Gå til innhold

Volvo-Turbo

Ranger emnet

egilbaevre

Anbefalte innlegg

Har en b230et..

Igårkveld fikk jeg til å lage til avlastningsventilen slik at den dumper i friskluft og lager go-lyd:)

Det var noen her som sa at det var bare å nappe av slangen (og tette den igjenn) Å da skulle d fungere fint.. Det gikk ikke på min, ventilen åpener når den går på tomgang, så da gikk den ikke pga. falskluft.

Er det ventilen min som opner for tidlig? på hvor stort undertrykk skal den opne? eller skal den opne gradvis ifra null??

Jeg løste isåfall dette problemet ved å bytte fjør på en termostat og lage den til slik at den lukker når det suger (tror ikke den tetter 100%) og opner når det blåser, så festet jeg denne termostaten på avlastningsventilen..

Når dette var gjort gikk bilen helt fint, og alt var som det skulle. MEN det kom ikke noe go-lyd når jeg gikk av gassen. Åpner ventilen så lite at det ikke kommer lyd i "orginalinstilling"

Da tenkte jeg at jeg skulle prøve noe, har rep. boken til bilen og der sto det om den lille hvit-røde plastventilen som sitter på vakumslangen fra innsuget til avlastningsventilen.. Tror det sto at den hvite siden skulle peke mot insuget. Jeg kjente på den, og da var det slik at det, for motoren, er tyngre å suge enn å blåse.. Skal den fungere som en slags struping for avlastningsventilen slik at den ikke opner for mye og for tidlig??

Jeg ga iverfall f#& i det som sto i rep. boken og snudde ventilen slik at den suger fritt, men får motstand når den prøver å blåse.. Og da=) smilte jeg..! Go-lyden var der!! Akkurat perfekt..!

Men gjør det noen at jeg snudde den ventilen?? den er vel kanskje ikke der uten grunn??

Eller er det ventilen min som er feilprodusert og har stått feil vei de siste 18 årene???

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilen er nok ikke feil produsert. Det gjør jo ingenting om ventilen er åpen på tomgang når det er resirk.

Jeg løste dette problemet på saab´en min ved å kjøpe en ferdig enveis ventil hos rørleggern. Den er helt tett for vakuum, men åpner som bare det ved trykk. :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en helt original avlastningsventil, den som er festet på blokka.. Ca. 15 cm høy

Nappa av slangen som luften som ventilen dumper egentlig skal gå inn i... Den går fra ventilen og inne i innsuget før turboen

Men noen som har peil. på den lille rød-hvite plastventilen som sitter på vakumslangen?!??!?!

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei..:( har desverre ikke kamera...

men det er en liten ventil ca 5 cm lang, rød i den ene enden og hvit i den andre. Den har to "tilkoblinger" en i hver ende.

Den bremser opp litt i den ene retningen og er helt åpen i den andre..

Er festet på den tynne slangen som går fra innsuget til avlastningsventilen.. Altså den "deler slangen i to"

Slangen kommer fra innsuget går inn på den lille plastventilen. På den andre siden av plastventilen går en slange ut som går til avlastningsventilen. Eller rettere sagt til vakumklokka på avlastningsventilen.

Den er der orginalt, for det står om den i rep. boken

Mer detaljert en det tror jeg ikkje jeg greier å beskrive det,,, skulle hatt et kamera!!

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider