Gå til innhold

Spørsmål om regler innen lys?

Ranger emnet

StianToyota

Anbefalte innlegg

Hadde en liten hendelse med dette i sommer.

Kom kjørende fra jobben og klokken var blitt 01:20, i rundkjøringen her i knarvik sto det 1 sivilbil og 2 politimenn i veien.

De vinket meg inn, og det første som ble sagt var:-Idag skriver vi! Jaja tenkte jeg.. Har hatt cruisecontroll`en på 70, det er fartsgrensen her, og GPS med logg, så jeg trodde jeg var safe. Men det var lysene de var ute etter. Denne strekningen(Norhordalands broen-Knarvik sentrum) er GODT opplyst. Prøvde å snakke meg ut av det da jeg fikk vite at boten kom på 2000,-, men da sa han at ETTER kl0100, var det PÅBUDT med vanlig kjørelys!

Han tok lappen og vognkortet og satte seg i sivilbilen for å skrive ut forelegget. Men da kom det en lokal råner sidelengs igjennom rundkjøringen(Vet ikke hvem dette var, men takker og bukker for uvetig kjøring:D) I neste øyeblikk kastes vognkortet inn i bilen min og en stemme sier:- Ta det som en adversel, vi skal TA han!! Så spinner den sølvgrå mondeo`en avgårde:)

Lærte en ting den kvelden, og det var at ETTER kl 01:00 er det tydelig vis IKKE lov med ekstra+parklys, uansett hvor lyst det måtte være ute. Men det kommer jo også an på hvem som stopper deg;)

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en liten hendelse med dette i sommer.

Kom kjørende fra jobben og klokken var blitt 01:20, i rundkjøringen her i knarvik sto det 1 sivilbil og 2 politimenn i veien.

De vinket meg inn, og det første som ble sagt var:-Idag skriver vi! Jaja tenkte jeg.. Har hatt cruisecontroll`en på 70, det er fartsgrensen her, og GPS med logg, så jeg trodde jeg var safe. Men det var lysene de var ute etter. Denne strekningen(Norhordalands broen-Knarvik sentrum) er GODT opplyst. Prøvde å snakke meg ut av det da jeg fikk vite at boten kom på 2000,-, men da sa han at ETTER kl0100, var det PÅBUDT med vanlig kjørelys!

Han tok lappen og vognkortet og satte seg i sivilbilen for å skrive ut forelegget. Men da kom det en lokal råner sidelengs igjennom rundkjøringen(Vet ikke hvem dette var, men takker og bukker for uvetig kjøring:D) I neste øyeblikk kastes vognkortet inn i bilen min og en stemme sier:- Ta det som en adversel, vi skal TA han!! Så spinner den sølvgrå mondeo`en avgårde:)

Lærte en ting den kvelden, og det var at ETTER kl 01:00 er det tydelig vis IKKE lov med ekstra+parklys, uansett hvor lyst det måtte være ute. Men det kommer jo også an på hvem som stopper deg;)

Mvh

Simon

Har hørt at det er lov til å bruke på opplyst vei. Jeg har kjørt med det i 2år i oslo. Treffer på politiet hele tiden, men dem har ikke sagt no :)

Det er bra ikke politiet i norge har bedre ting å finne på :D

PS: Er det bedre å kjøre med ei pære som ikke fungerer?

får ikke 2000kr i bot for det :D Huff... Norge ass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklys sammen med spredere/grøftelys/tåkelys er ikke lov som nærlys. Etter mørkets frembrudd er det nærlys som gjelder

Hilsen en som ble kr 800 fattigere fordi han kjørte med parklys/tåkelys om kvelden

Da slapp du billig, for boten er 2000.-

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2011 Volvo V60 R-Design
- 2003 Toyota Rav4
- 1998 Mitsubishi Eclipse GSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En politijævel jeg har prata med sa at om man så lyskjeglene på veibanen foran deg så var det for mørkt for tåke/grøfte-lys. Har aldri hørt om noen 01:00-regel så her virker det som Politiet selv kan tolke hva som er rett og galt. Fikk en 800-kroners bot for kjøring med park/tåke i Sentrumstangenten, mellom Breivika og Hansjordnesbukta. Denne tunnelen er FLOMBELYST, og betydelig lysere enn en vanlig nordnorsk dag om sommern. Får heller bygge om til Xenon og droppe kurve/tåkelysa.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider