TMB Skrevet Oktober 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2005 Driver med skole arbeid, og da skal vi lage en brukerveiledning til et lakkverksted vi har på skolen. Derfor lurer jeg på følgende ting: - Hvilket arbeidstrykk skal man når man lakkerer. - hvilken avstand skal man ha mellom arbeidstykke og lakksprøyta - tekninkker ol. - rom tempratur ol. min/max temp osv... - hvor tynn skal lakken være for at lakkeringen skal bli best mulig. (ta f.eks blandingsforholdet mellom tynner og lakk.(ca) - ambefalt verneutstyr? hva kan dere ambefalle? - tåke ol (vannavskiller) hvor effekttivt og viktig er det? (noe av dette kan være selvsagt, men jeg bare ramset det opp....) :thanks Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jallis Skrevet Oktober 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2005 -2-3 bar arbeidstrykk - ca 10 cm mellom lakksprøyta og arbeidstykke. kan variere avhengig av hvor tykt strøket skal være, motivlakk, dråpestrøk o.l -teknikker: jevn sprøyteføring, overlapp: kanten av sprøytebilde skal være ca. på midten av forgje føring. lengre avstand ved dråpestrøk - temperatur: mellom 18-25 grader. -blandingsforhold: kan variere VELDIG. mest vanlig; 100:50:10/20/30 100 lakk, 50 herder, 10/20/30: tynner -verneutstyr: lakkdress(støv fester seg ikke så lett), hansker, friskluftsmaske. then ur good to go... have fun with the gun.... Siter live fat, die young, and leave a big, fat, corpse... ->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:) x: honda civic lsi x:mazda 1,6 gti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Min versjon. 1. 2-4 bar av hengig av sprøyte og lakk 2. 25/30 cm 3. Jevn avstand, jevn hastighet. 4. 20 -30 grader (Dersom det er plastic-fantastisk på den.) 5. Blandingsforhold. Får du, der du kjøper lakk. 6. goggels, egnet filtermaske, hansker, papir kjeledress. 7. Dersom du ikke vil at lakken skal flasse av etter et par måneder, er dette greit og ha. Les også min how 2 link. http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92374 Lykke til Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet Oktober 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 http://stilen.net/index.php?page=omlakkeringavbilen Takker så mye. dette vil være til stor hjelp. cheers :thanks Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 skal være 2.2bar på ei HVLP sprøyte (High Volume Low Presure) og ca 3-4 på de gamle haugene (har aldri brukt det) 30cm avstand mellom sprøyte og flate optimal tempratur ER 20grader celsius bruker ikke vannavskiller når eg lakker hjemme, bare husk å tømm kompressortanken HELT for olje før du begyner ;) jevn avstand og fart er meget viktig, og man lakker i S formasjon, frem og tilbake altså , og overlapper den øverste "stripa" med 1/3, slik at man får en jevn fordeling av lakken på flata :) kansje litt sent men :P edit: leste gjennom den artikelen, et stort tips er å rive av tapen FØR lakken er tørket, da slipper du å skjære med skapel som vist der, skjærer du med skapel er det STOR sjangs for at du skjærer i lakken som gjør at det vil begyne å ruste vesentleg fortere der... Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 leste gjennom den artikelen, et stort tips er å rive av tapen FØR lakken er tørket, da slipper du å skjære med skapel som vist der, skjærer du med skapel er det STOR sjangs for at du skjærer i lakken som gjør at det vil begyne å ruste vesentleg fortere der... Ikke for å være frekk, men pga. dårlige erfaringer her :hammer Bør du ikke fjerne teip, før lakken er støvtørr. Med "våt" er del lett å komme borti som ødelegger en go del ja. Men er HELT enig dersom det gjelder mindre gjenstander. Men på større områder er det litt verre. Bra tips det der :thumb Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rick Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Her er da min mening.. * Kjører 2 bar på de to første strøkene, og ned på 1.6 på dråpestrøket. * Avstand er rundt 25cm (har ikke målt, men tipper jeg ligger i det området) * Bruker lakkdress, friskluftsmaske og engangshansker * Boksen holder 20 grader * Blandingsforholdet varierer alt etter hvordan produkt, og produsent.. så det får du bare lete gjennom databladet til produktet eller se på boksen. Tror det var alt.. Siter -Why Drive When You Can Drift..- *Nissan SilEighty -92 *Mitsubishi Carisma -96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 det aller beste er å dekke opp skikkeleg, men ikke teipe helt så nærme som det du vil, også legger du en teip over alt sammen der hvor du vi ha det, etter du har lakka (MED EN GANG) river du forsiktig av denne og... DRÅPESTRØKET ? wtf ? man skal ikke tørsprøyte... da ser det helvete ut etterpå... Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Tør jeg spørre hva et dråpestrøk er? Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jallis Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 når et strøk ikke er helt i flyt, kalles d et dråpestrøk..... bruker ofte å begynne med et tynnt dråpestrøk for å sikre meg at d ikke er silikonrester på flata....d synes disse, uten at d er for mye arbeid å fikse d.. Siter live fat, die young, and leave a big, fat, corpse... ->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:) x: honda civic lsi x:mazda 1,6 gti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 når det ikke er flyt i lakken kalles det å tørrsprøyte ;) står i boka mi det ;) (mener det) og det er no good, da du vil få en styggere overflate og struktur i metalic cornene (om det nå er metalic farge du lakker) for best muleg finish så skal det ALDRI tørrsprøytes... :) det er SPESIELT viktig på klarlakken... Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SR20De Skrevet November 2, 2005 Rapporter Share Skrevet November 2, 2005 det aller beste er å dekke opp skikkeleg, men ikke teipe helt så nærme som det du vil, også legger du en teip over alt sammen der hvor du vi ha det, etter du har lakka (MED EN GANG) river du forsiktig av denne Ja, og det finnes også noe som heter fineline-tape som gir en fin kant hvis du bare skal lakkere til en fals eller lignende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SR20De Skrevet November 2, 2005 Rapporter Share Skrevet November 2, 2005 når det ikke er flyt i lakken kalles det å tørrsprøyte ;) står i boka mi det ;) (mener det) og det er no good, da du vil få en styggere overflate og struktur i metalic cornene (om det nå er metalic farge du lakker) for best muleg finish så skal det ALDRI tørrsprøytes... :) det er SPESIELT viktig på klarlakken... Det heter seg vel at du skal "tåke" over til slutt, ikke klarlakk og akryl altså, kun basefarga. Men "tåker" du for mye så er ikke det bra nei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet November 2, 2005 Rapporter Share Skrevet November 2, 2005 har nå aldri gjort det på arbeid men... og vil tro det blir bedre der enn de fleste får til hjemme her altså ;) hehe Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2FAST 2FØRTI Skrevet November 5, 2005 Rapporter Share Skrevet November 5, 2005 er det en spesiel tape dere bruker for å maskere? eller funker sånn standard papirtape? Siter 1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke * Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.