Gå til innhold

bensin vs. diesel

Ranger emnet


Henrik_H

Anbefalte innlegg

Skal ha meg ny bil! (ikke med det aller første, må unnagjøre 1 år i tanks på setermoen først! :rolleyes: )

 

Står nå mellom to biler; a3 og a4. Motornalternativene i disse er vel ca noe av det samme, så det er design og pris det kommer an på.

 

Det store spørsmålet er: Bensin eller diesel? Hvor mye sparer en EGENTLIG på å kjøre diesel kontra bensin? Diesel er vel ikke sååå kjipt lenger, men ny teknologi og greier..

 

sånn som jeg ser det:

 

BENSIN

+ Morsommere

+ sprekere

+ Mer trimpotensiale

- Dyrere

 

DIESEL

+Billigere

-Kjipere?

 

Noen flere meninger?

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

 

Åssen dine planer er for bilen avgjør jo det egentlig, kjører du mye ? leker mye ? osv osv

 

Jeg hadde gått for bensin, men smaken er som baken...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer først og fremst til å være bruksbil, i og med at jeg bare har råd til å ha èn bil! Har selvfølgelig lyst på litt krutt under panseret, men ikke FOR mye! har ikke råd til å fylle bensin annenhver dag :P

 

Liker å leke litt ja! sånn sett er kanskje bensin beste valget?

 

men med tanke på kjøring til jobb hver dag o.l er vel diesel lurere/billigere..

 

Ellers er planene en clean bil med 18" eller 19", senk og strøken lakk... Ikke noe styling og drit, skal bare ha en skikkelig strøken bil ;)

 

Nå har jeg kjørt rundt i en golf 1 med minimal komfort i nesten 2 år, så det er viktig at den skal være komfortabel, men samtidig litt sportslig. Sånn sett heller valget mitt mot A3

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik_H: skal du inn i januar? ble kalt inn i januar til panserbataljonen selv..

 

når ble diesel billigere enn bensin?

diesel er dyrere i innkjøp og vedlikehold.. er bare billigere i drift..

 

Skal inn i januar ja ;)

 

Skal ikke kjøpe ny bil, skal kjøpe brukt. Planlegger å importere fra tyskland og da blir ikke diesel mye dyrere i innkjøp.

 

Jeg er forsåvidt litt motstander av diesel, liker ikke lyden og går ikke like bra.. men som du sier så er det bare billigere i drift! går det opp i opp, eller blir diesel billigere i den store sammenhengen?

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal inn i januar ja ;)

 

Skal ikke kjøpe ny bil, skal kjøpe brukt. Planlegger å importere fra tyskland og da blir ikke diesel mye dyrere i innkjøp.

 

Jeg er forsåvidt litt motstander av diesel, liker ikke lyden og går ikke like bra.. men som du sier så er det bare billigere i drift! går det opp i opp, eller blir diesel billigere i den store sammenhengen?

Har du prøvd en moderne dieselbil...? En 130/150hk tdi A4 går ikke noe dårligere enn en 150hk 1.8t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er jo faktisk utrolig spreke motorer.. Jeg veit det høres rart ut, og jeg liker ikke å se meg selv skrive dette, men det er faktisk sannt. Hvertfall nye tyske turbodiesel motorer.

Svigers sin passat med 1.9 turbodiesel (rød d og i) spannt villig på tørr asfalt i 3. gir!!

Stefaren min kjører nå en Bmw 530d og den går mye bedre enn samme bilen med bensinmotor.

 

Men når det er sagt så er det jo ikke like mye wannabe-racer sjarm i en dieselmotor da, den brummer jo på dieselvis.. Det er ikke en årntli fin lyd i en dieselmotor som det er i bensinmotorer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin:

-bruker mer en Diesel

-Dyrere literpris en Diesel

-Plugger, kabler fordeler +++

-Hyppige register\reimbytte

-Lavere levetid

-Diesel pryler bensinmotor på moment

-lavere salgsverdi en diesel

-fleste tilfeller dyrere å forsikre

-dyrere servicer

 

+Høyere varvgang(turtall)

+Mer trimmalternativer

+billigere i innkjøp, somregel

+Bedre lyd :P

 

Diesel:

-lame lyd, (uten turbo)

-Litt "verre" å trimme

-vennene din synst du er lame\snål :P

-dyrere i innkjøp

-suge diesel går dritt

 

+Turbo diesel spiser bensinmotorer til frokost

+mindre liter pris

+bruker mindre

+billigere å forsikre

+billigere servicer

+lengere levetid

+morro å tenke på att du har spart tusen vis av penger

+holder seg bedre i pris

+vennene dine synst du er klok da du viser dem reknestykke på drivstoff forbruket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en BMW 525tds 94 modell, og kan ikke tenke meg at den går noe dyrere, eler er dyrere å holde enn en tilsvarende bil med bensinmotor som er tilsvarende gammel.

Syns det går ganske greit også, så for min del har jeg ikke noe problem med å anbefale deg å kjøpe dieselbil. :)

Lyden i min er forøvrig ikke noen diesellyd akkurat, og den er 11 år gammel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår