Gå til innhold

motoren dør!

Ranger emnet

Leon

Anbefalte innlegg

Bil: -86’ 740 GL , B230A.

Symptomer: starter fint, men etter litt kjøring finner den ut at det er på tide å lage litt faen. Da merkes først noen svake rykk, før motoren plutselig stopper. Ingen varsellamper lyser (foruten batterilampen som lyser ”mens den stopper”, akkurat som når en motor blir slått av på vanlig måte). Radioen skrus også av, men jeg tror lysene forblir på.

Når motoren har stoppet er det ingen varsellamper som lyser, selv om tenningen da er i stilling II (tenning på). Men motoren starter alltid igjen med en gang. Altså, selv om det ikke lyser varsellamper i dashen, er det bare å vri nøkkelen frem til start så sviver motoren igjen. Slik kan det fortsette hver 100 meter, eller motoren blir tilsynelatende normal igjen i noen dager.

Jeg er meget fortvilet, har brukt mye penger på bilen i det siste, og har ikke lyst å sende den på verksted igjen.

Håper derfor på tips fra kyndige folk her inne.

Når motoren er kranglete, hender det at den også går dårlig på tomgang, men dette skjer langt fra alltid. Det er nylig byttet nål og dyse i forgasser + gasser justert, så denne bør være ok.

Jeg er sikker på at det er noe elektrisk/tenning. Kan det være dårlig kontakt som forårsaker disse problemene? Hvor er det isåfall smart å lete?

Plusspolen på batteriet har vært sterkt irret, bør denne ”renoveres”?

Er det fordeler eller coil som har gått åt skogen? Hva er hallgiver? Har jeg en slik? Kan den forårsake disse problemene?

Tenningsmodul ødelagt?

Dårlig kontakt i tenningslås?

Synes det er rart at den alltid starter igjen etter den har stoppet.. sannsynlig at det da er tenningslåsen det er dårlig kontakt i?

Dette ble mye (vås?) fra min side, men vil gjerne ha denne perlen av en bil til å svive bra igjen.. Jeg er derfor meget takknemlig for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider