ePiFaNT Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 For å tipse om gode, men dyre elementer, slik Glenn mener jeg er så flink til; hva med mellomtonedomenes Tante Grusom? ATC SM75, pris pr. stk. fra Solen.ca er 3275,- ;) Spøk til side, innlegget til Glenn støttes. Hva med en Seas CA12RCY? eller Morel, Eton, Audiotechnology, eller kanskje Peerless Exclusive? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 på en måte enig, fordelen med å dele lavt er for å få mest mulig av frekvensområdet fra et sted, det beste hadde jo vært å hatt et større element, men det blir ofte problematisk om det skal plasseres på dashbord for eks, seas sine 4" takler det fakstisk bra å bli presset ned mot 100hz... Selvfølgelig, er meget enig med deg der. Det enkleste, og i mange sammenhenger beste er å få så mye som mulig av frekvensområdet fra ett sted. Driver med litt forskning på akkurat dette nå, men det er til hjemmebruk, og vil aldri kunne overføres til bil. Jeg mener dog rent personlig at jeg kan godta noe redusert fokus til fordel for øket dynamikk. De aller fleste 4" kan fint spille ned mot 100Hz, og mange spiller både rent og detaljrikt, men jeg har enda ikke hørt noen med troverdig dynamikk så langt nede. Som med alt annet handler det om å prioritere, samt inngå de rette kompromisser for å komme dit man ønsker. Ulike mennesker vil prioritere ulikt. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Kanskje en 3" med flat frekvensrespons fra 35 Hz - 5000 Hz ville vært det optimale? Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RiZLa Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Kanskje en 3" med flat frekvensrespons fra 35 Hz - 5000 Hz ville vært det optimale? Mvh Pål Imponerende... Men et element med så lite membranareale har ikke nok til å klare seg på langt nær så lavt ned som det på imponerende vis, med skikkelig dynamikk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet November 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 hvor langt ned kan du dele med filteret ditt? jeg ville ikke valgt en dome pga at den ikke takler å spille så langt ned, hva med å prøve seas sine 4"? jeg har kun positve erfaringer med dem. Kan dele rimelig fritt da spilleren jeg skal har oppgraderbar software for delefiltre og tidskomp... Vil heller ikka ha dome da jeg føler at det ikke vil spille høyt nok og jeg vil gjerne dele ganske lavt på melomtonen. Deling mellom sub og midbass blir rundt 50hz.. Seas har jeg lyst å teste ja. Hvem selger dette? Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet November 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Jeg mener dog rent personlig at jeg kan godta noe redusert fokus til fordel for øket dynamikk. De aller fleste 4" kan fint spille ned mot 100Hz, og mange spiller både rent og detaljrikt, men jeg har enda ikke hørt noen med troverdig dynamikk så langt nede. Som med alt annet handler det om å prioritere, samt inngå de rette kompromisser for å komme dit man ønsker. Ulike mennesker vil prioritere ulikt. mvh Glenn Delte mine Audax 3" ved 125hz og det manglet dynamikk i det området, helt klart! Derfor jeg gjerne vil ha noe større som 4", eller kanskje helt opp til 5.25".. Jeg kan gjerne gi slipp på litt fokus for å få bredt lydbilde med dynamikk. Er det ørene mine liker :) Det at lyden forandrer høyde ved forkjellige frevenser kan keg godt leve med. Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet November 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Spøk til side, innlegget til Glenn støttes. Hva med en Seas CA12RCY? eller Morel, Eton, Audiotechnology, eller kanskje Peerless Exclusive? Takk for meget gode tips! Skal sjekke ut disse! Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Imponerende... Men et element med så lite membranareale har ikke nok til å klare seg på langt nær så lavt ned som det på imponerende vis, med skikkelig dynamikk... Det gjenstår å se... :dj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Det gjenstår å se... :dj Denne type elementer er det gjort uttallige forsøk på, og de fleste av dem finner du i PC høyttalere og annet low-cost, men det skal bli moro å se hva du har i tankene. Det er uansett umulig rent fysisk at et 3" element skal kunne gjengi dynamikken fra et trommesett på noe som likner troverdig dynamikk. Alikevel må du være så snill å holde oss oppdatert. Alltid spennede med slikt. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Delte mine Audax 3" ved 125hz og det manglet dynamikk i det området, helt klart! Derfor jeg gjerne vil ha noe større som 4", eller kanskje helt opp til 5.25".. Jeg kan gjerne gi slipp på litt fokus for å få bredt lydbilde med dynamikk. Er det ørene mine liker :) Det at lyden forandrer høyde ved forkjellige frevenser kan keg godt leve med. 125Hz blir for lavt for en 3". Holder dog fint ved delinger fra 300Hz og oppover. Samme gjelder egentlig også for 4". Det er utrolig moro med dynamikken fra større elementer i området fra 300Hz og nedover. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Denne type elementer er det gjort uttallige forsøk på, og de fleste av dem finner du i PC høyttalere og annet low-cost, men det skal bli moro å se hva du har i tankene. Det er uansett umulig rent fysisk at et 3" element skal kunne gjengi dynamikken fra et trommesett på noe som likner troverdig dynamikk. Alikevel må du være så snill å holde oss oppdatert. Alltid spennede med slikt. mvh Glenn Jeg kan ikke røpe for mye ennå, men det er ikke snakk om "billige" elementer. Hva som skal gjøres og i hvilken bil kommer jeg tilbake til etterhvert som snøen har begynnt å legge seg på garasjetaket. Kanskje jeg gidder å lage en prosjekttråd også... drunk Når det gjelder dynamikk som Ålesundværingen sikter til så vil ikke det bli noe problem tror jeg... assman Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 125Hz blir for lavt for en 3". Holder dog fint ved delinger fra 300Hz og oppover. Samme gjelder egentlig også for 4". Det er utrolig moro med dynamikken fra større elementer i området fra 300Hz og nedover. mvh Glenn For å legge til ytterligere informasjon til trådstarter, vil jeg minne om at også harmonisk forvregning i mange tilfeller vil øke endel når man prøver å tyne lave frekvenser ut av små elementer.. Det er alltid en god ide å holde seg godt innenfor frekvensområdet hvor det aktuelle elementet er tiltenkt brukt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RiZLa Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Jeg kan ikke røpe for mye ennå, men det er ikke snakk om "billige" elementer.Hva som skal gjøres og i hvilken bil kommer jeg tilbake til etterhvert som snøen har begynnt å legge seg på garasjetaket. Kanskje jeg gidder å lage en prosjekttråd også... drunk Når det gjelder dynamikk som Ålesundværingen sikter til så vil ikke det bli noe problem tror jeg... assman Mvh Pål Når ble jeg ålesunding? :) Anyways, høres morsomt ut.. Du BØR nok gidde å lage en prosjekttråd ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet November 2, 2005 Rapporter Share Skrevet November 2, 2005 Når ble jeg ålesunding? :) Anyways, høres morsomt ut.. Du BØR nok gidde å lage en prosjekttråd ;) Ålesund eller Molde... Begge plassene ligger nord for Sanvika der jeg holder til... :hammer Uansett så blir det vurdert en prosjekttråd etterhvert. Om den blir på dette forumet her vet jeg ikke. Litt mye "forurensing" her for øyeblikket, synes jeg... :hammer Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet November 2, 2005 Rapporter Share Skrevet November 2, 2005 Litt mye "forurensing" her for øyeblikket, synes jeg... :hammer Mvh Pål Så slutt med å forurense da! :thumb Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg