torslett Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Jeg var på vei hjem og kjørte litt hardt men ikke så veldig.. plutselig hørest bilen min ut som en disel bil? tikker volsomt og olje lampa begyndte å lyse.. Der er ikke lite olje på bilen, har akkurat skjekka. Kan det være topp pakninga? Det er en 2.0E Siter Mvh Tor-Erik Slettvold _______________ VW Passat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Tikkingen kommer helt sikkert av vantilløfterene som ikke får oljetrykk. Oljelampen lyser fordi du ikke har olje på motoren. Det du må finne ut er hvor olja tar veien. Når sjekket du oljenivået sist, og har motoren pleid å bruke olje? Se etter lekkasjer. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torslett Skrevet Oktober 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Motoren bruker ikke noe olje i de hele tatt til vanlig.. Har iallefall ikke merka noe av det.. Skjekka hvor mye olje der var for en hall time ca.. då der ca midt mellom min å max... ventilløfterne er ganske dårlig fra før.. Har akkurat hatt olje skift og nytt olje filter også Siter Mvh Tor-Erik Slettvold _______________ VW Passat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Hvilken olje fylte du på? Kan nesten høres ut som det er oljepumpa di som har tatt kveld. Lyser varsellampen bare på tomgang eller uansett turtall? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torslett Skrevet Oktober 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 nei.. viss jeg gir litt gass så forsvinner lyset.. Husker ikke helt hva olje det var.. gul kanne.. Siter Mvh Tor-Erik Slettvold _______________ VW Passat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Du har ikke fylt på Shell Helix "super(dårlig)" 15W-40? Dette er en skikkelig drittolje og vil få enhver motor med hydrauliske løftere til å tikke! Tapp av dritten, evt. kjør en QMI innvendig motorvask før du tapper av og skift så både filter og olje. Om du tar en innv. motorvask, få da først sjekket hvilket oljetrykk du har slik at du ikke tar knekken på motoren under prosessen. Om du absolutt vil bruke Shell-olje, kjøp da Helix Ultra 5W-40. Min favoritt er Mobil1 Rally formula 5W-50. Husk originalt oljefilter, koster ikke mer enn de andre. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torslett Skrevet Oktober 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Pennzoil longlife 15W-40. Har kjørt på den ca en mnd nå og den har ikke tikket noe før nå.. Å nå tikker den helt ekstremt så noe må ha gått i stykker Siter Mvh Tor-Erik Slettvold _______________ VW Passat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Pennzoil longlife 15W-40. Har kjørt på den ca en mnd nå og den har ikke tikket noe før nå.. Å nå tikker den helt ekstremt så noe må ha gått i stykker Har du hørt etter hvor tikkingen kommer fra? Om den kommer fra toppen er det høyst sannsynlig at det er løfterene som tikker, noe som også er naturlig når oljetrykket er fraværende. Er oljen på motoren helt svart, eller er den nokså blank (som ny)? Hvilken olje har du brukt før? Har du oljetrykkføler bak på toppen eller kun en ved filteret? Enten er oljepumpa di slitt eller du har koksede oljekanaler (tette). Kan også være oljefilteret ditt som er tett, enkelte filtre har ikke bypassventil ved tett filter. Kjøp derfor originalfilter (Bosch) og ikke Fram, Mahle, Purolator, Biltema osv. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torslett Skrevet Oktober 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 skal skjekke litt mer i morga.. nå er det helt mørkt og ser ca ingenting.. garasja er full så jeg kommer meg ikke dit.. er ikke orginal filter iallefall.. jeg er ikke sikker på hva olje som var på før.. har bare hatt bilen en mnd ca.. skal høre med kompisen min som hadde bilen før jeg.. Siter Mvh Tor-Erik Slettvold _______________ VW Passat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Bare en teori... Om motoren tidligere og over lengre tid har blitt kjørt med dårlige oljer, vil det i hele motoren legge seg et lag med møkk. Om man da etterpå skifter til en olje med stor renseeffekt vil denne oljen løsne all dritten som har samlet seg opp i motoren. Dritten vil til slutt samle seg i filteret og tette dette, da skal bypassventilen i filteret åpne slik at motoren får olje (er ikke montert i alle typer filtre). Vil tro Pennzoil-oljen har bra renseeffekt, noe som kan være årsaken til dette. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lector Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Rung til audi å hør med dem. Har svart meg veldig bra på problemer jeg har lurt på. :) Et tips iaf. Siter Prosjekt Audi A4 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=83399 Prosjekt Volvo 850 -->http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=870435#post870435 Prosjekt peugot 306 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92307 Prosjekt Audi A3 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92305 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torslett Skrevet Oktober 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 I dag tidlig skulle jeg prøve og starte bilen igjen da tikket den i ca 5 sek så ga jeg litt gass og lyden forsvant... Jeg ble så klart veldig glad, men også litt bekymret om det er noe som er galt og kan skje igjen like fort... Siter Mvh Tor-Erik Slettvold _______________ VW Passat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 Lyste varsellampa da? Når motoren (oljen) er kald vil pumpa klare å lage mye større oljetrykk da olja er tyktflytende. Tikking et par sekunder etter oppstart er ikke unormalt, betyr bare at løfterene ikke er helt tette. Mål oljetrykket ditt, bør være over 1 kg på tomgang og over 3 kg på 2000 omdr og oppover. Er dette OK kjøper du en flaske med QMI innvendig motorvask, bruksanvisning står på baksiden av kannen. Etter 15 - 20 minutter på 700 - 1200 omdr tapper du oljen av imiddelbart. Skift oljefilter og fyll på ny olje etter at motoren har kjølt seg ned. Kjøp en olje med viskositet 5W-40 eller 5W-50, MECA selger Mobil1 5W-50 som er en kjempeolje. Ikke kjøp Mobil1 0W-40, denne er for tynn!!! Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torslett Skrevet Oktober 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 Varsel lampa har sluttet og lyse, og den tikker faktisk mindre nå når jeg starter enn den gjorde før.. Skal skjekke olje trykk og skifte til en tjukkere olje i morga.. Takker for alle svar :) Siter Mvh Tor-Erik Slettvold _______________ VW Passat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 Skal skjekke olje trykk og skifte til en tjukkere olje i morga.. Nei, ikke tykkere olje, du skal ha en som er tynnere i kald tilstand. Den oljen du bruker nå er sikkert veldig god, men for tykk i kald tilstand. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg