Gå til innhold

clutshen har streika... Jævlig rart da jeg ikke har brukt bilen på 2 uker...

Ranger emnet

Harrybo

Anbefalte innlegg

Det som er jævlig rart er at da jeg startet bilen i dag etter at den har stått stille i 2 uker så funker faen meg ikke clutchen på bilen min i dag... Pedalen kan jeg bare trokke rett i bånn. Så blir den liggende der... Det som er det rare er at den var helt fin sist jeg brukte bilen og da jeg satte fra meg bilen. Det funker å gire bra så det jeg lurer er om det er fryst eller om vaijer vis det er det på passat 35i da??

trenger svar fort som faen...............

trenger hjelp tips....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er så jævlig mørkt her i Alta så jeg ser ikke dritten ute nå..

men hvor sitter denne delen på girkassa???

Er student i Alta for tiden og har ikke samme kontakter her oppe som jeg har hjemme. Så jeg håper at det er enkelt å fikse.. Har ikke brukt bilen på 2 uker da det har vært mye snø her og ikke har fått satt på vinterdekk enda men i dag har det regnet og det var derfor jeg skulle starte bilen... Alt funket perfekt da jeg brukte bilen sist så det er jo jævlig rart at det bare går i stykker av å stå stille i to uker.. Det er vell ikke vaijer på Passaten fra pedalen det er vell hydraulisk clutch.. Trenger svar fra alle har ikke med meg mekkeboka mi så hadde vært fint med bilder tips...

må se på det i morgen...

men kan det være at det har vært så kadt at det har fryst??

bilen startet med en gang.. da jeg vrei om nøkkelen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er hydraulisk!

Det du kan prøve på er å legge deg på gulvet å pumpe med å dra pedalen inn og ut.

Den jeg snakker om på girkassa er rett der wireoverføringa fra girstanga kommer. Den er skrudd inn fra siden og det går et lite rør fra den som deretter går i en sirkel og deretter vidre mot bremsebeholderen.

Prøvde meg litt i paint :)

ting.JPG

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet og jokket pedalen inn og ut men er like slapp.. da jeg satte fra meg bilen så stod den i første gir.. kan de ha noe med saken???

Synes at det skal ryke da den stod stille.. er dette noe man må lufte når jeg skal bytte?? er dette dyrt?? Er jo student nå så...

håper at det er bare lite bremsevætske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kosta meg en 100 lapp på hoggeriet og det var veske i sylinderen fra før i min så slapp luftinga. Men lufting er enkelt om man er to...

Clutchen er bygget opp av to sylindere, den på tegninga (som er den som pleier å ryke) og den som står i torpedoveggen, bak clutchpedalen.

De er like på alle passater så bare ta med deg begge når du er på et hoggeri eller noe.

Skal ikke ha noe å si at bilen stod i 1 gir

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig lite vætske på beholder når jeg sjekket i dag.. Må jeg lufte i tilfellet da?? helte på så det ble max men det ble ikke noe trykk på pedalen alikevell?? så da lurer jeg på om jeg må lufte slaveventilen eller er det ikke der problemet ligger når jeg ikke har demontert denne?? hørte at man måtte lufte oppe ved torpedoveggen også en plass?? men er dette nødvendig da det ikke er demontert??

Tror noen dette er dyrt å fikse på verksted??

har ikke noen kontakter her oppe når det gjelder mekking...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått fikset clutchen i dag hellothere

Fylte på vætske å startet å jokke pedalen inn og ut da merket jeg at det var litt motstand så jeg fortsatt slik i 10 min og pedalen ble bare bedre og bedre og til slutt så spratt den helt ut...

Kan det være at stempelet hadde skilt seg på grunn at det var lite vætske og at bilen hadde stått stille i 2 uker å jævlig kaldt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være... men du bør prøve en ting for å være sikker at stempelet er i orden....

Start bilen, ta inn clutchen, sett den i første gir og vent..... Hvis stempelet ditt er defekt så vil bilen plutselig begynne å kjøre av seg selv fordi den ikke klarer å holde trykket. Test dette. Hadde det problemet mitt i min bil. Stod i veikryss med clutchen inn og i gir... Plutselig begynte bilen å kjøre...

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider