Gå til innhold

"Innvendig" motorvask

Ranger emnet


masada 626

Anbefalte innlegg

Det å bruke diesel veit jeg at fungerer for å fjerne ventiltikking. Har vært med å gjøre dette på en Audi 100. Tappa av olja og fylte på diesel å lot den gå på tomgang ei stund. Null ventiltikking etterpå :)

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet dere opp med rein diesel på motoren?

Jepp.. Tappet av all olja, fylte på diesel, lot den gå på tomgang i 3 minutter, tappa av all dieselen, fylte på ny diesel, lot den gå på tomgang i 2 minutter, tappa av diesel, fylte på olje. Null ventiltikking

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er og blir ikke bra for en motor og ikke minst olja du fyller på etterpå. du får ikke ut all dieselen, som da blir liggende igjen og degradere den nye olja..... for å si det slik, hadde du gjort det samme på en 2 år gammel Audi da, KingCamel?

 

Det meste av det folk betegner som "drit" kommer faktisk av dårlig motorolje. Det kommer normalt fryktelig lite bæsj ned i en motor som har et fungerende luftfilter. Hvis dere tror at dritten i olja kommer av ting utenfra, tenk på dette:

 

1. Dritten skal inn i luftfilterboksen

2. Dritten skal klare å passere luftfilteret

3. Dritten skal klare å overleve i forbrenningskammeret, hvor selv tennplugger ofte har problemer....

4. Dritten skal skylles forbi stempelringene, gjerne 3 stk - for å havne i olja.

 

Ikke særlig sannsynlig, ikke sant?

 

Det er mange motoroljer som ikke tåler varme noe særlig, og den blir rett og slett brent ved stemplene. Det er dette som gjør olja mørk. Bruk heller en god motorolje , helst etter en slik oljeskiftsekvens som jeg beskrev på første side i tråden her.. men ikke kjøp dyrt på en bensinstasjon. Kjører selv på forholdsvis god esterbasert motorolje, og selv etter 400 mil med tildels hard kjøring, inkl. bane, har den ikke skiftet farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkk i olja kommer i all hovedsak fra gjennomslag fra sylindrene og av "brukt" olje fra sylinderveggene-enkelt og greit! Alle trunk-motorer er plaget med dette i større eller mindre grad. Bruk av riktig olje bidrar til god smøring av sylindrene og holder stempelringer og ringspor rene og i god funksjon, følgelig kommer mindre rester fra forbrenningen forbi og motoren holder seg renere.

 

Å starte en motor med diesel i stedet for smøreolje i systemet er lite smart! Tenk i ti sekunder på følgende: flammepunkt for autodiesel ligger på ca 45 grader C, smøreolje ligger over 200 graderC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si det slik, hadde du gjort det samme på en 2 år gammel Audi da, KingCamel?

For å si det sånn.. Det kommer ikke til å skje med min egen bil ;) Jeg var bare hjelpemann som sto i vegen jeg.. Men som jeg sa tidligere.. Ventiltikkinga forsvant.. Det var grunnen til at vi gjorde det

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår