Gå til innhold

Egne vifter i motoren?

Ranger emnet


VilleW

Anbefalte innlegg

jeg kan like gjerne innrømme det her i første posten; jeg har egentlig ikke så god peiling på bil. Men jeg lærer litt og litt, og det kommer seg..

 

Her om dagen løftet jeg på panseret i min Golf II og kikket litt nedi. Der så jeg slangen som suger luft inn i motoren. Der var liksom bare slangen. Så da kom den litt syke ideen "hva med og plassere en eller to bad-ass vifter foran, slik at den kan suge noe grønngrusomt med luft?". Nå snakker jeg ikke om vanlige vifter; men de sykeste (jeg vet om vel og merke): Sunon 120x120 mm. vifte. Disse små rakkerne klarer og flytte 340m³ i timen pr stk..

Men det jeg lurte på da, var vel:

Gir dette noen effektøkning i motorkraften, eller noen forandring i det hele tatt?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanken er ikke ny i det hele tatt.. finnes nok av slike "lavtrykks" kompressorer her på markedet.. du vil uten tvil med stor nok vifte klare å få ned motstanden som en n/a motor opplever i innsuget, men om du klarer å komme opp på overtrykk i innsuget som i en turbo eller kompressor motor tviler jeg vel på..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sa da aldri heller at ideen var ny. Men det må da vel bli litt effektøkning når to av viftene klarer og flytte over en halv kubikkkilometer med luft i timen?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er snakk om en god del luft her, men store og effektive vifter nok vil klare slikt.. brukes mer til å gjøre motoren mer effektiv og redusere drivstoff-forbruket enn ren effekt-trim..

 

forgasseren din vil uansett ikke takkle det spesiellt bra hvis det oppstår overtrykk i innsuget..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er jo ikke et problem og lage en brytet på disse viftene så du kan skru dem av og på som man føler for...? kan umulig tenke meg at dette blir en så stor utfordring.

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man starter bilen. Lar den gå på tomgang. Så setter man på viftene, og kjører. Når man skrur av tenningen, bare knepper man ned bryten, så viftene står avskrudd til neste gang du setter bilen i gang.

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår