Gå til innhold

Hva har skjedd ?

Ranger emnet


torslett

Anbefalte innlegg

Tikkingen kommer helt sikkert av vantilløfterene som ikke får oljetrykk.

Oljelampen lyser fordi du ikke har olje på motoren. Det du må finne ut er hvor olja tar veien. Når sjekket du oljenivået sist, og har motoren pleid å bruke olje? Se etter lekkasjer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren bruker ikke noe olje i de hele tatt til vanlig.. Har iallefall ikke merka noe av det.. Skjekka hvor mye olje der var for en hall time ca.. då der ca midt mellom min å max... ventilløfterne er ganske dårlig fra før..

Har akkurat hatt olje skift og nytt olje filter også

Mvh

Tor-Erik Slettvold

_______________

VW Passat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke fylt på Shell Helix "super(dårlig)" 15W-40? Dette er en skikkelig drittolje og vil få enhver motor med hydrauliske løftere til å tikke! Tapp av dritten, evt. kjør en QMI innvendig motorvask før du tapper av og skift så både filter og olje. Om du tar en innv. motorvask, få da først sjekket hvilket oljetrykk du har slik at du ikke tar knekken på motoren under prosessen.

 

Om du absolutt vil bruke Shell-olje, kjøp da Helix Ultra 5W-40. Min favoritt er Mobil1 Rally formula 5W-50. Husk originalt oljefilter, koster ikke mer enn de andre.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pennzoil longlife 15W-40. Har kjørt på den ca en mnd nå og den har ikke tikket noe før nå.. Å nå tikker den helt ekstremt så noe må ha gått i stykker

 

Har du hørt etter hvor tikkingen kommer fra? Om den kommer fra toppen er det høyst sannsynlig at det er løfterene som tikker, noe som også er naturlig når oljetrykket er fraværende. Er oljen på motoren helt svart, eller er den nokså blank (som ny)? Hvilken olje har du brukt før?

Har du oljetrykkføler bak på toppen eller kun en ved filteret? Enten er oljepumpa di slitt eller du har koksede oljekanaler (tette). Kan også være oljefilteret ditt som er tett, enkelte filtre har ikke bypassventil ved tett filter. Kjøp derfor originalfilter (Bosch) og ikke Fram, Mahle, Purolator, Biltema osv.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal skjekke litt mer i morga.. nå er det helt mørkt og ser ca ingenting.. garasja er full så jeg kommer meg ikke dit.. er ikke orginal filter iallefall.. jeg er ikke sikker på hva olje som var på før.. har bare hatt bilen en mnd ca.. skal høre med kompisen min som hadde bilen før jeg..

Mvh

Tor-Erik Slettvold

_______________

VW Passat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en teori...

 

Om motoren tidligere og over lengre tid har blitt kjørt med dårlige oljer, vil det i hele motoren legge seg et lag med møkk. Om man da etterpå skifter til en olje med stor renseeffekt vil denne oljen løsne all dritten som har samlet seg opp i motoren. Dritten vil til slutt samle seg i filteret og tette dette, da skal bypassventilen i filteret åpne slik at motoren får olje (er ikke montert i alle typer filtre). Vil tro Pennzoil-oljen har bra renseeffekt, noe som kan være årsaken til dette.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rung til audi å hør med dem. Har svart meg veldig bra på problemer jeg har lurt på. :) Et tips iaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyste varsellampa da? Når motoren (oljen) er kald vil pumpa klare å lage mye større oljetrykk da olja er tyktflytende. Tikking et par sekunder etter oppstart er ikke unormalt, betyr bare at løfterene ikke er helt tette.

 

Mål oljetrykket ditt, bør være over 1 kg på tomgang og over 3 kg på 2000 omdr og oppover. Er dette OK kjøper du en flaske med QMI innvendig motorvask, bruksanvisning står på baksiden av kannen. Etter 15 - 20 minutter på 700 - 1200 omdr tapper du oljen av imiddelbart. Skift oljefilter og fyll på ny olje etter at motoren har kjølt seg ned. Kjøp en olje med viskositet 5W-40 eller 5W-50, MECA selger Mobil1 5W-50 som er en kjempeolje. Ikke kjøp Mobil1 0W-40, denne er for tynn!!!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår