Gå til innhold

Beste bassern i lukketkasse = ? - Trenger tips :)

Ranger emnet


lector

Anbefalte innlegg

men med tanke på å "sprenge" elementer osv.. Jeg innbillte meg at om jeg har en forsterker på la oss si 1000W RMS i 2 Ohm, og jeg har to basser på 500W maks, så skulle disse "passe" bra sammen fordi elementene får maks 500W hver fra forsterker...

Er det forskjell på "påkjenning" på hvert enkelt element mellom 1 x 500W fra forsterker i forhold til å være et av to elementer i paralell med 1 x 1000W fra forsterker..

 

Litt dårlig forklart.. Men kjekt når folk med peil forklarer litt rundt dette..

 

Til info så kjører jeg 2 x Focal Utopia 33WX i paralell på en Audison VRX 2.400 forsterker.. Den er oppgitt til 1160W i 2 Ohm mono.. 33WX er oppgitt til 350/700W. Føler forsterker er mer en stor nok her.

 

Selvfølgelig er det fordeler rent tålighetsmessig med flere elementer. Kretsen tåler mer juling med to elementer enn med ett. Men du er nødt til å se begge elementene som en krets i denne sammenheng. Det finnes ingen mulighet innad i elementer for å fordele tilført effekt.

Det viktigste er at effekttålighet kun forteller oss hvor mye effekt produsenten hevder at elementet skal tåle, ikke hvilken forsterker som passer.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

ok, men ble ikke så mye klokere.. :) dumme meg..

Er det slik (med visse modifikasjoner) at normalt sett kan man "fordele" effekten utover på elementene når man regner ut dette...

La oss si at et element på "magisk vis" bli ødelagt med en gang det blir "påført" mer enn 500W effekt.. man har to sånne elementer i paralell.. 1000W i 2 Ohm.. (RMS effektivt).. Vil elementet "FÅ" 500W? eller vil det få mer og sprenge? :)

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å bli litt lei av at det i absolutt alle tråder som angår anbefaling av høyttalere o.l. skal nevnes ett og samme merke, uansett hva trådstarter spør etter.

Så vidt produktspekter har ikke noe firma jeg vet om at det kan være verken bra eller best på absolutt alle områder.

Jeg mener det har blitt vel oppskrytt nå...

Jeg snakker ikke om dårlige produkter, kanskje tvert om, men de passer som sagt ikke til allt.

Markedsførerne burde gjøre en litt bedre jobb hellothere

Greit nok at forhandlerne og importørene anbefaler sine egne merker, slik vil det jo alltid være. Dette vet folk også at kanskje må taes med en klype salt.

Dog er de fleste flinke til å gi gode anbefalinger.

Men når andre selvstendige privatpersoner kommer med anbefalinger taes det gjerne litt mer seriøst.

 

 

Tilbake til topic:

Glenn rakk så vidt å være før meg, men jeg mener å huske at jeg har anbefalt deg Image Dynamics IDMAX i en tidligere tråd. Dette står jeg ved. En bedre kobinasjon mellom trøkk og lydkvalitet (og pris) er jeg ikke sikker på om finnes.

To slike skulle passe ganske bra sammen med forsterkeren du har.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å bli litt lei av at det i absolutt alle tråder som angår anbefaling av høyttalere o.l. skal nevnes ett og samme merke, uansett hva trådstarter spør etter.

Så vidt produktspekter har ikke noe firma jeg vet om at det kan være verken bra eller best på absolutt alle områder.

Jeg mener det har blitt vel oppskrytt nå...

Jeg snakker ikke om dårlige produkter, kanskje tvert om, men de passer som sagt ikke til allt.

Markedsførerne burde gjøre en litt bedre jobb hellothere

Greit nok at forhandlerne og importørene anbefaler sine egne merker, slik vil det jo alltid være. Dette vet folk også at kanskje må taes med en klype salt.

Dog er de fleste flinke til å gi gode anbefalinger.

Men når andre selvstendige privatpersoner kommer med anbefalinger taes det gjerne litt mer seriøst.

 

 

Tilbake til topic:

Glenn rakk så vidt å være før meg, men jeg mener å huske at jeg har anbefalt deg Image Dynamics IDMAX i en tidligere tråd. Dette står jeg ved. En bedre kobinasjon mellom trøkk og lydkvalitet (og pris) er jeg ikke sikker på om finnes.

To slike skulle passe ganske bra sammen med forsterkeren du har.

 

 

Mvh

Stian

 

Leser om morell minimum 5ganger om dagen her. Begynner å bli vandt til det.

Er så mye snik reklame her atte. Skal ikke klage på lyden i morell elementer,

men feks CV kan ikke erstates med morell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å bli litt lei av at det i absolutt alle tråder som angår anbefaling av høyttalere o.l. skal nevnes ett og samme merke, uansett hva trådstarter spør etter.

Så vidt produktspekter har ikke noe firma jeg vet om at det kan være verken bra eller best på absolutt alle områder.

Jeg mener det har blitt vel oppskrytt nå...

Jeg snakker ikke om dårlige produkter, kanskje tvert om, men de passer som sagt ikke til allt.

Markedsførerne burde gjøre en litt bedre jobb hellothere

Greit nok at forhandlerne og importørene anbefaler sine egne merker, slik vil det jo alltid være. Dette vet folk også at kanskje må taes med en klype salt.

Dog er de fleste flinke til å gi gode anbefalinger.

Men når andre selvstendige privatpersoner kommer med anbefalinger taes det gjerne litt mer seriøst.

 

 

Tilbake til topic:

Glenn rakk så vidt å være før meg, men jeg mener å huske at jeg har anbefalt deg Image Dynamics IDMAX i en tidligere tråd. Dette står jeg ved. En bedre kobinasjon mellom trøkk og lydkvalitet (og pris) er jeg ikke sikker på om finnes.

To slike skulle passe ganske bra sammen med forsterkeren du har.

 

 

Mvh

Stian

 

Jeg føler at jeg personlig anbefaler merker jeg kan stå inne for å anbefale, både egne, og andres produkter. Ser på meg selv som rimelig nøytral i mine anbefalinger.

 

Når det gjelder IDMAX finnes det et lite utvalgt elementer i samme kategori. Dine egne XXX er av samme typen, samme med ARC Audio sine FL12 og noen andre. Dette er elementer som tåler en hel masse juling, samtidig som lydkvaliteten er meget bra. Det vil selvsagt finnes rimeligere elementer som ved ideelle forhold kan låte bedre, men ikke ved tilsvarende lydtrykk.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel: Dersom jeg har 2 elementer som tåler 500W RMS hver, kjøper jeg ikke en forsterker med utgangseffekt på mindre enn 1000W RMS - dersom jeg ønsker å dra elementene til full ekskursjon (dB-drag, f.eks.). MEN, dersom målet er å bruke elementene til å lytte til musikk ved vanlig lyttenivå, så er ikke dette så kritisk fordi dersom du kan spille 140dB med en 1000W RMS forsterker, kan du oppnå (i teorien) 134dB med en forsterker på 500W RMS. Lydmessig er det å foretrekke den større forsterkeren pga "headroom" og fordelene ved at den "anstrenger seg" mindre, men har du økonomi som tilsier at den lille er best for deg - og du ikke har krav til 1. plass i dB-drag - ville jeg kjøpt den lille. 134dB er MER enn høyt nok til vanlig lytting! Og mye billigere, i de fleste tilfeller! :)

 

Det er en god huskeregel at forsterkerens utgangseffekt (RMS) bør være LIK ELLER STØRRE enn et elements kontinuerlige effekttålighet. Dette er fordi at du, dersom du har planer om å dra elementene til maksimal ekskursjon, ikke ønsker å ligge det minste over forsterkerens oppgitte RMS-effekt på grunn av forvrengningen som oppstår når forsterkere prøver å levere mer effekt enn de er i stand til. Fenomenet kalles "klipping", og gjør at du smelter spolene på elementene dine etter en stund (hvor lang tid det tar avhenger av hvor mye signalet er klippet, og hvor stor strøm som dermed går gjennom spolen).

 

Personlig foretrekker jeg å ha forsterkere som er større enn strengt tatt nødvendig, fordi jeg liker å kunne "dra på" uten å høre forvrengning i det hele tatt. Når høyttalerne får "rene" signaler, tåler de dessuten stort sett mer enn oppgitt RMS-effekt over noen minutter (f.eks. så lenge som "Chop Suey" varer! :P)! En annen fordel er jo at dersom du oppgraderer senere, har du alltid krem nok til å dra hva det enn er du kjøper! :)

 

Kjøp så stort du har råd til, sier nå jeg. Finn først ut hva slags høyttalere du vil ha, så finner du ut hvor mye du vil ha ut av dem. Kjøp forsterker deretter. ALLE forsterkere "klarer" å drive dine høyttalere, spørsmålet er bare hvor høyt (og pent) de gjør jobben sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg personlig anbefaler merker jeg kan stå inne for å anbefale, både egne, og andres produkter. Ser på meg selv som rimelig nøytral i mine anbefalinger.

 

Når det gjelder IDMAX finnes det et lite utvalgt elementer i samme kategori. Dine egne XXX er av samme typen, samme med ARC Audio sine FL12 og noen andre. Dette er elementer som tåler en hel masse juling, samtidig som lydkvaliteten er meget bra. Det vil selvsagt finnes rimeligere elementer som ved ideelle forhold kan låte bedre, men ikke ved tilsvarende lydtrykk.

 

mvh

 

Glenn

Enig med deg her, og ja det er en bunke elementer til som jeg ville nevnt sammen med disse:

- Adire Audio Brahma

- Ascendant Audio Avalanche (utgått, erstattes snart)

- JL Audio W7

- Phoenix Gold Ti12D Elite?

- Eclipse Titanium?

- Earthquake Subzero?

- Ground Zero GZNW?

- JBL W GTI?

og sikkert noen til...

Vennligst eliminer bort dem som ikke hører hjemme her :)

 

Jeg kan også prøve å beskrive hvordan de fire som var igjen til slutt da jeg skulle kjøpe subber, spiller. Dette er basert på både mine egne og andres erfaringer:

 

JL Audio 12W7: Helt i topp på SQ, men hakket bak XXX på SPL. For dyr i forhold til de andre.

RE XXX12: Veldig lik 12W7 på SQ, men slår alle på SPL. Noen mener de har en spesiell lydsignatur, noe som kan ha med forvrengning over 60 Hz å gjøre. Men dette hører man ikke med deling på 50 Hz :) Mye hyggeligere pris.

ID IDMAX12: Kanskje den aller beste av disse på SQ, men kommer litt bak de andre på SPL siden det ikke er det som er prioritert høyest. En av de rimeligste i denne sammenligningen. Om jeg ikke skulle vært med i dB Drag hadde jeg heller kjøpt disse...

Adire Brahma 12": Veldig lik XXX på SQ, men et lite stykke bak på SPL. Priset noe under XXX så vidt jeg vet.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir dette veldig OT, men innlegget jeg har quotet er så pass unøyaktig at det bør ikke taes som noen universal regel.

 

Et eksempel: Dersom jeg har 2 elementer som tåler 500W RMS hver, kjøper jeg ikke en forsterker med utgangseffekt på mindre enn 1000W RMS - dersom jeg ønsker å dra elementene til full ekskursjon (dB-drag, f.eks.). MEN, dersom målet er å bruke elementene til å lytte til musikk ved vanlig lyttenivå, så er ikke dette så kritisk fordi dersom du kan spille 140dB med en 1000W RMS forsterker, kan du oppnå (i teorien) 134dB med en forsterker på 500W RMS. Lydmessig er det å foretrekke den større forsterkeren pga "headroom" og fordelene ved at den "anstrenger seg" mindre, men har du økonomi som tilsier at den lille er best for deg - og du ikke har krav til 1. plass i dB-drag - ville jeg kjøpt den lille. 134dB er MER enn høyt nok til vanlig lytting! Og mye billigere, i de fleste tilfeller! :)

 

Her må det poengteres at fullt utsving på et element kan oppnås lenge før elementet oppnår sin maksimale termiske belastning. Samtidig er det viktig å poengtere at fullt utsving ikke er ønskelig.

 

En større forsterker innen samme forsterkerserie vil normalt ha større Headroom, men dette er ingen generell regel som gjelder på tvers av konstruksjoner. Headroom er derimot meget ønskelig om forsterkeren skal kunne gjengi dynamikk.

 

Det er en god huskeregel at forsterkerens utgangseffekt (RMS) bør være LIK ELLER STØRRE enn et elements kontinuerlige effekttålighet. Dette er fordi at du, dersom du har planer om å dra elementene til maksimal ekskursjon, ikke ønsker å ligge det minste over forsterkerens oppgitte RMS-effekt på grunn av forvrengningen som oppstår når forsterkere prøver å levere mer effekt enn de er i stand til. Fenomenet kalles "klipping", og gjør at du smelter spolene på elementene dine etter en stund (hvor lang tid det tar avhenger av hvor mye signalet er klippet, og hvor stor strøm som dermed går gjennom spolen).

 

Den huskeregelen din har egentlig ingen rot i virkeligheten. Og igjen, fullt utsving på et element er overhodet ikke ønskelig. De aller fleste elementer får meget stygge forvregningsmålinger og taper nøyaktighet når man driver dem for langt.

 

Jeg er av den oppfattning at det er intet som heter for stor, eller til en viss grad for liten forsterker rent effektmessig. Dog finnes det forsterkere med alt for små strømforsyninger.

 

Klipping er fenomenet man hører som skurring. Dette kommer av at forsterkeren gjengir firkantpulser som et resultat av "tom" strømforsyning.

 

Personlig foretrekker jeg å ha forsterkere som er større enn strengt tatt nødvendig, fordi jeg liker å kunne "dra på" uten å høre forvrengning i det hele tatt. Når høyttalerne får "rene" signaler, tåler de dessuten stort sett mer enn oppgitt RMS-effekt over noen minutter (f.eks. så lenge som "Chop Suey" varer! :P)! En annen fordel er jo at dersom du oppgraderer senere, har du alltid krem nok til å dra hva det enn er du kjøper! :)

 

Dette gir igjen en noe unøyaktig fremstilling av virkeligheten. Som jeg har sagt tidligere, er egentlig den så kalte RMS effekten alle skryter å av, egentlig fullstendig uinteresssant. Grunnen er at den er unøyaktig, samtidig sier det null om forsterkerens evner.

 

Kjøp så stort du har råd til, sier nå jeg. Finn først ut hva slags høyttalere du vil ha, så finner du ut hvor mye du vil ha ut av dem. Kjøp forsterker deretter.

Igjen er jeg uenig. Kjøp så bra du har råd til, og gi blaffen i effektjaget. Det er derimot ingen ulempe at den er stor. Det er dog viktigere at den er bra.

 

ALLE forsterkere "klarer" å drive dine høyttalere, spørsmålet er bare hvor høyt (og pent) de gjør jobben sin!

 

Helt enig!!

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stjeler plass til enda et OT-innlegg, jeg! :)

 

Skjønner at dersom innlegget blir sett med din enorme innsikt og forståelse, kan dette være alt for unøyaktig for deg, kjære Glenn. Nå var innlegget imidlertid ikke ment til deg.

 

Uansett kan jeg oppklare det du mener er "galt", så du forstår hva jeg mener. Kanskje har jeg feil oppfatning av ting også, i såfall er du selvsagt velkommen til å forklare HVORFOR du har rett og jeg tar feil. Jeg vil altså vite HVORFOR, forklart på en ordentlig måte. Ikke svada! :)

 

Her må det poengteres at fullt utsving på et element kan oppnås lenge før elementet oppnår sin maksimale termiske belastning. Samtidig er det viktig å poengtere at fullt utsving ikke er ønskelig.

 

Nå snakket jeg ikke om termisk belastning. Jeg snakket om maks slaglengde. Termisk belastning er da fullstendig uinteressant dersom elementet oppnår maks ekskursjon ved effekter lavere enn oppgitt (i relevant frekvensområde). Men i såfall er effekten løgn (så lenge høyttaleren ikke står i portet kasse og spiller under tuningfrekvensen). Eller? - En effekttålighet bør gjelde hva elementet tåler av tilført effekt - punktum. Dersom den tar fysisk skade av å spille med lavere effekt enn oppgitt, enten pga det ene eller andre, er effekten som er oppgitt LØGN, spør du meg. Men nå er det ikke nytt at produsenter skryter på seg litt.

 

For øvrig: Full slaglengde (eller så nær man kommer uten å ødelegge høyttaleren, så klart) KAN VÆRE ønskelig! Noe sier meg at du ikke har drevet noe særlig med dB-drag o.l.

 

En større forsterker innen samme forsterkerserie vil normalt ha større Headroom, men dette er ingen generell regel som gjelder på tvers av konstruksjoner. Headroom er derimot meget ønskelig om forsterkeren skal kunne gjengi dynamikk.

 

Ja, og så...? Klager du bare for å klage, her eller? :P "Headroom er DERIMOT meget ønskelig om forsterkeren skal gjengi dynamikk"? - Er det tilfeller der vi ikke ønsker dynamikk og headroom, siden du skriver "derimot" i forhold til ...noe annet? Personlig foretrekker jeg så mye headroom jeg har råd til, noe jeg syns alle burde gjøre! :)

 

Den huskeregelen din har egentlig ingen rot i virkeligheten. Og igjen, fullt utsving på et element er overhodet ikke ønskelig. De aller fleste elementer får meget stygge forvregningsmålinger og taper nøyaktighet når man driver dem for langt.

 

Hvem snakker om nøyaktighet og stygge THD-målinger? "Nøyaktighet" og "full slaglengde" kommer ikke i samme setning fra meg. Her var det snakk om dB-drag, eller andre situasjoner der man kun er interessert i å spille høyt. Man driter her i kvaliteten på det som kommer fra høyttaleren.

 

Huskeregelen fungerer helt utmerket, så lenge man utelukker produkter som er åpenbar søppel fra å sammenliknes med resten! Man sammenlikner ikke Mercedes og Opel, selv om de har samme motoreffekt og kommer fra samme land. Å kunne skille kvalitet fra kvantitet er viktig også i bilstereo! Og dette vet du! :)

 

Jeg er av den oppfattning at det er intet som heter for stor, eller til en viss grad for liten forsterker rent effektmessig. Dog finnes det forsterkere med alt for små strømforsyninger.

 

Sant nok. Men om man ikke åpner, eller tester, hver eneste forsterker man er interessert i, er dette umulig å vite på forhånd. Kjøper man en forsterker med høy oppgitt utgangseffekt, er man SIKRERE på at strømforsyningen holder mål, men helt sikker kan man jo ikke være. Jeg nevner ikke hvilke merker dette ikke gjelder for, men regner med at trådstarter klarer å se forskjell på 20000 jalla-watt fremfor 500 "ekte" watt. Produsentnavn sier ikke alt, men er en god pekepinn.

 

Klipping er fenomenet man hører som skurring. Dette kommer av at forsterkeren gjengir firkantpulser som et resultat av "tom" strømforsyning.

 

No shit, Sherlock. Du måtte forsikre oss om at du visste hva det var? :)

 

Dette gir igjen en noe unøyaktig fremstilling av virkeligheten. Som jeg har sagt tidligere, er egentlig den så kalte RMS effekten alle skryter å av, egentlig fullstendig uinteresssant. Grunnen er at den er unøyaktig, samtidig sier det null om forsterkerens evner.

 

Men den vanlige mannen i gata MÅ ha noe å gå etter. Kan man lytte til flere, og sammenlikne, er det en ting.. Har man ikke sjansen til det, eller at man ikke har peiling, MÅ man velge ut ifra noe. Oftest blir det effekten, dersom du spør folk flest.

 

Igjen er jeg uenig. Kjøp så bra du har råd til, og gi blaffen i effektjaget. Det er derimot ingen ulempe at den er stor. Det er dog viktigere at den er bra.

 

Jeg mente selvsagt BRA. Men om man ikke vet hva som er BRA, da tar man det som har størst sjanse for å være bra. Og folk flest går da etter effekt (størrelse). Jeg mente ikke fysisk størrelse, heller! :P

 

Minner deg om at bilstereo ikke er noen eksakt vitenskap. Sjelden passer teori og praksis så dårlig sammen som når man skal få god lyd i en bil. Man må PRØVE og FEILE, og velge produkter etter PERSONLIGE preferanser, enten det er lydnivå, -kvalitet eller prisen på produktet. Personlig liker jeg produkter som tilbyr godt pris/ytelse-forhold, og dette er det faktisk ganske få av. Alt for mange produkter blir "hypet" opp av folk som "har peiling" (les: Er griske).

 

Hvis man ikke er så firkantet, og opptatt av hva folk med "peiling på lyd" mener er bra og dårlig (gjerne basert på magefølelse og innbilt feinschmecker-hørsel mer enn noe annet), men kun tar hensyn til hva en selv mener spiller bra og sine egne forventninger, kan man faktisk få en og annen positiv overraskelse - uten å måtte betale skjorta for det.

 

Glenn, det virker som om du skriver mest for å påpeke andres mangelfulle innlegg fremfor å skrive et eget innlegg selv, med hva DU mener. Å sitere andres innlegg i bruddstykker er bare teit, syns du ikke? ;)

 

Hilsen

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JL Audio 12W7: Helt i topp på SQ, men hakket bak XXX på SPL. For dyr i forhold til de andre.

RE XXX12: Veldig lik 12W7 på SQ, men slår alle på SPL. Noen mener de har en spesiell lydsignatur, noe som kan ha med forvrengning over 60 Hz å gjøre. Men dette hører man ikke med deling på 50 Hz :) Mye hyggeligere pris.

ID IDMAX12: Kanskje den aller beste av disse på SQ, men kommer litt bak de andre på SPL siden det ikke er det som er prioritert høyest. En av de rimeligste i denne sammenligningen. Om jeg ikke skulle vært med i dB Drag hadde jeg heller kjøpt disse...

Adire Brahma 12": Veldig lik XXX på SQ, men et lite stykke bak på SPL. Priset noe under XXX så vidt jeg vet.

 

Mvh

Stian

 

Dette svaret likte jeg. :)

 

Mye forskjellige meninger der ute ja. Ikke så lett å bestemme seg :)

 

Om noen har no priser \ sider på disse elementene så legg dem gjerne ut hit.

Så skal jeg sammenligne litt pris. Så må jeg vel klare å bestemme meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glenn, det virker som om du skriver mest for å påpeke andres mangelfulle innlegg fremfor å skrive et eget innlegg selv, med hva DU mener. Å sitere andres innlegg i bruddstykker er bare teit, syns du ikke? ;)

 

Hilsen

Jan Rune

 

Dette er ikke for å være driten, men helt ærlig klarer jeg ikke å få noe saklig eller fornuftig ut av innlegget ditt. Jeg står derfor over å gi noe ytterligere svar.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svaret likte jeg. :)

 

Mye forskjellige meninger der ute ja. Ikke så lett å bestemme seg :)

 

Om noen har no priser \ sider på disse elementene så legg dem gjerne ut hit.

Så skal jeg sammenligne litt pris. Så må jeg vel klare å bestemme meg :D

Er vel bare ID og JL av disse som har norsk importør.

ID får du (på bestilling) hos Autocustom, og JL har vel Anders på tilbud ennå ;)

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Nå snakket jeg ikke om termisk belastning. Jeg snakket om maks slaglengde. Termisk belastning er da fullstendig uinteressant dersom elementet oppnår maks ekskursjon ved effekter lavere enn oppgitt (i relevant frekvensområde). Men i såfall er effekten løgn (så lenge høyttaleren ikke står i portet kasse og spiller under tuningfrekvensen). Eller? - En effekttålighet bør gjelde hva elementet tåler av tilført effekt - punktum. Dersom den tar fysisk skade av å spille med lavere effekt enn oppgitt, enten pga det ene eller andre, er effekten som er oppgitt LØGN, spør du meg. Men nå er det ikke nytt at produsenter skryter på seg litt.

 

 

Som Glenn (?) har prøvd å forklart mange ganger,

Effekten som er oppgitt på ett element er KUN hvor mye svingspolen tåler før den brenner opp, det har INGENTING med slaglengde og gjøre.

RMS= tåler kontinuerlig uten å brenne opp, MAX= tåler i korte støt uten å brenne opp.

 

Ett element som er oppgitt til å tåle 500w rms, kan nå xmax med 150 watt, litt avhengig av tuning av kasse osv..

 

En ting til; om forsterkeren din KAN levere 500w rms, er det UTROLIG sjelden at den gjør det, pga impedansforandringer i forhold til frekvens osv..

Om du noengang har hatt en effektmåler tilkoblet en sub, ville du ha blitt utrolig overraska... på et element med normalt god følsomhet spiller du HØYT med 10 watt reell effekt inn på elementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Glenn, det virker som om du skriver mest for å påpeke andres mangelfulle innlegg fremfor å skrive et eget innlegg selv, med hva DU mener.

Hilsen

Jan Rune

 

For å forsvare en av de som kommer med mest fornuftig, og ikke minst sann informasjon her inne, det er vel ikke ting han MENER det han skriver, men faktisk informasjon, som er til god hjelp og læring om folk bare kan legge fra seg det de tror selv etter å ha lest effektoppgifter på QXL.. Det mr.sq skriver kan kanskje bli litt tungt lesestoff og litt vel detaljteknisk av og til, men det er iallefall ikke feilinformasjon, som mange driver med.

 

Mvh, Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår