Gå til innhold

Vinterbil - deling av forsikring sommer/vinterbil

Ranger emnet

BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

Ja oppgradere oppover skulle vel ikke være noe problem :)

Har forsikring i Terra, ingen problem å sette den til kun delkasko om vinteren..

dvs i fjor og i år har jeg ikke gjort det pga jeg har så billig forsikring med kasko anyway... men det er sant at det er forskjellig praksis fra kundebehandler til kundebehandler..

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Gjensidige kan du ikke si opp forsikringen før bilen er avskiltet eller overdratt ny eier. Det fikk ikke jeg gjort da jeg solgte Volvoen. Å ny eier fikk ikke registrere bilen før han hadde forsikring på den. så mye som skal være i orden ja.

Tja. Problemet med vinterbilen er at

A) Kjøper du den etter 1.juli har du halv årsavgift, men bruker avskilter du den ikke før 31 desember må du betale full årsavgift for neste år

B) Du kan eventuelt få den refundert om du avskilter før 1. juli. Den summen du sparer må du betale for å registere hovedbilen etter 1.juli og så må du betale skiltgebyr for hver påskiltning. altså 470kr *2 i året.

C) bare ha ansvar på vinterbilen bilen og betale full årsavgift på begge to.

D) Samme som C men du sørger for å få hovedforfall tett etter snøsesongens inntog slik at du kan gjøre om fra full kasko til delkasko når den står i garasjen.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun fått til å "oppgradere" fra ansvar eller delkasko og opp til full kasko, utenom hovedforfall. Har fått nei hvis jeg har forsøkt å "nedgradere" til delkasko på vinteren. De godtar sikkert "oppgraderinger" KUN fordi det blir mere penger i kassa dems :fire: Mulig det kan være forskjellig praksis fra selskap til selskap og også fra kundebehandler til kundebehandler? Jeg har isåfall ikke hatt flaks hittil...

Jeg har noen biler der jeg har full kasko om sommeren, og kun brann og tyveri om vinteren.

I Mars/April henter jeg ut skiltene, og forsikrer bilene med full kasko.

I Oktober/November leverer jeg inn skiltene, og sier opp ansvarsdelen, har da kun brann og tyveri..

Jeg har hovedforfall på alt sammen i April.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Gjensidige kan du ikke si opp forsikringen før bilen er avskiltet eller overdratt ny eier. Det fikk ikke jeg gjort da jeg solgte Volvoen. Å ny eier fikk ikke registrere bilen før han hadde forsikring på den. så mye som skal være i orden ja.

B) Du kan eventuelt få den refundert om du avskilter før 1. juli. Den summen du sparer må du betale for å registere hovedbilen etter 1.juli og så må du betale skiltgebyr for hver påskiltning. altså 470kr *2 i året.

Statens vegvesen ved nærmeste trafikkstasjon oppbevarer skiltene 6 mnd om gangen, etter 6 mnd kan man be de oppbevare skiltene 6 mnd til også.. Så den saken er grei, da slipper man å kjøpe nye skilter hver gang.. (Selv får jeg ikke nye skilter i lite format både foran og bak igjen, så jeg må ha de jeg har!)

Å si opp ansvarsforsikring mens det er skilter på bilen er ikke lov nei, det har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider