Gå til innhold

Koble kondensator?

Ranger emnet


polo_cl_c

Anbefalte innlegg

Du skal koble den i paralell med resten av strømsystemet.. Altså jording fra chassis og pluss kobler du inn på strømkabelen fra batteriet.

Men du må huske å lade det opp først! Dette gjør du lett med en 12V lyspære. Koble til jord og så lyspæren mellom plusskabelen og plusspolen på kondisen. Når lyspæra slutter å lyse kan du koble plusskabelen rett inn på kondisen.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik den skal kobles? Har laget en liten skisse under... Jord går til batteriet i dette eksempelet, men det skal ikke det i bilen.

004708.jpg

 

 

Det med lyspæren. Altså holder jeg bare lyspæren mellom + ledningen og plusspolen på kondensatoren? Høres litt rart ut. Kan noen forklare litt?

 

Ellers takk for svarene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte det ikke med monteringsannvisning når du kjøpte kondisen?

 

Du kobler til jordingen i bilen og opp til kondisen, så fra kondisen og bort til forsterkeren din (husk å pusse jordingspunktet i bilen skikkelig rent med pussepapir el.l). Så tar du en 12V lyspære (helst en prøvelampe), setter kontakten i bunn på lyspæra ned på + polen på kondisen, så tar du + kablen fra batteriet bort på schasis på lyspære (det som blir - på pæra). Når pæra slutter å lyse eller bare såvidt gløder så kan du koble på + kabelen til kondisen og vips så er du klar for å spille musikk:)

 

Prøvelampe er å foretrekke da den har litt ledning så du ikke risikerer å komme borti + polen på kondisen med + kabelen før kondisen er helt ladet opp, men bare vær stå på labben så går det nok bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fikk ikke med monteringsanvisning. Byttet den til meg.

Er det slik da? Har ikke slik 12V lyspære, men har en prøvelampe. Hvordan bruker jeg den til dette? Tar jeg minus på minuspolen til kondisen og pluss på lampen på polen til kondisen? Så holder jeg strømkabelen på plussiden?

 

114416.jpg

Jeg beklager å måtte si det, men hvis ikke du skjønte den første forklaringen min så burde du absolutt ikke prøve på dette selv. Det burde ikke være så vanskelig å forestille seg hvordan du bruker prøvelampa når jeg ganske grunndig forklarte hvordan du bruker en lyspære, det blir akkurat samme prinsippet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt forklart:

1. Koble MINUS på BATTERI til MINUS på KONDENSATOR.

 

2. Koble PLUSS på BATTERI til den ene kontakten ("utsiden" av sokkelen) på lyspæra eller jordledningen til prøvelampa om du har prøvelampe.

 

3. Hold på kontakten på undersiden av pæra, eller spissen på prøvelampa, mot PLUSS på KONDENSATOREN.

 

DA vil du se at pæra lyser svakere etterhvert som kondensatoren blir fulladet, og det ikke ligger spenning over prøvelampa lenger. Når pæra ikke lyser, eller ikke blir særlig svakere, kan du koble kondensatoren rett på batteriet.

 

Når kondensatoren er fulladet, stemmer den ØVERSTE tegningen din. Alle MINUS SAMMEN, og alle PLUSS SAMMEN.

 

 

Klarer du ikke dette, bør du søke hjelp. Ikke psykiatrisk, altså, men fra noen som har peiling på bilstereo! :P Det er ingen skam! :)

 

Mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt det nå. :) Hva skjer hvis en ikke lader opp kondensatoren først? EDIT: Kondisen har stått i en annen bil, er den kanskje oppladet da? kan jeg f.esk sjekke det med multimeteret? Hvis den er så trenger jeg ikke lade den?

Den er nok utladet da.. Om du ikke lader den opp riktig, og bare kobler rett på, så KAN hele driten gå i luften og guffe (elektrolytt) spruter overalt! Lad opp korrekt!

Når sant skal sies, så har jeg kobla min kondensator direkte på flere ganger, uten at det har skjedd noe. Dette er dog ikke å anbefale.

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at den sprenger er i allefall bare tull. det skjer kun om du lader den med alt for høy spenning, eller at du kobler + og - feil.

men de er ikke veldig glade i sjokk-lading. det sliter en del på kondensatoren, men det er ikke noe fare for at noe går i luften.

 

om den har stått i en annen bil er det stor mulighet for at den allerede er oppladet ja. en kondensator blir som regel ikke utladet av seg selv. mål spenningen med et multimeter. viser den over 8-10V så er det bare å koble den rett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår