Gå til innhold

HJELP!! drepte jeg forsterkeren min?

Ranger emnet

lekelars

Anbefalte innlegg

(har ikke så stor greie på sånt.) Men uansett.

jeg hadde koblet opp alt (som virket helt fint) igjen etter å ha laget kassen litt mindre, og alt var bare vel. så, alt var koblet til utenom + 12 v, (ikke spør, holdt på å mokla med ett eller annet) da jeg kom borti forsterkeren med denne... ble et slags "tikk"..... Etter dette var det veldig lite guffe i suben, den virka såvidt enda, og "power" lyset i min lille snuske Alpine V12 lyste veldig svakt. alle sikringene var i orden... stønn... heyyou (ja e vet e vet, men...hjelp? tenkte e sku levere den inn i morgen til de som kan dette... men...

Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(har ikke så stor greie på sånt.) Men uansett.

jeg hadde koblet opp alt (som virket helt fint) igjen etter å ha laget kassen litt mindre, og alt var bare vel. så, alt var koblet til utenom + 12 v, (ikke spør, holdt på å mokla med ett eller annet) da jeg kom borti forsterkeren med denne... ble et slags "tikk"..... Etter dette var det veldig lite guffe i suben, den virka såvidt enda, og "power" lyset i min lille snuske Alpine V12 lyste veldig svakt. alle sikringene var i orden... stønn... heyyou (ja e vet e vet, men...hjelp? tenkte e sku levere den inn i morgen til de som kan dette... men...

Det er nok like greit å levere den inn hvis du har kjørt plusskabelen borti chasiss på forsterkeren. Skal ikke se bort ifra at det har blitt en kortsluttning inni der:( Neste gang så husker du sikkert å ta ut sikringen foran ved batteriet før du begynner å kokle med kablene:)

PS: hør med matador her på forumet, han har greie på detta og kan sikkert si hva som har gått føyka og kan sikkert hjelpe deg å reparere den billigere enn på service verkstedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når du er borti chassiet med plusskabelen, vil du få kortslutning (siden chassiet er tilkoblet jord til forsterkeren).

Etter min erfaring er det to-tre ting som kan ha skjedd (ikke umulig at det er noe annet, heller...):

1. Du har tatt sikringen montert internt i forsterkeren. Sjekk denne/disse! Hvis forsterkeren BARE får strøm via remote, hender det at det "gløder" litt i power-lampa, uten at du får noe mer liv (naturlig nok).

2. Du har smeltet kablingen internt i forsterkeren. Levér den til reparasjon...

3. Du har smeltet et par loddinger på kretskortet pga varmen som oppsto ved høy strømgjennomgang. Levér den inn...

Dette er de tingene jeg kom ut for når jeg reparerte bilforsterkere som hadde vært i "nærkontakt" med en slik kortslutning da jeg gikk på skolen, men som sagt kan det være andre ting som har gått også, uten at jeg helt vet hva uten å se på forsterkeren. utgangstransistorer og slikt skal hvertfall være trygge, da strømmen aldri skal komme så langt. Den går jo alltid raskeste vei til jord... :)

Men kort sagt - er det ikke sikringene, levér den inn til reparasjon. Matador kan, som Earthquake sier, sikkert fikse den.

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider