alcapaal Skrevet Oktober 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 Akkurat. Og BHP er ikke HK. HK er PS. Veyron som eksempel: 1001 bhp 985 PS 985 HK hæ. er ikke bhp samma som hk? kan du ta den en gang til eller? Siter 87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM * 98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT * 99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT * 07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo * Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 Akkurat. Og BHP er ikke HK. HK er PS. Veyron som eksempel: 1001 bhp 985 PS 985 HK Jaja, 16hk forskjell på 1000hk. Det er 1,5% det. Begrepene brukes om hverandre var det jeg mente. Ingen vits å skille. Siter Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 hæ. er ikke bhp samma som hk?kan du ta den en gang til eller? Matematisk er PS og BHP to litt forskjellige begreper, men som sagt av McBanan, de brukes veldig om hverandre. Det viktigste er å holde forskjell på WHP (moment ned til hjul), og BHP (moment i motor). Glem Veyron. Glem 3000 hk/BHP, alt det. Bare husk at HK og PS egentlig er det samme, mens BHP er en litt forskjellig begrep, mens WHP er enda ett forskjellig begrep. Forvirrende, ikke sant? Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 *host* moment måles i newtonmeter *host* Siter Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 *host* moment måles i newtonmeter *host* Jeg vet, jeg husket bare ikke hva HK sies. Power på engelsk, ........ på norsk. HJERNETEPPE er noe dritt! Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 hehe, kraft passer vel greit nok:) Siter Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 hehe, kraft passer vel greit nok:) Aha... Takk, takk. Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 http://www.canadiandriver.com/articles/jk/051026.htm Står litt om de forskjellige måtene å måle effekt på. power på engelsk, effekt på norsk ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 hehe, kraft passer vel greit nok:) effekt ;) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Har også sae og din horsepower. Har litt å si hvordan de måles, feks med uten eksos og luftfilter osv osv Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Heisann... Rart ingen merker det i ordet... "Brake horsepower" Det er alså bremset hk, alså da har du bremset motoren. Og det er ikke på hjula, fordi da hadde den vært kjørt på rullende-landevei. Da heter det "Rearweelhorsepower"(rwhk/rhk) noe som det faktisk gjør... Sae: Effekt i motor Din: Effekt på hjula #"Brake horsepower used to be a popular method of describing the power of automotive engines. This term was derived from the "brake" dynamometer used to measure the engine power. This dynamometer applied brake force to the engine's output shaft and measured the amount of twisting force applied in a specified time. The term still remains in common use in the United Kingdom, but in North America, SAE (Society of Automotive Engineers) horsepower ratings became the standard."# Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Veyron har ikke 3000hk. Motoren produserer kanskje 3000hk, hvor 2000 av dem går bort i varme og drift av dynamo, vannpumpe etc. Dette gjelder alle motorer, en moderne forbrenningsmotor er sinnsykt ineffektiv. Mer enn 2/3 av effekten forsvinner ut eksos og kjølevann etc. Mens 1/3 kommer seg til svinghjulet. (Dette er selvsagt ikke noen konkrete tall.) En turbomotor har høyere effektivitet, rett og slett forbi den bruker mye av den tapte effekten(varm eksos) til å produsere mer effekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Veyron har ikke 3000hk. Motoren produserer kanskje 3000hk, hvor 2000 av dem går bort i varme og drift av dynamo, vannpumpe etc. Dette gjelder alle motorer, en moderne forbrenningsmotor er sinnsykt ineffektiv. Mer enn 2/3 av effekten forsvinner ut eksos og kjølevann etc. Mens 1/3 kommer seg til svinghjulet. (Dette er selvsagt ikke noen konkrete tall.) En turbomotor har høyere effektivitet, rett og slett forbi den bruker mye av den tapte effekten(varm eksos) til å produsere mer effekt. Nå har jeg ikke peiling på denne bilen, men det kan jo umulig være 66% tap. At den sikkert har mye som tar vekk motoreffekten kontra hjula er jeg enig i, men tror nok ikke det er mer enn max 30-40 %... Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 bugattien har 4wd? 1001 - 20% ca i driverk tap= 800.8 hk. den tapte 200.2 hk i driverk ca. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Nå har jeg ikke peiling på denne bilen, men det kan jo umulig være 66% tap. At den sikkert har mye som tar vekk motoreffekten kontra hjula er jeg enig i, men tror nok ikke det er mer enn max 30-40 %... Vi snakker vel om tre forskjellige ting: WHP BHP Motoreffekt Motoreffekt er vel ikke det samme som bhp. I en artikkel i CAR Magazine, sto det at egentlig lages 3000 bhp, men 2000 av disse går vekk, så realistisk er det "kun" 1001 bhp igjen. MEN, de 1001 kreftene er ikke WHP. Man må SÅ gjøre en formel for å få WHP. Altså, original motoreffekt er 3000 bhp, realistisk effekt er 1001 bhp, mens effekt ved hjul er rundt 8-900 WHP... Dette er måten jeg har forstått det på, iallfall. Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.