Gå til innhold

skiftet bremser - håndbrekket henger

_toyo_

Anbefalte innlegg

litt off tipic..men likevel

har problem med att denne ene calipteren bak henger på, Nissan verksted bekretet/anmerket dette når jeg var og byttet dekk for ikke lenge siden,

er et litt lite hull i gummimansjeten rundt stempelet på calipteren, så antar att det kanskje har rustet litt og kanskje kommet litt sand og diverse inn i calipteren,

noen som kan foklare hvordan calipteren er oppbygd, hva kan jeg plukke fra hverandre? Vet hvordan jeg tar calipteren av "bilen" men ikke mer (aldri løsnet bremseslange, men), tenkte på om det mulig å få pusset vekk rust, fjerne rusk og rask inn der så stempele går lettere..nå henger det jo på bittelitt p.g.a stempelet ikke går helt tilbake..(dette er en antagelse)

Husk att dere skriver til en IT mann og ikke en mekaniker :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute å kjørte en dag, og syns bilen ble så dau, den dro så dårlig. Da jeg kom hjem, røyk det litt fra caliperen fremme, på venstre side, Jeg tok den av skiva, og "moa" stempelet inn og ut, samt smørte stempelet.

Dette gjorde susen i dette tilfellet :thumb

- 1997 Nissan Primera GT

- x 1995 Nissan Primera lx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt off tipic..men likevel

har problem med att denne ene calipteren bak henger på, Nissan verksted bekretet/anmerket dette når jeg var og byttet dekk for ikke lenge siden,

er et litt lite hull i gummimansjeten rundt stempelet på calipteren, så antar att det kanskje har rustet litt og kanskje kommet litt sand og diverse inn i calipteren,

noen som kan foklare hvordan calipteren er oppbygd, hva kan jeg plukke fra hverandre? Vet hvordan jeg tar calipteren av "bilen" men ikke mer (aldri løsnet bremseslange, men), tenkte på om det mulig å få pusset vekk rust, fjerne rusk og rask inn der så stempele går lettere..nå henger det jo på bittelitt p.g.a stempelet ikke går helt tilbake..(dette er en antagelse)

Husk att dere skriver til en IT mann og ikke en mekaniker :hammer

Først må du høre med Nissan verkstedet om det er mulig å få kjøpt repsett til calipteren. Hvis det er det så må du skru løs calipteren og holde den ut, slik at den ikke går inn på klossene. Få en annen til å pumpe på bremsepedalen slik at stempelet går ut. Når stempelet er helt ute så ta det ut av calipteren . Ta av wire og bremseslange. Puss rent stempel og kontroller stempelet for gravrust (porer i stempelet). Ta av pakningen på calipteren og hon opp sylindere slik at den blir fri for rust. Skift pakningen og gummiringen på stempelet. Smør med bremsefett. Monter stempelet i sylinderen. Skru stempelet inn igjen.Pass på at sporene i stempelet passer overens med tappen på baksiden av klossen.Kontroller også at gliderene ikke sitter fast(der du skrur fast calipteren i holderen).Monter wire og bremseslange. Luft bremsene.

Tror jeg har fått med det meste.

Vil anbefale deg å få hjelp til dette da du sier at du er en IT mann og kanskje ikke har så veldig peiling på å mekke bil.

Er tross alt bremser vi snakker om :)

Kan jo også kjøpe en bytte calipter. Mye lettere det, og koster ikke allt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for godt svar, gliderne er det ikke..de er smurt opp, 2 ganger, glir som bare det, har jo skrudd litt bil, men er ingen typisk mekaniker nei..hehe, tror jeg skulle fått til det meste der, men har aldri luftet bremser, så får se om jeg ikke får litt hjelp under prosessen.. rep sett mener jeg mekonomen har, men der er vel til calipterne som de leverer det sikkert..

:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...