Gå til innhold

Treng hjelp til plassering av elementer

Ranger emnet

LBjordal

Anbefalte innlegg

Eg har bestillt Elate 9" komponenter (venter spent på levering)

I dag kom julafta!

Sitter å studerer dei nye elementa, i morgå vert det prøvellytting! :D

dsc001233ci.jpg

Desse skal monterast i ein Matra Murena

http://img390.imageshack.us/img390/7103/murena77jk.jpg

Når det gjeld montering av 9" elementet har eg 2 valg, enten heilt forran i botnen av døra, eller i kick panel, uansett må eg bygge om med glassfiber

spørsmålet er kvar bør eg montere mellomtone og diskant?

Bilde av dør

http://img447.imageshack.us/img447/8537/murena49hd.jpg

Resten av interiøret

http://img414.imageshack.us/img414/802/murena35qe.jpg

Vhf

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har bestillt Elate 9" komponenter (venter spent på levering)

Desse skal monterast i ein Matra Murena

http://img390.imageshack.us/img390/7103/murena77jk.jpg

Når det gjeld montering av 9" elementet har eg 2 valg, enten heilt forran i botnen av døra, eller i kick panel, uansett må eg bygge om med glassfiber

spørsmålet er kvar bør eg montere mellomtone og diskant?

Bilde av dør

http://img447.imageshack.us/img447/8537/murena49hd.jpg

Resten av interiøret

http://img414.imageshack.us/img414/802/murena35qe.jpg

Vhf

Lars Olav

Heisann.

Først: Grattis med ett skikkelig frontsett..

Du har jo en heller spesiell bil, som jeg tipper ingen her har vært borte i når det gjelder bilstereomontering. Siden du er inne på glassfiber så regner jeg med at du vil jobbe litt for å få det bra i bilen.

Jeg hadde satt 9" i en vinklet utforet konstruksjon helt foran i døren. Hadde deretter vurdert å ofre venstre luftekanal for å sette mellomtonedomen der og diskanten rett over i en tilnærmet on axis montering. Litt uklart om det er likt på høyre side på dashen din da denne pc jeg sitter på suger lut... det ser ut som at instrument forhøyingen din er såpass stor at jeg ikke ville ha plassert elementene helt på toppen av dashen... Uansett så har du ett frontsett som spiller helt konge !

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje pc`en din som er problemet, er nokk helder dårlige bilder :)

Har lite lyst til å droppe luftekanalen, men det får bli ei vurdering når eg får testa litt.

Bør 9" vere i eiga kasse dersom eg også monterar mellomtone i døra?

vhf

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser med glede att fleire proffe/erfarne bilstereo byggarar kommenterer i tråden

Takk skal de ha:thanks

er alle einige i att diskantar og mellomtone på dashen er vegen å gå?

btw, er ikkje luftekanal på høgresida, så her må eg finne på noke lurt :D

Vhf

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange har kommentert, en svært uvanlig bil.

Det viktigste her er å montere mellomtone og diskant så tett sammen som mulig slik at dem opptrer tilnærmet som 1 enhet. Det er dog viktig å ta hensyn til faseaspektet her, og sørge for at elementen får en tilnærmet identisk akustisk senter. Dette vil i praksis bety at diskanten må trekker ørlite grann tilbake mekanisk i forhold til mellomtonen. Mitt råd er å støpe disse inn i A vinklet mot senter midt mellom setene i ørehøyde. Jeg syntes personlig at lave delinger på domer, særlig ved overgang til så pass store elementer som 9" , normalt ikke gir tilfredstillende overgang. Jeg ville i en slik sammenheng valgt å benytte domen som en "filler-løsning", men dette er uaktuelt i denne sammenhengen. Nå har jeg ikke hørt dette settet spesifikt, så dette baserer seg på en generell erfaring.

Sannsynligvis er spredingen til 9" så pass bra under 300Hz at du vil trenge minimal vinkling. Det skader dog ikke å vinkle elementet mot samme punkt som mellomtone og diskant.

Jeg ville personlig ikke ofret noen luftventiler. Du vil garrantert angre på dette på dager med stort duggproblem.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ofret gladelig lufteventilen i Mazda'en min. Aldri noe problem med dugg! :)

Så lenge man tar lufteventilene som peker mot fører/passasjer ser jeg ikke hvordan man skal få duggproblemer uansett. Når man fjerner dugg på rutene bruker man vel "defrost", som bare blåser på front- og sidevinduene? Jeg gjør hvertfall det, og det har fungert utmerket i alle biler jeg har kjørt! :)

For øvrig er det en artig bil, og høyttalere jeg aldri har hørt annet enn skryt om. Men hvor HØYT spiller de?? :)

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er det en artig bil, og høyttalere jeg aldri har hørt annet enn skryt om. Men hvor HØYT spiller de?? :)

mvh

Jan Rune

Morel spiller HØYT, pent og detaljert og tåler en del effekt... pga hexagonal spole tråd på en STOR aluminiums form som leder bort varmen... :jackinbox jeg har bedt deg på en "demo" før... :cab

ellers er jeg enig med Glenn ang plassering av diskant/mellontone dog ikke diskantene i A stolpen... heller begge 2 i samme plan og på dashen. Elate 9 ville jeg nok også ha vinklet den men mest på venstre siden da den er mest off-aksis og kanskje burdert en kickpanel løsning til de om det var mulig da dette vil gi minst mulig skrangle lyder som du vil få i dørene med så store elementer. Flere bilder av interiøret hadde vært bra.

Gratulerer med et meget bra frontsett!! hvilken forsterkere skal du ha på de??

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Jan Rune

Jeg vil tro de spiller høyt nok for de fleste men dette er jo igjen en smakssak og hva menes egentlig med "høyt"?

Plassering av CDM54 og MT23 oppå dashen vil være en gunstig løsning men CDM54 kan godt plasseres noe vinklet i øvre del av døra. Spredningen på CDM54 og MT23 er mye større enn de fleste andre merker pga de store dome-membranene. Dette vil du merke godt etterhvert.

Siden CDM54 og MT23 ikke er avhengige av bakkammer så kan du kopple opp dette og prøve deg fram til den beste løsningen spesiellt tilpasset DIN bil. I dette tilfellet kommer modellkitt til god nytte!

I de fleste tilfeller er det en stor fordel å få vinklet CDM54 og MT23 slik at de spiller "on-axis". Da vil du få mye mer ut av oppsettet ditt enn om de er montert "off-axis".

Gratulerer med Morel Elate 9-3!

Par dette med tidligere anbefalte forsterker, så har du et kanonoppsett!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers er jeg enig med Glenn ang plassering av diskant/mellontone dog ikke diskantene i A stolpen... heller begge 2 i samme plan og på dashen. ??

Grunnen til at jeg foreslo montering lavt i Astolpen, er kort og godt at det er her det er enklest å få kontroll på spredningen, samtidig reduserer man uheldige virkninger av refleksjoner.

Og som sagt, av fasemessige hensyn, vil det være en fordel å justere elementene utifra sitt akustiske senter. Det vil selvsagt ikke være store spriket i akustisk fase mellom disse elementene, men skal man først montere på dette viset, ville jeg å absolutt anbefale å gjøre det lille ekstra.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider