, og skulle du føle at du savner noe kan du selve dem uten noe særlig økonomisk tap :)

 

Hva som er "best" av Peerlessen og Seasen blir nok i det store og det hele en smakssak tror jeg. Som jeg har nevnt tidligere befinner man seg ofte i kvalitetsklasser hvor det ikke lenger er snakk om "bra" og "dårlig", men snarere smakstilpasning. Dog skal det sies at jeg er enig i at Peerlessen ser snasen ut ;)

sorry, mente ikke diskant. var litt kjapp i svingen der! får vel kanskje bestilt dem da! har sendt mail til frequence så gleder meg til å høre hva de har å si.

:popcorn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallefall ikke lyst på coax

 

Noen spesiell grunn til det?

 

Var sjøl meget skeptisk til coaxialer, men da jeg hørte et par Macrom 54.10 montert i dashbordet på Thomas Jaskewich`s (staving?) Audi 80 konkuranse bil forsto jeg at det gikk an å lage Coax høytalere med like god lyd som High End component sett.

 

Macrom 54.10 ble senere kallt Macrom Integra 2.40

og ble laget av Morel som nå selger en oppdatert versjon som Integra Ovation 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesiell grunn til det?

 

Var sjøl meget skeptisk til coaxialer, men da jeg hørte et par Macrom 54.10 montert i dashbordet på Thomas Jaskewich`s (staving?) Audi 80 konkuranse bil forsto jeg at det gikk an å lage Coax høytalere med like god lyd som High End component sett.

 

Macrom 54.10 ble senere kallt Macrom Integra 2.40

og ble laget av Morel som nå selger en oppdatert versjon som Integra Ovation 4

 

Ofte sitter det vel så gode komponenter i en coax som i et komposett, problemet er vel ofte at produsenten ikke legge like mye i utviklingen av delefilter på coax.

Det er en markedsgreie.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk ikke akkurat noe spennende svar fra frequence. De sa bare at paramterne var ganske lite og at det ikke var store endringer, men at jeg burde ta kontakt med eltek.

De var i grunnen lite hjelpsomme og har enda ikke fått noen mail med pris osv.

Har forresten ikke fått noe svar fra eltek enda, så det er vel best å ta en telefon dit tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte sitter det vel så gode komponenter i en coax som i et komposett, problemet er vel ofte at produsenten ikke legge like mye i utviklingen av delefilter på coax.

Det er en markedsgreie.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Med de rette elementene trenger man ikke legge så mye i delefilteret.

Tidligere nevnte Macrom coaxer vant testen Lyd i Bil (Lyd og Bilde?) gjorde på bilhøytalere i prisklassen opp til 2500,- paret, for noen år siden.

Delefilteret består av en 3,3uf polypropylen kondensator til diskanten.

(men du har muligheten til å klippe den bort om du vil bruke et annet filter, eller dele aktivt)

basskonen ruller fint av på egenhånd

 

Mange produsenter av høytalere (både i bil og hjemme) bruker elementer som tvinger dem til å lappe på lyden med kompliserte delefiltere med impedanse korreksjon og sugekretser. eller ekstremt bratte avskjæringer

dette betyr ikke at elementene nødvendigvis er dårlige, bare at de er vanskelige å ha med å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår