Gå til innhold

Tett veivhusventilasjon ved montering av catchtank?

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Har akkurat montert en oilcatchtank på bilen min, men når jeg åpner oljepåfyllingstoppen på toppdekselet nå, så spruter oljen opp, noe som indikerer tett veivhusventilasjon.

Er det noe jeg har gjort galt, eller skal det være slik, i og med at det ikke går vakuum innpå veivhusventilasjonen fra innsugsmanifolden mer?

Har brukt den samme slangedimensjonen som går innpå veivhusventilasjonen originalt, ved monteringen av catchtanken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm hvor går veivhusventilasjonen ut fra motoren? I topplokket? Ligger catchtanken "høyere" enn uttaket? Kan være høydeforskjell slik at oljen bare renner ned igjen, men da skulle den jo fulgt oljekanalene ned til bunnpanna..

 

Men det vil jo alltid være en del olje som spruter når du tar av oljepåfyllingslokket med motoren i gang...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm hvor går veivhusventilasjonen ut fra motoren? I topplokket? Ligger catchtanken "høyere" enn uttaket? Kan være høydeforskjell slik at oljen bare renner ned igjen, men da skulle den jo fulgt oljekanalene ned til bunnpanna..

 

Men det vil jo alltid være en del olje som spruter når du tar av oljepåfyllingslokket med motoren i gang...

 

Den går fra topplokket ja, og har litt helling nedover på slangene fra toppdekselet til tanken.

Syns igrunn det sprutet litt mye sjø, men jeg kjenner at det blåses luft innpå tanken fra slangene ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da melder jeg pass..

Hvis du kjenner at det blåser inn i slangene til tanken så er vel alt som det skal være..

Mulig du har så mye gjennomslag at det er derfor det spruter olje..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oilcatchtank en stund men fant raskt ut at det ikke hadde noe for seg.

Så lenge man har et breather filter på eksossiden av toppdekselet og man selvsagt beholder enveisventilen fra plenum til toppdeksel på innsugsiden oppnår man jo det samme.

Dvs.:

- Olje blandes ikke inn i innsugsluften UNDER TRYKK ( og senker derfor ikke oktantallet når det gjelder)

- Olje griser ikke til IC og reduserer dens effektivitet.

 

Hvis tenningsbank er et problem så vel en catchtank det siste punktet på listen over tiltak.

 

Jeg har kjørt 20 runder i strekk på rudskogen på 0.8 bar og det er ikke spor av olje i motorrommet rundt breather filteret med unntak av at selve filteret har fått mørkere farge.

 

Hvis det kun er for styling så glem alt jeg skrev over :)

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår