Gå til innhold

Bilstereospørsmål

Ranger emnet

Islanwind

Anbefalte innlegg

Hvilken dynamo har du? Mye lader den?

Må ha tykke strømkabler iaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen er orginal.. Mer vet eg ikke...

Vil det funke?

originalt er det vel 70 eller 80 amp på opelen??

hvilket batteri skal du bruke da? kondensatorer?? kommer sikkert til å blinke og få mye fall i spenning om du skal trekke 3kw på et lite batteri.... går jo ikke..

funnet samlet pris på det oppsettet? 3 mono blokker og 3 subber..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000W = 208A ved 14,4V, altså rundt 250A strømtrekk på det meste siden spenningen faller når dynamoen ikke klarer å levere nok. så det vil tappe batteriet om du spiller høyt over tid siden dynamoen ikke er sterk nok, men vil tro det skal fungere fint med ett eller 2 bra atterier og Gode kabler. men regn med å måtte hjelpe til med en batterilader en gang imellom om du spiller høyt.

edit: har du kun ett batteri, sats på Minst 3F kondensator. helst mer. men ville heller kjøpt et batteri til i stedenfor en kondensator.

men hvorfor vil du ha 3 separate forsterkere da? må da bli en del billigere med en på 2500-3000W RMS med tilsvarende eller bedre spesifikasjoner? pionee er jo ikke akkurat billige når det gjelder forsterkere i forhold til hva e yter så vidt jeg har sett.

edit2: er det 101SPL du skal ha? i såfall holder det med rundt 2000W RMS totalt for å drive de. har selv kun 1x zapco 9.0 til å drive mine 3x 121SPL, og til vanlig musikk får jeg drevet de veldig langt ut. så tror det skal holde lenge med 2000W til å drive 3x 101SPL, om det ikke er konkuranse du satser på da... problemet er vel heller å få lasten til å stemme til forsterkeren siden det er dobbeltspolede elementer på 2x 4 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Må si jeg har lite peiling på bilstereo egentlig..

Vil hvertfall ha noe som dunker kraftig, og alt funker bra, uten å måtte skifte dynamo f.eks... Og at batteriet ikke blir utladet..

Som sagt har jeg fra før, 1 sub og 1 forsterker.... Vil oppgradere.. men viss jeg heller kjøper en dyrere sub og en dyrere forsterker istedenfor to av hver, vil det da funke bedre...?

noen som har tips i så fall? Tenkte å ha alt i pioneer jeg...Men kan jo også velge et annet merke, viss dere kommer med noe bra.. ;)

takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du allerede har en sub og forsterker fra før av blir det vel kanskje like greit å bare oppgradere til en lik sub og forsterker til ja. det jeg ikke forsto var hvorfor du skulle kjøpe 3 nye subber og 3 separate forsterkere til dem...

skal du spille på fult hele tiden klarer dynamoen så vidt å drive det du har nå. men man spiller kjeldent helt på fult, så jeg tror fint det skal gå med i allefall en forsterker til så du har totalt 2000W. men mer en det ville jeg ikke belastet dynamoen med. dynamoen din klarer å levere ca 1200W (hvis det var 80A), men så må du trekke ifra det elektriske da. alle lysene, varmeseter, varmetråder, vifter osv. så du sitter egentlig ikke igjen me så mye til overs til forsterkeren. så egentlig er den allerede på grensen til å bli overbelastet.

stort annlegg uten endring av det elektriske uten problemer = error. det går bare ikke, desverre. vil man spille høyt trenger man mye strøm, og det er noe de færreste orginale biler har desverre. legg i allefall opp en tykk kabel fra dynamoen til batteriet så du får utnyttet den helt.

edit: ePiFaNT, sant det. men å spille over 1000W er ikke noe problem. er bare å skru opp litt det. men er hovedsaklig på sanger med konstant bass at problemene oppstår. ikke hvis det bare er enkle basslag. problemet er jo at veldig mye musikk har konstant bass, og da sluker vi fort strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider