Gå til innhold

Hovedlysproblem

NissanBoy

Anbefalte innlegg

Har en '86 Sierra 2L. Sånn 3-dørs sak... Her om dagen ville plutselig ikke hovedlysa lyse...

I første hakket på hendelen skal ingenting lyse. På andre hakket virker parklys - slik som de SKAL gjøre... Og grøftlysa kan slåes på. Alt riktig så langt. Men når jeg setter hendelen i øverste stilling, så skjer det ikke noe annet enn at lyset tennes i klokka i dashen. Park og tåke lyser som i hakk to. Men dytter jeg til fjernlys bryteren på venstre side av rattet så virker fjernlyset, men vanlig kjørelys virker altså ikke :mad:

Har sjekket sikringene i motorrommet, og pærene er intakte...

Noen som har noen forslag???

:confused:

1998 Nissan Primera GT

x 1986 Ford Sierra 2.0L

x 1991 Nissan 300 ZX TT

x 1998 Nissan Primera GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Nå har jeg sjekket litt og kommet frem til dette:

-ALLE sikringene virker 100%

-Ang. releer: Testet alle i sikringsboksen opp mot tilsynelatende nye releer.

Og om det er bryteren som er problemet, vel så vet ikke jeg hvordan man sjekker det... Men lysene virker fremdeles ikke.

Så det er bare å si ifra lissom hvis noen vil hjelpe meg... Vinterdriftesesongen :D begynner (forhåpentligvis) snart, og da er det greit å ha litt lys helpme

1998 Nissan Primera GT

x 1986 Ford Sierra 2.0L

x 1991 Nissan 300 ZX TT

x 1998 Nissan Primera GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Vel...

Nå har jeg omsider fått fikset lysa! Det viste seg at det skulle være fjernlysbryteren (den på venstre siden av rattet, med tute og nødblink på) som var defekt. Altså grunnen til at ikke nærlysene virket. Litt rart synes nå jeg, men nå har jeg heller ikke peilig på bilelektronikk :)

Det viktigst er at de virker!

1998 Nissan Primera GT

x 1986 Ford Sierra 2.0L

x 1991 Nissan 300 ZX TT

x 1998 Nissan Primera GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var deilig å få det i orden! Har jo kjørt med park & tåke til alle døgnets tider. Purken har jo nesten vært ute etter meg! Fått tilsnakk flere ganger, så de har vel trodd jeg bare har gitt faen :D

Noen som forresten VET hvordan reglene faktisk er ang. lysbruk? Hva det står ORDRETT i den regelen som forbyr å bruke park & tåke etter mørkets fremgang? For snuten sier jo det ikke er lov...

1998 Nissan Primera GT

x 1986 Ford Sierra 2.0L

x 1991 Nissan 300 ZX TT

x 1998 Nissan Primera GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Ja, det var deilig å få det i orden! Har jo kjørt med park & tåke til alle døgnets tider. Purken har jo nesten vært ute etter meg! Fått tilsnakk flere ganger, så de har vel trodd jeg bare har gitt faen :D

Noen som forresten VET hvordan reglene faktisk er ang. lysbruk? Hva det står ORDRETT i den regelen som forbyr å bruke park & tåke etter mørkets fremgang? For snuten sier jo det ikke er lov...

Parklys kombinert med tåkelys er jo helt lovlig uansett forhold. Det er kombinasjonen kjørelys og tåkelys som er forbudt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklys kombinert med tåkelys er jo helt lovlig uansett forhold. Det er kombinasjonen kjørelys og tåkelys som er forbudt. :)

er det ikke sånn at det er lov fra klokken ettellerannet om morgenen til noe på kvelden... evt så lenge det er lyst ute?? syns og huske det... altså parklys og grøftelys gir ikke allverden med opplysning.. kan jo ikke være lov på natta osv...

jeg har de iallefall på fra morgenen til rundt 4 eller noe.. når det blir mørtten :)

Robert

24 år

nes i akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke sånn at det er lov fra klokken ettellerannet om morgenen til noe på kvelden... evt så lenge det er lyst ute?? syns og huske det... altså parklys og grøftelys gir ikke allverden med opplysning.. kan jo ikke være lov på natta osv...

jeg har de iallefall på fra morgenen til rundt 4 eller noe.. når det blir mørtten :)

Kombinasjonen tåkelys og nærlys er uansett ikke lov ... det har heller ingen hensikt. Tåkelysene lyser jo lavt, så du ikke skal få blending av snøkov, tåke og lignende. Hvis du hiver på nærlysene i tillegg så er du like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider