Gå til innhold

bensin vs. diesel

Ranger emnet


Henrik_H

Anbefalte innlegg

Jeg har selv en BMW 525tds 94 modell, og kan ikke tenke meg at den går noe dyrere, eler er dyrere å holde enn en tilsvarende bil med bensinmotor som er tilsvarende gammel.

Syns det går ganske greit også, så for min del har jeg ikke noe problem med å anbefale deg å kjøpe dieselbil. :)

Lyden i min er forøvrig ikke noen diesellyd akkurat, og den er 11 år gammel..

Så har jo BMW 6'er diesler da. Litt mer kultivert gange enn knatreverket dil VAG.

 

Men tilbake til topic. På A3/A4 er valget HELT klart diesel. 1.6 og 1.8 bensin uten turbo i disse bilen, suger rompe. Går som en bøtte med drit. Diesel er helt klart å foretrekke. Selv om de knatrer en hel del.........

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAG sine dieselmotorer, etter 02/03 eller når det var, har et deilig dreiemoment. Av dine alternativer ville eg satset på en nyest mulig TDi med 150 hester som utgangspunkt, og chippet den til nærmere 200.. Då har du en bil som fungerer utmerket til norske veier: Den drar godt i bakker, akser bra, går rimelig billig og alt er kos.. Lyden er det eneste som virkelig trekker ned, og på nyere biler er lyden kraftig dempet.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAG sine dieselmotorer, etter 02/03 eller når det var, har et deilig dreiemoment. Av dine alternativer ville eg satset på en nyest mulig TDi med 150 hester som utgangspunkt, og chippet den til nærmere 200.. Då har du en bil som fungerer utmerket til norske veier: Den drar godt i bakker, akser bra, går rimelig billig og alt er kos.. Lyden er det eneste som virkelig trekker ned, og på nyere biler er lyden kraftig dempet.

 

Her var det endel uklarheter... For det første er det svært få VAG-biler som har så mye som 150 diesel-hk originalt (f.eks Golf 4 150tdi, Bora 150 tdi og ny Passat som kommer senere med 170 hk). Audi A3 og A4 tror jeg man bare har fått opptil 130 og 140 hk diesel unntatt V6'ern som koster skjorta.

 

Man får heller ikke 200 hk uten gjøre endel mer enn steg 1 chip når man chiptrimmer dieselbiler med 130-150 hk originalt. 170-180 hk er mer realistisk, men man må være klar over at girkassa kan ta kvelden hvis man bruker chip som er for hissig...

 

De som anbefalte diesel pga lyden kan ikke være helt god, nettopp traktorkaklinga er det man vil unngå!

 

Lykke til med valget, personlig ville jeg gått for en pent brukt A4 1,8T som ikke er gjort for mye rart med oppi motoren allerede.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra innspill her folkens, takk skal dere ha ;)

 

Har blitt litt klokere på hva jeg skal velge! men skal ikke ha bil før om et år, så jeg har ikke bestemt meg enda!

 

Men for all del, har dere fler innspill på lager så bare kom med dem!

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører nå rundt i min 5 dieselbil. skal kjøpe nr 6 nå snart. skal brukes til arbeidsbil. blir nok aldri mere bensinbil på meg.

2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det endel uklarheter... For det første er det svært få VAG-biler som har så mye som 150 diesel-hk originalt (f.eks Golf 4 150tdi, Bora 150 tdi og ny Passat som kommer senere med 170 hk). Audi A3 og A4 tror jeg man bare har fått opptil 130 og 140 hk diesel unntatt V6'ern som koster skjorta.

 

Man får heller ikke 200 hk uten gjøre endel mer enn steg 1 chip når man chiptrimmer dieselbiler med 130-150 hk originalt. 170-180 hk er mer realistisk, men man må være klar over at girkassa kan ta kvelden hvis man bruker chip som er for hissig...

 

De som anbefalte diesel pga lyden kan ikke være helt god, nettopp traktorkaklinga er det man vil unngå!

 

Lykke til med valget, personlig ville jeg gått for en pent brukt A4 1,8T som ikke er gjort for mye rart med oppi motoren allerede.

Hadde inntrykk av at TDI-motorene gikk på rundgang i VAG-konsernet, har personlig bare kjørt Golf 4 med 150 hester.. Så om Audi ikkje ble levert med den motoren, har jo eg drete på leggen :P Golfen eg nevnte var chippet til et rimelig høyt tall, husket ikkje kor mye, så i ekte 2fast3furious-stil sa eg "nærmere 200". Har forresten kommet på at svaret var 186, så nærmere 190 ville vært mer "riktig" å si, for oss som liker å overdrive.. Ellers var det vel ikkje så uklart? =)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal faktisk kjøre et stykke pr år før det lønner seg med diesel kontra bensin. Som andre har påpekt her blir det dyrere i innkjøp og dyrere servicer. Dieselen er litt billigere enn bensinen, og bilen synker mindre i verdi. Jeg har sett et slikt regnestykke engang, og hvis jeg ikke husker feil skal man kjøre i ca 20 000 km for at det skal lønne seg med diesel vs bensin.

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde inntrykk av at TDI-motorene gikk på rundgang i VAG-konsernet, har personlig bare kjørt Golf 4 med 150 hester.. Så om Audi ikkje ble levert med den motoren, har jo eg drete på leggen :P Golfen eg nevnte var chippet til et rimelig høyt tall, husket ikkje kor mye, så i ekte 2fast3furious-stil sa eg "nærmere 200". Har forresten kommet på at svaret var 186, så nærmere 190 ville vært mer "riktig" å si, for oss som liker å overdrive.. Ellers var det vel ikkje så uklart? =)

 

Tror man også fikk 150 hk tdi i Audi A3, men er ikke sikker. I såfall en sjelden bil, sikkert pga prisen.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår