Gå til innhold

Treng hjelp til plassering av elementer

Ranger emnet

LBjordal

Anbefalte innlegg

Spredningen på CDM54 og MT23 er mye større enn de fleste andre merker pga de store dome-membranene. Dette vil du merke godt etterhvert.

Dette du sier her, er ikke mulig Pål. Jo større membraner, enten det er domer, koner eller bånd, desto dårligere spreding. En liten dome, har en vesentlig bedre spreding enn en stor så fremt vi snakker samme konstruksjon, så dette du her sier, er direkte feilinformasjon.

Jeg sier ikke Morel sine domer sprer dårlig, for det gjør dem ikke, men det finner mange domer som sprer bedre, og igjen, store domer, betyr dårligere spredning, IKKE bedre.

Videre må jeg og påpeke at det ikke er noe som tilsier at disse Morel elementene nødvendigvis sprer bedre enn andre av tilsvarende størrelser.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg at domene til Morel er mye rundere enn "normale" domer. Dette burde du skjønnt, Glenn!

Størrelsen måles jo i " og en diskant med diameter på 2,1" er vel å dra den litt for langt.

Jeg var litt dårlig i formuleringen på innlegget mitt, men de fleste skjønner sikkert hva jeg nå mener.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt usikker på hvordan disse CDM-54 av nyere dato er, men mine gamle 3" domer i 6" schassi sprer hvertfall utrolig bra. Det kan jo ha noe med "forlengelsen" av domen utover sine 3".

Jeg har hatt disse montert nesten flatt i dør og fikk ett meget godt resultat i forhold til tid og krefter lagt i monteringen. Resultatet hadde sikkert blitt bedre på dash eller vinklet mot senter av bil, men resultatet ble overraskende bra.

(ikke så lett å se på bilde om CDM-54 fortsatt er i 6" schassi, det står det ingen ting om på morel.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg foreslo montering lavt i Astolpen, er kort og godt at det er her det er enklest å få kontroll på spredningen, samtidig reduserer man uheldige virkninger av refleksjoner.

Og som sagt, av fasemessige hensyn, vil det være en fordel å justere elementene utifra sitt akustiske senter. Det vil selvsagt ikke være store spriket i akustisk fase mellom disse elementene, men skal man først montere på dette viset, ville jeg å absolutt anbefale å gjøre det lille ekstra.

mvh

Glenn

Det er det som er en fordel før man monterer ting fast: prøvd deg frem!! og LYTT underveis! Det virker som Glenn ikke er så dum som han høres ut.... hehe... :hug:

som du ser så kommer flere forslag men det aller beste er å prøve alle de og lytte deg frem, da enkelte plasseringer egner veldig bra om du har tidskompensering...ellers er mest mulig likt avstand til elementene på høyre/venstre side en "god og gameldags" måtte å unngå tidskomp på... :hammer

Ellers regner jeg med at du tar bilder underveis! cheers

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No skjer det ting her!

Flott med mange innspel.

Det vert kanskje enklast for meg å montere 9" i kick panel, då har eg plass til ein del vinkling.

Kan godt lage nye deksel på A stolpar, men frykter att det vert svært stygt med store bulbar her.

Har kjøpt ein brukt 9600MP, så tidskorrigering har eg :thumb

Bilder Ja, kjem når eg startar cheers

vhf

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No skjer det ting her!

Flott med mange innspel.

Det vert kanskje enklast for meg å montere 9" i kick panel, då har eg plass til ein del vinkling.

Kan godt lage nye deksel på A stolpar, men frykter att det vert svært stygt med store bulbar her.

Har kjøpt ein brukt 9600MP, så tidskorrigering har eg :thumb

Bilder Ja, kjem når eg startar cheers

vhf

Lars Olav

Personlig er jeg litt redd du ikke får nok volum bak 9" ved kickpanel montering, og det er ingen god idé. Det vil resultere i redusert dynamikk og response.

Det finnes flere suksessfulle monteringer av mindre mellomtoner og diskanter i Astolpen, som har sett rimelig bra ut. Gjort riktig tror jeg ikke du vil angre.

Jeg er en av de som ikke er veldig glad i prosessorene i 9600MP og 8600MP. Disse har en lei tendens til å komprimere dynamikken og gjør musikken livløs i mine ører. Jeg ser absolutt fordelen med dem om man ikke har mulighet til å gjøre skikkelige monteringer, men slik jeg ser det, kommer prosessorenes svakheter bedre frem ved gode monteringer.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

lenge sidan sist no.

Eg har gjort eit forsøk på montering, dette vart desverre litt "halvgjort"

Fikk det plutselig travelt for å få bilen klar (oppkøyring --> Lappen osv... = Bilen kan ikkje stå i garasjen)

No er bil og anlegg Ok, så eg legg ut nokre bilder frå bygginga.

Eg veit att lyd ikkje kan bedømmast utfrå bilder, men dersom noken kjem med fornuftige komentarar vet dei tatt til ettertanke.

Spørsmål er også velkomne!

Og folkens ikkje mobb om dette er for dyre/gode komponentar til slik ein elendig instalasjon. Dersom noken vil gjere jobben bedre er det bere å kome ein tur kiddie :thumb

Var god stemning når denne kom!

DSC00123.jpg

Støyping av "overgang" til døra

DSC00126.jpg

100_3815.jpg

Her må eg rette litt på vinklar.

100_3807.jpg

venstre side midlertidig "ferdig"

DSC00132.jpg

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144