Gå til innhold

Brake HorsePower

Ranger emnet


alcapaal

Anbefalte innlegg

Akkurat. Og BHP er ikke HK. HK er PS. Veyron som eksempel:

 

1001 bhp

985 PS

985 HK

hæ. er ikke bhp samma som hk?

kan du ta den en gang til eller?

87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM *

98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT *

99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT *

07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Akkurat. Og BHP er ikke HK. HK er PS. Veyron som eksempel:

 

1001 bhp

985 PS

985 HK

 

Jaja, 16hk forskjell på 1000hk. Det er 1,5% det. Begrepene brukes om hverandre var det jeg mente. Ingen vits å skille.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæ. er ikke bhp samma som hk?

kan du ta den en gang til eller?

 

Matematisk er PS og BHP to litt forskjellige begreper, men som sagt av McBanan, de brukes veldig om hverandre. Det viktigste er å holde forskjell på WHP (moment ned til hjul), og BHP (moment i motor). Glem Veyron. Glem 3000 hk/BHP, alt det. Bare husk at HK og PS egentlig er det samme, mens BHP er en litt forskjellig begrep, mens WHP er enda ett forskjellig begrep. Forvirrende, ikke sant?

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* moment måles i newtonmeter *host*

 

Jeg vet, jeg husket bare ikke hva HK sies. Power på engelsk, ........ på norsk. HJERNETEPPE er noe dritt!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

 

Rart ingen merker det i ordet... "Brake horsepower" Det er alså bremset hk, alså da har du bremset motoren. Og det er ikke på hjula, fordi da hadde den vært kjørt på rullende-landevei. Da heter det "Rearweelhorsepower"(rwhk/rhk) noe som det faktisk gjør...

 

Sae: Effekt i motor

Din: Effekt på hjula

 

#"Brake horsepower used to be a popular method of describing the power of automotive engines. This term was derived from the "brake" dynamometer used to measure the engine power. This dynamometer applied brake force to the engine's output shaft and measured the amount of twisting force applied in a specified time. The term still remains in common use in the United Kingdom, but in North America, SAE (Society of Automotive Engineers) horsepower ratings became the standard."#

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veyron har ikke 3000hk. Motoren produserer kanskje 3000hk, hvor 2000 av dem går bort i varme og drift av dynamo, vannpumpe etc.

 

Dette gjelder alle motorer, en moderne forbrenningsmotor er sinnsykt ineffektiv. Mer enn 2/3 av effekten forsvinner ut eksos og kjølevann etc. Mens 1/3 kommer seg til svinghjulet.

(Dette er selvsagt ikke noen konkrete tall.)

En turbomotor har høyere effektivitet, rett og slett forbi den bruker mye av den tapte effekten(varm eksos) til å produsere mer effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veyron har ikke 3000hk. Motoren produserer kanskje 3000hk, hvor 2000 av dem går bort i varme og drift av dynamo, vannpumpe etc.

 

Dette gjelder alle motorer, en moderne forbrenningsmotor er sinnsykt ineffektiv. Mer enn 2/3 av effekten forsvinner ut eksos og kjølevann etc. Mens 1/3 kommer seg til svinghjulet.

(Dette er selvsagt ikke noen konkrete tall.)

En turbomotor har høyere effektivitet, rett og slett forbi den bruker mye av den tapte effekten(varm eksos) til å produsere mer effekt.

 

Nå har jeg ikke peiling på denne bilen, men det kan jo umulig være 66% tap. At den sikkert har mye som tar vekk motoreffekten kontra hjula er jeg enig i, men tror nok ikke det er mer enn max 30-40 %...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke peiling på denne bilen, men det kan jo umulig være 66% tap. At den sikkert har mye som tar vekk motoreffekten kontra hjula er jeg enig i, men tror nok ikke det er mer enn max 30-40 %...

 

Vi snakker vel om tre forskjellige ting:

 

WHP

BHP

Motoreffekt

 

Motoreffekt er vel ikke det samme som bhp. I en artikkel i CAR Magazine, sto det at egentlig lages 3000 bhp, men 2000 av disse går vekk, så realistisk er det "kun" 1001 bhp igjen. MEN, de 1001 kreftene er ikke WHP. Man må SÅ gjøre en formel for å få WHP. Altså, original motoreffekt er 3000 bhp, realistisk effekt er 1001 bhp, mens effekt ved hjul er rundt 8-900 WHP... Dette er måten jeg har forstått det på, iallfall.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår