Gå til innhold

Beste bassern i lukketkasse = ? - Trenger tips :)

Ranger emnet

lector

Anbefalte innlegg

Hei

Har spurt om noe av dette før, men synes ikke jeg fikk et svar jeg kunne gå for. Skal kjøpe meg ny bass asap så trenger deres ekspertise.

Vil helst at dere skal ha testet elementene så dere faktisk veit at det er noe å satse på :)

Info om det jeg har nå :

Bass element (skal selges \ send PM om interesse)

Mono forsterker

Kondensator

Batteri (stinger SP1000)

Har også cd cd spiller - front\rear sett - 4kannaler. Men det trenger dere vel ikke info om. Har brukt 50mm2 hele veien. Dynamoen er original på 90A.

Tror jeg kanskje har lyst til å gå for 10" som kan spille det meste av musikk.

Jeg hører på det meste, en liten allrounder :P hehe. Men kan også gå for 12" om dere mener det er et bedre valg.

Liker at bassen slår hard (så hjertet hopper litt), Men vil ha GOD lyd!

Er vel best å gå for 2 x elementer eller kanskje 3, om jeg har nok strøm til 3 da? :D Kommer til å bruke en del 1000lapper :)

Blir vel så elementene skal spille gjennom midtarmlene bak.

Vel.. da er det vel bare å komme med forslag.

MVH Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hei

Har spurt om noe av dette før, men synes ikke jeg fikk et svar jeg kunne gå for. Skal kjøpe meg ny bass asap så trenger deres ekspertise.

Vil helst at dere skal ha testet elementene så dere faktisk veit at det er noe å satse på :)

Tror jeg kanskje har lyst til å gå for 10" som kan spille det meste av musikk.

Jeg hører på det meste, en liten allrounder :P hehe. Men kan også gå for 12" om dere mener det er et bedre valg.

Liker at bassen slår hard (så hjertet hopper litt), Men vil ha GOD lyd!

Er vel best å gå for 2 x elementer eller kanskje 3, om jeg har nok strøm til 3 da? :D Kommer til å bruke en del 1000lapper :)

Blir vel så elementene skal spille gjennom midtarmlene bak.

Vel.. da er det vel bare å komme med forslag.

MVH Tom

Hvis bassen skal spille med skikkelig trøkk og samtidig spille bra tror jeg du ikke kommer utenom Soundstream VGW-12.

Du bør ha 2 stk, med det burde ikke være noe problem da disse trives best i 25 liters kasse.

Et annet alternativ jeg kan gå god for er Hertz sin ES serie, de er rimelige men spiller veldig bra.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Men er du ikke fornøyd med den bassen du allerede har? Jeg har aldri hørt den selv men spør i nysgjerrighet.

Jo jeg kan ikke klage på RF sin T212D4, men ettersom den ikke spiller no godt i lukket kasse må jeg bytte den ut :) Men i portet kasse spiller den utrolig bra. Synes jeg iaf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VEIT at det er flere som har noen tips så KOM med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at noen er dårligere enn andre osv... MEN... hvis du vil ha skikkelig god lydkvalitet og godt med trykk så ville jeg faktisk ha gått for 2 stk. Morel Elate 10. koble de 2 i 4ohm på rf blokka di så vil det nok spille deilig :)

evnt. om du vil ta helt av... 4 stk. Elate 10 og last blokka i 1 ohm *sikle*

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at noen er dårligere enn andre osv... MEN... hvis du vil ha skikkelig god lydkvalitet og godt med trykk så ville jeg faktisk ha gått for 2 stk. Morel Elate 10. koble de 2 i 4ohm på rf blokka di så vil det nok spille deilig :)

evnt. om du vil ta helt av... 4 stk. Elate 10 og last blokka i 1 ohm *sikle*

Om jeg skal gå for 4 stk må jeg vel ha ekstra batteri :) Å det koster jo fort noen tusen til da :P

Hvorfor bør jeg kjøre Morel i 4ohm? Er dem på 8ohm? Blir det ikke 2 ohm om du kobler på 2 x 4ohm? Trodde desto mindre ohm du fikk på forsterkeren, desto bedre ble dem brukt. Om du forstår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel ang. ohm.

elate 10 er på 4ohm. Men du kan koble (paralell/serie) slik at du får enten 4-2ohm ..er trøtt så bær med meg :)

4ohm gir "bedre" lydkvalitet enn 2-1ohm f.eks... ikke hørbart for de aller fleste hehe

Ekstra batteri? jepps... får mye fine stinger goodies hos Autod for goooode priser vet jeg :)

Det jeg ville ha gjort er å prøve 2 stk. først... lær deg å elsk dem først... :)

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å komme med noen opplysninger ang. Ohm.

1 stk. Elate 10 er på 4 Ohm

2 stk. Elate 10 er 4+4 Ohm = 2 Ohm i paralell på en brokopplet stereoforsterker og 4 Ohm i serie på en brokopplet stereoforsterker.

4 stk. Elate 10 ville jeg anbefalt kopplet i 2 Ohm på en stereoforsterker (les: 2 stk. på hver kanal/stereo). Det siste forslaget krever jo at en har en forsterker som er i stand til å levere "det den skal" og vel så det.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å komme med noen opplysninger ang. Ohm.

1 stk. Elate 10 er på 4 Ohm

2 stk. Elate 10 er 4+4 Ohm = 2 Ohm i paralell på en brokopplet stereoforsterker og 4 Ohm i serie på en brokopplet stereoforsterker.

4 stk. Elate 10 ville jeg anbefalt kopplet i 2 Ohm på en stereoforsterker (les: 2 stk. på hver kanal/stereo). Det siste forslaget krever jo at en har en forsterker som er i stand til å levere "det den skal" og vel så det.

Mvh

Pål

EFFEKT RMS 2 OHM : 1 x 1500W Blir vel kanskje litt lite for 4 stk elate ??

Veit ikke hva effekten på elate er jeg men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EFFEKT RMS 2 OHM : 1 x 1500W Blir vel kanskje litt lite for 4 stk elate ??

Veit ikke hva effekten på elate er jeg men...

Det holder bra det...

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 1 stk stinger sp1000 og 90A dynamo holder vel ikke??

Å om dere har bilde av den elante så send meg et bilde er dere snille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjapt regnet så vil det bli 375w rms pr Elate 10.

Det vil funke flott regner jeg med... elementene er på 200w rms og 1000w maks hvis jeg ikke husker helt feil :)

Dette blir litt OT, men igjen er det tydeligvis behov for å gjenta meg selv. Et element er aldri på noen som helst effekt. Elementet er passivt, og må således tilføres effekt for å fungere. Effektåligheten angir hvor mye effekt elementet TÅLER over kortere, og lengre perioder, og sier overhodet ingenting om hvor mye effekt elementer trenger for å spille musikk. Dette er det på tide at dere lærer dere nå :hammer

Samtidig blir det helt feil å dele tilført effekt over antall elementer. Forsterkeren ser på sammekoblingen som 1stk passiv krets og tilfører effekt deretter. Høyttalerelementer er ikke intelligente i den forstand at dem fordeler effekten innad. Det er dermed ikke slik at når du har et visst antall elementer i paralell, eller serie, at de første elementer tar sitt for så og sende resten videre. Du må se på koblingen som 1 stk krets, og dermed vil kretsen som helhet motta effekten som gis fra forsterkeren.

Når det gjelder Elate 10 er dette et skikkelig "old school" element, som ikke krever mye effekt for å fungere. Det viktigste er at forsterkeren er av høy kvalitet.

Ellers er VGW bassene fra SS, som Dag anbefaler, særdeles habile i forhold til pris. Det finnes dog elementer som er billigere som gjør en like god jobb rent lydmessig, men VGW virker å tåle mer juling. Samtidig finnes det elementer til samme pris som i mine ører spiller bedre, men disse spiller da noe mer hifi, og kan for mange anses som noe kjedeligere. VGW er en meget habil "Allround" bass.

Ellers har jo Image Dynamics et par spennede elementer. Er en god stund siden jeg har lyttet til ID, men så vidt meg forstått, har dem ikke blitt noe dårligere. I samme sjanger finner man også basser fra ARC Audio.

Så kan man heller ikke glemme Focal. Focal har i flere å laget noen av markedets grommeste basser, både til bil og hjem.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men med tanke på å "sprenge" elementer osv.. Jeg innbillte meg at om jeg har en forsterker på la oss si 1000W RMS i 2 Ohm, og jeg har to basser på 500W maks, så skulle disse "passe" bra sammen fordi elementene får maks 500W hver fra forsterker...

Er det forskjell på "påkjenning" på hvert enkelt element mellom 1 x 500W fra forsterker i forhold til å være et av to elementer i paralell med 1 x 1000W fra forsterker..

Litt dårlig forklart.. Men kjekt når folk med peil forklarer litt rundt dette..

Til info så kjører jeg 2 x Focal Utopia 33WX i paralell på en Audison VRX 2.400 forsterker.. Den er oppgitt til 1160W i 2 Ohm mono.. 33WX er oppgitt til 350/700W. Føler forsterker er mer en stor nok her.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider