Gå til innhold

Hvordan velge element for SQ lyd

Ranger emnet

GalantV6

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Hvordan velge riktig Sub for SQ lyd.

Hvilke parametre er det man ser etter når man velger en Sub for SQ

Hvilken type kasse er best for SQ?

Er 2 subber bedre en 1 i et SQ oppsett.

Hvor stor forskjell er det på et element til SPL i forhold til SQ

Ønsker gjerne mange svar for å lære mer om dette.

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser jeg du må prøve å få kontakt med EMMA-folkene. Personlig har jeg mine meninger, men de har tross alt konkurrert i nettopp dette, og bør kunne vite hva de snakker om! :)

Generelt kan jeg si at parametre kan være en pekepinn på hva slags kasse man skal bruke, men at det er umulig å forutse hvordan en høyttaler LÅTER på papiret. Lyttetester er nødvendig, altså! :) Når man ser etter høyttalere som skal spille pent hjemme, er det ønskelig med frekvenskurve som lett viser hvor jevn frekvensrespons høyttaleren har. I en bil er dette ikke særlig nødvendig, spør du meg (og tydeligvis de fleste produsenter, da de sjelden leverer disse), for bilens utforming fucker opp dette likevel. Forskjellig bil = forskjellig lydbilde. Igjen, lyttetest!

Lukket kasse og elementer beregnet for disse kassene er vel enklest å benytte i et SQ-oppsett, siden man får flat frekvenskurve (i dødt rom). Så er det bare å dempe bilen etter beste evne, for å få vekk uønskede resonanser og refleksjoner.

Forskjellen mellom et element beregnet for SPL og SQ ligger i materialvalg, effekttålighet og antall/verdi på spoler, for å nevne noe. Ved konstruksjonen av et SPL-element, er det sjelden lagt vekt på linjær frekvensrespons, siden disse sjelden blir benyttet til ren lytting til musikk likevel. Forvrengninger i ytterpunktene av oppgitt frekvensområdet, pga materialet som svikter/utforming på membranen osv, blir også glatt oversett, siden det ved så høye lydtrykk ikke er hørbart likevel.

Det finnes dog DYRE elementer, som er beregnet for SQ, men som gjør det godt i dB-drag likevel (uten å matche de helt store gutta). Da begynner det å koste skjorta, spør du meg, men noen liker jo å legge (mye) mer enn 6000,- i ett element. For min egen del er dette hvertfall noe uaktuelt! :)

Kanskje noen av EMMA-gutta har noen innvendinger, eller noe å tilføye. Helt sikkert! :)

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes egentlig kun en måte å avgjøre om et element passer for deg, og det er å lytte. Har man drevet en stund, kan man lese mye nyttig informasjon ut i fra T/S parametre, men det gir ingen 100% garanti for elementets lydkvalitet.

Det er nesten umulig å forklare hvordan kan kan velge ut interessante elementer basert på T/S, uten å bruke flere timer. Det må komme av erfaring.

Mitt råd er å lytte!

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er greit å lytte til lyden av en sub, men da bør jo den være i en riktig kasse ellers så låter det dårlig. Elementet kan jo være bra selv om det låter dårligt. Hvordan kan man da finne ut av om det er bra eller ikke.

Jeg går ut fra at TS parametre er det som forteller deg om subben.

Her er det noen parametre.

Er det da noen som kan fortelle meg om dette er en sub som gir SQ eller SPL jeg ville ha satt denne i en 24L lukket kasse utfra disse parameterene.

Er det noen som kunne tenke seg å teste dette for meg.

Nominal Impedance 8

(Coils in series)

SPL 1W/1M 85,6

Displacement, cc 1830

Displacement, CuIn 111,8

Mounting Depth 6-3/8

Revc 7,81

VC Inductance, mH 6,45

Sd, SqM 0,0439

BL 21,713

Vas, Liters 36,851

Vas, CuFt 1,30

Mms, gms 165,5

Fs 33,7

Qms 10,655

Qes 0,581

Qts 0,551

Pmax, watts 600

Xmax, mm 13,20

MVH

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en typisk SPL-bass i mine øyne, ut fra parametrene som er oppgitt

- Xmax er høy (regner med oppgitt Xmax er en vei)

- følsomheten er ganske lav (reell følsomhet ligger nok ennå lengre ned. Avhengig av frekvens såklart)

- Mms er ganske høy til å være en 12"

- Qms var høøøy

- at "displacement" i det hele tatt er oppgitt tyder på at det er en SPL-bass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ePiFaNT skrev:
Ser ut som en typisk SPL-bass i mine øyne, ut fra parametrene som er oppgitt

- Xmax er høy (regner med oppgitt Xmax er en vei)

- følsomheten er ganske lav (reell følsomhet ligger nok ennå lengre ned. Avhengig av frekvens såklart)

- Mms er ganske høy til å være en 12"

- Qms var høøøy

- at "displacement" i det hele tatt er oppgitt tyder på at det er en SPL-bass...

Jeg glemte å si at dette er en 10"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GalantV6 skrev:
Jeg glemte å si at dette er en 10"

Membranarealet er i hvert fall tilsvarende en 12".

10" ligger rundt vel 300 cm2, mens denne har 439 cm2.

Så i så fall er det en 4-kantet: Kicker S10L7-4!

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider