Gå til innhold

Min Integra Type R


Dodden

Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, jeg må si meg fornøyd! Tok meg i underkant av 4 timer å montere, men det var mest pga japansk manual og mye tenking!

Og det med prob. pga av a/c er jo bare tull, var ikke det som var driten. Måtte bare ta av hjulbue, løse radiator og vifte og litt smågreier... Skulle klart det på halve tiden om jeg gjorde det igjen.....

 

Effekten var merkbar både på høyt og lavt turtall, men mest på vtec tror jeg. Likte lyden også, litt mere sint veps enn den ractive-buldringen... Kjekt å høre catbacken også til forandring!

 

keyvrb.jpg

keyvy1.jpg

keyw00.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg.

Kald luft har plass til flere luftatomer pr kubikkcm siden de vibrerer mindre, og ergo tar mindre plass.

 

Jeg har et vanlig K&N luftfilterkit selv, med en kaldluftslange som går ned til en åpning i støtfangern, blir ikke det omtrent det samme? Slangen går riktignok ikke direkte inn på filteret da, men "blåser" kald luft inn forran det.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være ærlig og gi min kommentar til denne modden og litt generelt. Selve produktene Mugen produserer er av svært høy kvalitet; på lik linje med OEM Honda. Stemplet "Made in Japan" er nesten en garanti for dette, men ved dette oppstår et annet problem - kostnad. Japan er fortsatt et høykostland på lik linje med Norge, og all research and development, materialkostnad og lønning til personen(e) som har satt sammen produktet fører til en høy utsalgspris; noen vil kanskje si høyere enn hva produktet er verd, men dén lar jeg ligge ukommentert.

 

På den andre siden av Atlanterhavet finner vi Amerikas forenede stater og med rett over en kvart milliard innbyggere øynet Honda Motor Co. muligheten for å selge sine personbiler med overskudd i kassa også der. Som sagt, så gjort - Honda personbiler finner man nå enorme mengder av til gode priser tilgjengelig der borte. I Amerika skal kjøretøy være store, raske og rimelige, men noen personer kom frem til at Hondas øyensten, og deres "weapon of choice", Integra Type-R, ikke hadde gode nok ytelser i den stand Honda Motor Co. har levert denne bilen. Amerikanere har i all tid det har eksistert firetakters internforbrenningsmotorer brukt mye tid, penger og innsats på å få disse til å yte bedre, og dermed var ikke veien lang før de fant det for godt å forbedre Integra Type-R'ens ytelser.

 

Vi husker kritériene; raskt og rimelig. Disse er gjengangere innenfor Amerikansk tuningfilosofi. Her blir store merkenavns produkter og generell bling latterliggjort om de ikke yter ihht. produktets kostnad. Mere spesifikt; hva gjelder luftinntak til Hondas B-serie VTEC-motorer plasserer produktet fra Mugen seg nært toppen i kategorien "mest effekt", og på desidert sisteplass i "ytelse per krone". Produktet som gjør det best i begge kategoriene kalles på folkemunne "Shawn Church' eller Prototype Racing's magic intake" og består enkelt og greit av et knapt halvmeter langt aluminiumrør i tre tommers diameter med en enorm sekstommers velocitystack på enden hvorutpå det er montert et universalt K&N-filter. Hvis uttrykket "det enkle er ofte det beste" hadde passet bra til noe, så må det være til dette. Ingen bling, inget merkenavn, ingen karbonfiber, kun rå funksjon, og dette til en kostnad hvor man måtte kjøpe omentrent åtte slike for å komme opp på kostnaden av ett eneste Mugen kaldluftinntak med tilhørende filterarrengement.

 

Disclamer:

  1. Hele mitt innlegg er basert på synsing og en stor grad av subjektivitet.
  2. Jeg har ikke sett dynotest av Mugen og dette under back to back dynoruns.
  3. Dette luftinntaket har ved ett tilfelle gitt 13 hester mere enn AEM sitt Cold Air Intake.
  4. Jeg har ingenting imot Mugen, men setter pris på produkter som gir ytelse i samsvar med kostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Mugen koster mer enn det smaker, betaler for nanvnet liksom. Men når det gjelder luftinntaket, så har jeg hørt at dette skal være det desidert beste til ITR, ellers hadde jeg ikke lagt så mye penger i det.

Det luftinntaket du snakker om har jeg aldri hørt om, så det kan jeg ikke uttale meg noe særlig om. Men kan ikke forestille meg hvordan du får plassert det slik at det suger kald luft, som jo er hele visten med denne moden.

Det minner meg om det jeg hadde før, bare at det var en bøy på, og ikke hadde den fancy saken på enden.

 

Mener å huske at mugeninntaket også har en spesiell fasong som skal være en fordel. De lager det ikke så trangt at du får lyst å montere det med slegge for ingen ting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mugen produkter er det beste man får til Honda. Man betaler også ekstra pga navnet. ALLE vet at Mugen er kvalitet, kvalitet og atter kvalitet i topp klasse, som så ingen kan måle seg med, derfor kan de ta en bra pris for sinne produker. Mugen tester vel produktene sine og måler styrer heletiden for å finne de små endringene som må gjøre for at det skal gi max ytelse.

 

Jeg vedder rompa mi på at det har tatt lang tid å få konstruert mugen filteret som vi ser her.

 

Ta eks Ractive fra Tucan Inc. Det er et stål rør med et tilfeldig filter. Det lager sikkert mange hundre sånn om dagen. De har sikkert ikke gjort mye for å optimalisere ytelsen.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mugen produkter er det beste man får til Honda.

Jeg er uenig. Jeg tar til eksempel grenrør til Hondas B, F, H og K-serie motorer; produktene fra f. eks. HyTech, SMS Products, Randy Monroe Fabrication, DTR / Six Sigma Racing og ANR yter som en hovedregel bedre enn ditto Mugen, og dét til en lavere kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette ser veldig bra ut... får nesten lyst til å bestille med engang selv når jeg leser hvordan dette har blitt for deg ;) dette her er ett skikkelig must på integra.. ikke lenge føre jeg har det på min heller ville jeg tro ;)

 

tar en forklaring med monteringa av deg i pm når den tid kommer ;)

 

forventer filmer snart oxo ;)

_________________

 

- 02 Audi A4 avant 130hk tdi

 

www.swfoto.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår