Gå til innhold

Olje på eldre biler?

Ranger emnet


mfafa

Anbefalte innlegg

Folk sier MYE rart når det kommer til motorolje. At man ikke bør kjøre fullsyntetisk olje på en gammel mercedes diesel fra 1970 forstår man lett. Når den bilen ble laget fantes det kun "tjukke smørjer" av organiske oljer -ergo motoren er konstruert mht. denne oljetypen. Selv har jeg en Ford Sierra 2.0i DOHC 1990-mod som har gått 173.000km. Kjører Biltema 5w-50 syntetisk olje, som jeg kommer til å gå vekk fra neste gang. Bilen skal kjøres litt hardt, så en litt tykk olje er smart? Noen som kan anbefale hvordan olje jeg skal ha? :) Vurderte Biltemas 5w-40 syntetisk, men det er kanskje for tynn??

Mvh mfafa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som uttaler seg om olje har ikke peiling på temaet. Det klassiske eksempelet er at mineralolje blir omtalt som "tykk og god" mens syntetolje blir anbefalt til nye eller kun noen år gamle biler og blir ofte omtalt som "tynn som vann". Viskositeten (tykkelsen) på oljen har ikke noe med om den er mineralsk eller syntetisk å gjøre. Det er tallene på flasken som avgjør viskositeten. Men ofte er helsyntetiske oljer tynnere enn mineral, vel og merke ved "kald" tilstand, men da er man som oftest interessert i at oljen er "tynn". Det er ikke noe problem å kjøre helsyntetisk på en 1970 modell Mercedes eller hvilken som helst annen bil sålenge viskositeten er riktig.

 

Hvis man sammenligner en 15w-40 mineral og 5w-40 helsyntetisk er begge oljene omtrent like tykke ved ved driftstemperatur.

 

5w-40 helsyntetisk er ikke noe dumt valg til din bil. 5w-50 oljen til Biltema klarer ikke de samme kravene som 5w-40 og jeg ville derfor valgt 5w-40. Ellers kan du jo prøve å finne en 5w-40 eller 5w-50 olje som har Porsche og Bmw- merking. Da får du garantert en god olje og det trenger ikke koste skjorta heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En motor som har blitt kjørt på vanlig mineralolje i 15 år har ikke spesielt godt av en fullsyntetisk moderne olje.

 

Dette er fordi mineraloljen vil legge igjen en del avleiringer o.l. rundt om i motoren. Hvis man da skifter til syntetisk olje vil denne løse opp igjen disse avleiringene og kanskje føre til at olje kanaler blir tette.

 

Har derimot motoren vært kjørt på synt olje fra dag en, vil ikke dette være noe problem. Det fins unntak her også såklart, Prøv å kjør en halvgammel amerikansk V8 på f.eks. mobil1 5-50 som er en meget bra olje, og det vil ramle og kakke som faen. Selv om den er nyoverhalt.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår