Gå til innhold

Montering av PC?

Ranger emnet


SierraBorge

Anbefalte innlegg

Bør vel helst ha touch screen. lilliput skjermer er vel bra.

Du må ha en omformer til pcen som gjør 12v til 220v :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si en helt vanlig omformer som du kan bruka til alt mulig annet også? trenger ikke å bytte power i pc'en med andre ord?

så hvis jeg setter i pc'en og kobler den til stereoen og til denne skjermen http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306510&cks=PRL så går alt bra? klarer et "vanlig" batteri å dra dette om det er litt stereo i bilen?

 

takker for svar :thanks

-03 Nissan Navara Di

-92 Sierra Clx

-67 Ford Taunus 17m S

x -04 Citroën C2 VTR

x -89 Sierra IS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en 12V-12V DC inverter, så slipper du å kaste bort en masse strøm bare på varme. En 12-230V inverter sløser mye strøm bort i varme, det samme gjør PSUen i PCen din. Hvorfor i alle dager skal man først gjøre 12V om til 230V bare for å gjøre det om til 12V igjen??

for å få en stabil spenning til maskinen. er ikke 12V du får ut av et batteri, og i allefall ikke med bilen i gang. kan variere helt fra 11V - 15V. en PC er Veldig følsom for stabil spenning. og en PSU, i tillegg til å senke spenningen, stabiliserer spenningen.

 

er også mye lettere med en 12-230V inverter. og billigere enn en 12V PSU til en vanlig PC.

 

hva PC'en din trekker kommer an på maskinvaren, men om det ikke er en veldig rask PC med kraftig skjermkort og CPU så tror jeg denne skal holde lenge. http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=HTE150U&toc=5070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få en stabil spenning til maskinen. er ikke 12V du får ut av et batteri, og i allefall ikke med bilen i gang. kan variere helt fra 11V - 15V. en PC er Veldig følsom for stabil spenning. og en PSU, i tillegg til å senke spenningen, stabiliserer spenningen.

 

er også mye lettere med en 12-230V inverter. og billigere enn en 12V PSU til en vanlig PC.

 

hva PC'en din trekker kommer an på maskinvaren, men om det ikke er en veldig rask PC med kraftig skjermkort og CPU så tror jeg denne skal holde lenge. http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=HTE150U&toc=5070

 

Man har som regel minst 350 w inn på en pc så jeg vil anbefale komplett sin 300w, husk også at du får et problem med invertern og det er som regel at de har sikringer som gjør at de slår seg selv av når den ikke får nok spenning...kjipt hvis det skjer når du watter opp musikk ;) for da slår pcn seg av :P kamerat av meg har bygd carpc og den bruker sykt lite watt, så hvis du vurderer det der seriøst ville jeg gått for å bygge en ordentlig så er det proff og funker ordentlig...jeg bruker laptop, når jeg får min nye bil lager jeg plass til laptopen i bagasjen, legger opp kabler til lcd og tastatur..den kan du bruke til andre ting, den har batteri så trenger ikke å få strøm hele tiden, og en ting skal jeg love deg...når du skal fikse ting på den pcn du har i bilen...da er det ikke like kult at den står i bilen ;)

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... min PC, med en athlon 2500+ @ 3000+, geforece Ti4400 og 10 disker og 5 vifter trekker ca 200W på det høyeste (utenom oppstart, men den inverteren klarer mer effekt i kort tid som holder til oppstart, så blir ikke noe problem det heller). det som står på PSUen sier ingenting om hva maskinen trekker, men hvor mye strømforsyningen kan klare å levere. at en bil kan gå i 300 km/t betyr ikke at den ikke kan kjøre i 50 km/t.

den 300W inverteren ifra komplett anbefaler jeg deg å holde deg unna. mange har dårlige erfaringer med den. i tillegg blir det veldig fort overopphetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få en stabil spenning til maskinen. er ikke 12V du får ut av et batteri, og i allefall ikke med bilen i gang. kan variere helt fra 11V - 15V. en PC er Veldig følsom for stabil spenning. og en PSU, i tillegg til å senke spenningen, stabiliserer spenningen.

 

Jeg vet også at det ikke er 12V fra et batteri, men 12V er begrepet man bruker om spenning i bil.

 

F.eks. Opus og CarNetix dc-invertere stabiliserer da spenningen de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

jeg vurderer og bruke en pc med 2.2 ghz, 512 ram og 128 mb skjermkort. skal kjøpe eget kabinett til denne om den havner i bilen. ellers så har jeg en labtop jeg også kan ha i bilen. hvis jeg har labtoppen og den touchscreenen som jeg nevnte over og kansje den inverteren som også ble nevnt. kobler dette sammen med anlegget i bilen. vil dette fungere?? og kobler du inverteren direkte på batt. eller i sigarettenneren?

-03 Nissan Navara Di

-92 Sierra Clx

-67 Ford Taunus 17m S

x -04 Citroën C2 VTR

x -89 Sierra IS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg og klokke ned PC'en litt, ikke ha 5 vifter.

 

Men en vanlig CPU klokket ned til 1.5Ghz, 1 eller 2 stk rambrikker, harddisk og cd-drev vil du nok klare deg med OPUS sitt 150w 12v DC-DC PSU...

 

Dette PSU'et støtter spenninger fra 8 til 16V eller noe, og sørger for stabil output til PC'en på 12V, 5V og alt annet den trenger. Er som en vanlig strømforsyning, bare DC-DC. Også mulighet for å koble den til IGN (tenninga) så PC'en starter 10 sek etter at motoren har starta, for så og skru seg av 10 sek (10 min, 15 min, 20 min, 45 min og 60 min også tilgjengelig tror jeg) etter at motoren har blirr skrudd av. Ergo, ikke behov for egen bryter til PC'en. :) Hvis du kveler motoren for den strøm i ca. 10 sekunder før den skrur seg av, hvis du starter motoren innen denne tiden resettes timeren og du kan kjøre videre med PC'en på. :) Funker kjempeflott!

 

Du finner PSU'et og mye annet du vil trenger i shoppen på carputer.no :)

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Hyundai Coupe '06 - solgt.

Audi A4 Cabrio '03 solgt.

Hyundai Coupè '04 - solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, er ikke jeg som skal ha PCn i bilen. men nevnte det bare siden mange folk påstår at en maskin som det jeg har trekker fort 3-400W...

 

den vil nok fungere den strømforsyneren du nevnte der ja. men hva koster en sånn? så vidt jeg kunne se ca 1400-1500,- og da er det jo Mye billigere med en 12-230V inverter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår