Gå til innhold

Bremser som sitter

Ranger emnet

Probe GT

Anbefalte innlegg

Ja, du mener jeg kan bruke en sånn svær jævel.. tenkte jeg skulle hatt en sånn men det har jeg ikke..

uansett, tok en sånn skralle forlenger, og hammern, og bankan på plass etter at jeg fikk tredd den gummi rundt og dytta den litt på plass med hånd kraft. også klinka den på plass.. men tror jeg må bytte den gummien, var masse høl og sånn i den..så ut som den var festet med en jern ring som var tredd på innsiden over, hvis jeg ikke tar helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok. kjempe flott og høre at det er ikke bare jeg som har hatt problemet.. Men det er ikke noe særlig rust da.. snodig dette, må demontere kalippern sikkert for og se... Men hvis han smurte med fett, så er det sikkert sånn du smører drivknuter og sånt med.

Du bør vel ikkje bruke drivknutefett, det er noke spesial fett som skall brukast for å smøre med. Eventuelt er det ofte like greitt å bruke bremseveske :thumb

Eg reknar med att du har avfetta både stempelet og sylindren godt?

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, badet det i zalo hehe, i 60-70graders vann.. burde holde det! Men vet du noe om disse gummi greiene, burde jeg skifte? Sitter øverst i cylindren, og trekker seg ut over stempelets vandring, var noen høl i den:S

Det er 2 glidere på denne, og der burde det være drivknutefett tror jeg, blir jo ikke så varmt der.. Men 5-56 burde vel holde det, selv om det ikke varer så lenge som fett, eller grease..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja de gummiringene må byttes på stemplet hvis det var det du mente. Den er som regel gammel og hard, og kan bynne å lekke når du har hatt den ute og satt den inn på nytt. Var mye unødig arbeid hvis du bare tok den opp for å se inni der. Du burde hatt ett reparasjonssett klart så du fikk gjort alt rett med en gang.

Den gummihetta som sitter utenpå stempelet må byttes når det er hull i den! Det er viktig for den er det eneste som beskytter stempelet mot dritt. Får du mye dritt inni der, vil det slite ut stempel/sylindervegg, og du blir nødt til å bytte hele bremsecalippern. Den metallringen som sitter på den blir lett bøyd når du tar den av, derfor er det uansett lurt å bytte den når du har hatt den av.

Hvordan det blir med drivknutefett på gliderne vet jeg ikke, men 5-56 holder ikke. 5-56 er ikke laget for slik bruk uansett.

Nå som du har hatt det oppe går det fort neste gang. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummipakningene må du skifte ja, viss ikke får du samme problem igjen rimelig fort. Vil komme inn vann og skitt inn som forårsaker treghet og rust.

Mener det var noe kobberpasta dem brukte på mine stempler, men skal ikke si dette sikkert da.

Gliderene kan du vel bare smøre med grease eller noe sånnt, men sjekk gummipakningene der også. Synd å gjøre en god jobb om det blir rust og dritt der igjen med en gang. damndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare hvor får jeg tak i riktige deler, som gummihetta om jeg kan kan kalle det det og den ringen på innsiden som holder den på plass.. Og forresten så sitter denne på sylindren ikke stempelet.. kanskje jeg kan lage enn sån 'how to do' tråd, med bilder. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal få skiftet den hetta.. jeg har vært og fått tak grease så jeg bruker det inni gliderne.. men vet ikke om det tåler så mye varme.

Gummi hetta sitter øverst på cylinder kanten også er den festet med en ring på innsiden lengre ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No vet jeg ikke hvilken bil du driver å reparerer da men, ett merkeverksted burde jo ha de delene du trenger.

Eller menkonomen eller noe sånnt.

Finns jo flere spesialister på brems rundt omkring også, her i trøndelag har vi Trondheim clutch & brems f.eks.

Hva som finnes der du bor vet jeg ikke da.

Men søk litt på gule sider eller no sånnt, så dukker det nok opp noen som kan hjelpe deg med nye gummipakninger uansett bilmerke og type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Ski, her har vi alt, mekonomen, thorshov, bilekstra, würt og mange verksteder, både merke veksteder og vanlige! Så det skal gå greit, jeg får bare undersøke litt rundt, mekonomen liker jeg svært godt da det kommer til deler osv!

Jeg har vært på thorsov nå, der hadde dem bare dot4, og jeg skal ha dot3.. også fikk jeg vite at det har dem ingen steder lengre nesten.. :hvaskjera Og jeg har hørt at man ikke skal blande det :hvaskjera

Prata med flere bilfolk nå og dem sier at det og blandet det spiller ingen rolle.. hum, anger på at jeg ikke kjøpte den forbanna bremseveska alikvell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da er alt montert og calippern fungerer helt ok, ingen lekasjer... MEN den ligger fortsatt på og bremser.. :deng

Og nå begynner jeg og bli litt utålmodig! Demonterte alt også for ingen nytte.. argh. jeg har lyst på nye kalippere! Bilen ligger på 1.3l på mila nå, og det er med fin kjøring, ekstreem fin kjøring.. :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i klassen min honet sylinderen i kalipperen og la på et fett jeg ikke husker hva var, og da ble det bra.

Men når du skal smøre med evt fett må du passe på at du får noe som tåler temperaturen som oppstår ved bremsing, ellers så vil det bare forårsake problemer.

Men det beste hadde vel vert å byttet kalipperen. Når de er brukt en stund burde man bytte begge foran når man først skal bytte en.

Opel Vectra B 1996mod 1,8 16V

-Lite gjort hittil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til bremser så skal det brukes kobberfett... dette tåler høye temperaturer ..

Er det kobberpasta jeg kan bruke? Har ikke hørt om kobberfett... hmm.. Tenkte kanskje på og bruke kobberpasta på gliderne, men når du sier dette og smøre veggene kanskje det er stempelet som er tregt og ikke gliderne... Hva burde jeg bruke? Disse kalipperne skal overhales om dem vil eller ikke blah

MSspeed, DOT3 og 4 er vel bare snakk om en forbedring ja:) Vet ikke hvor jeg kan få tak i pakningen som sitter på vandringen på stempelet, så nei har ikke byttet det. Ser ut som et herk og få løs dem gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i klassen min honet sylinderen i kalipperen og la på et fett jeg ikke husker hva var, og da ble det bra.

Men når du skal smøre med evt fett må du passe på at du får noe som tåler temperaturen som oppstår ved bremsing, ellers så vil det bare forårsake problemer.

Men det beste hadde vel vert å byttet kalipperen. Når de er brukt en stund burde man bytte begge foran når man først skal bytte en.

Har ikke noe særlig lyst og kjøpe nye, ettersom kalippere er ikke billig! hehe spør han i klassen din hvordan jeg gjør dette da, hadde vært supert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne pakningen som ligger rundt stempelet er det som drar stempelet tilbake etter du har bremset! Om den pakningen er ødelagt er det ikke rart det blir subbing, siden ikke bremseskiven kommer seg tilbake..

For å smøre stempelene kan høre på div. butikker etter noe så enkelt som "bremsepasta".

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider