Gå til innhold

Basshøytaler til originalanlegg?

Ranger emnet


WEST

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har et originalt Bose lydanlegg i en Mercedes C-klasse nå. Tror det er seks eller åtte høyttalere i bilen og veldig god lyd og trykk foran i bilen. Bak derimot er det litt tynt og pistrete. Kunne gjerne tenkt meg litt mere bass og trykk.

 

Hva er mine muligheter da, og hvordan må jeg gå fram/evt ha av utstyr til dette?

 

Har tenkt på en basshøytaler eller sub i bagasjen (er en stasj.vogn). MÅ jeg ha en forsterker til dette originale anlegget, eller finnes det sub med innebygd forsterker. Og hvordan skal evt dette kobles sammen med det originale anlegget/spilleren? Er som dere sikkert skjønner litt grønn på dette området, men regner med at det finnes dyktige folk her inne på forumet som vet hva de snakker om.

 

På forhånd takk

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om du ønsker deg noen form for dommedagsbass, så en Infinity Basslink e.l. tror jeg kan gi deg mye av det du ønsker deg.

 

Hva tilkoblinger angår er du avhengig av enten å ha en linjeutgang på cd-spilleren (evt. en annen plass. Har ikke vært borti Bose-anlegg) eller så er jeg redd du må bruke kablene til to av høyttalerne for å få signaler til den aktive suben. Dette kan være lurt å finne ut av først. En telefon til nærmeste Mercedes-forhandler bør kunne gi deg svaret. Evt. noen hyggelige medlemmer her på forumet :)

 

Når du så har funnet ut det blir neste steg å avgjøre hvor mye plass du har tenkt å bruke på en slik løsning, og hvor mye penger du kunne tenke deg å legge ut. Det finnes løsninger som kan legges ned i reservehjulet, som kan gjemmes under et av setene, monteres inntil seteryggen, osv. osv. Bilradiospesialisten har et greit utvalg, og jeg er sikker på at forhandlerene her inne kan bidra med sine produkter.

 

Jeg vil uansett anbefale deg å kjøpe noe annet enn det aller billigste, og aller helst prøve ut de forskjellige kassene i din egen bil om du kan. Bass i et butikklokale og bass i en bilkupe er to vidt forskjellige ting.

 

 

Noen alternativer helt på tampen:

 

Pioneer TS-WX22A, kr. 2490,- fra Bilradiospesialisten

Pioneer_ts_wx22a_h1.jpg

 

Infinity Basslink, kr. 3995,- fra Bilradiospesialisten

Infinity_basslink_h1.jpg

 

JBL BTX-250, kr. 2490,- fra Bilradiospesialisten (kanskje litt VEL iøynefallende?)

jbl_btx250_h2.jpg

 

Earthquake Tube K-10, 2995,- fra Autocustom

K-10lrAbig.jpg

 

Focal Bomba 27V1, 3990,- fra Ice audio

10958.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ePifant. :)

 

Takk for hyggeligt og raskt svar. Som du riktig påpeker så er ikke jeg ute etter noe sinnsyke greier, men litt mere trykk til en fornuftig penge. 2-3.000kr sånn ca.

 

Du har jo lagt ved endel fine alternativer der ser jeg, og likte kanskje den første fra Pioneer best.. Dette skal ikke være så veldig synlig eller svært. Har forresten ikke noe reservehjul på denne bilen (er et annet system for reservedekk/punktering) slik at det er grei plass der reservehjulet bruker å være. Men som du sier så vet jeg ikke hvor jeg kan ta strøm ifra, kanskje fra en av høytalerne bak, el.lign. Må jeg ha forsterker i tillegg eller er denne innebygd i sub'en?? Hvis jeg velger å ha den inntil bakseteryggen, må denne da skrus fast eller finnes det noen annen måte å holde den fast på da bilen er en stasjonsvogn!?

 

Takk så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Pioneeren kan gi deg det du trenger ja. Den glir nok også best inn i Mercedes-interiøret. Hvor i bilen er reservehjulet plassert i C-klassen?

 

Alle forslagene jeg gav deg er med innebygget forsterker, en såkalt aktiv basskasse. Det vil si at du trenger signal til forsterkeren (fra spilleren eller fra to av høyttalerne slik jeg beskrev over) samt strøm. Du må altså trekke plusskabel fra batteriet til bassen, og minuskabel fra bassen til et jordingspunkt på karosseriet. Ulempen med en slik aktiv løsning er såklart alle ledningene som skal til, men jeg er redd den innebygde spilleren/forsterkeren din ikke er kraftig nok til å drive en "vanlig" sub.

 

Hva montering angår kan du bruke andre festemetoden enn skruer. Mange kvier seg forståelig nok for å skru i karosseriet, og bruker festestropper, strips, dobbelsidig tape eller borrelås. Hva som er best kommer litt an på plassering og slikt, men du bør nok uansett feste den så godt du kan. Ved en eventuell kollisjon har du IKKE lyst til å få en Pioneer i bakhodet ;)

 

(PS: det er godt mulig at Bilradioen eller andre forhandlere/montører kan svare deg på dette med signalutganger fra originalradioen. Ofte har de også gode tips til montering o.l. Den mest komfortable løsningen vil såklart være å la dem ta seg av både installasjon og montering, men det koster gjerne litt.)

 

EDIT: husk at det er lov å spørre om en god pris! :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Jeg har et originalt Bose lydanlegg i en Mercedes C-klasse nå. Tror det er seks eller åtte høyttalere i bilen og veldig god lyd og trykk foran i bilen. Bak derimot er det litt tynt og pistrete. Kunne gjerne tenkt meg litt mere bass og trykk.

 

Hva er mine muligheter da, og hvordan må jeg gå fram/evt ha av utstyr til dette?

 

Har tenkt på en basshøytaler eller sub i bagasjen (er en stasj.vogn). MÅ jeg ha en forsterker til dette originale anlegget, eller finnes det sub med innebygd forsterker. Og hvordan skal evt dette kobles sammen med det originale anlegget/spilleren? Er som dere sikkert skjønner litt grønn på dette området, men regner med at det finnes dyktige folk her inne på forumet som vet hva de snakker om.

 

På forhånd takk

:)

 

En ekstra aktiv sub, som nevnt kan være tingen for deg.

Orginalt Bose har eksterne forsterkere plassert i bagsjen (gjemt bak i en av sidene) Kan hente signal og strøm fra dem (må strekke ny + kabel)

Vet du om det er optisk eller analog signal til bose forsterkeren din??

Om ikke forhør deg med bertil, om dette, event få dem til å trekke fra signal og strøm kabler, koster litt, men du skal tross alt bygge på ett bose anlegg.

 

Får du bekrefta vanlig signal kan egentlig hvem som helst her hjelpe deg.

 

Du nevner også at du ikke har reserve hjul. mener du at du altså har en stor tom brønn inne i bilen?

 

I tillfelle, så hadde jeg vurdert å få sub der. Gjerne da fått bygd en inn der, og satt også forsterker der. Men er redd det kan bli noe dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Takk for svar ePifant og Toffy. :)

 

Det stemmer det at det ikke er reservehjul på denne mercedesen, men en kompressor og et spesielt middel til å sprøyte inn i det dekket som er punktert. Dvs at jeg har en tom hjulbrønn bak i bagasjen ja..

 

At det er innebygd forsterker i disse subene du viste meg er jo kjempefint, da tror jeg vil gå for en slik. Og Toffy sier her at det er forsterker til BOSE systemet bak på ene siden i bagasjen så jeg kan hente signaler derfra, men jeg må vel fortsatt hente strøm fra batteriet for å drive dette som ePifant sier her,hvis jeg har forståt det riktig!? eller kan jeg få strøm fra den forsterkeren til boseanlegget bak??

 

Så til den hjulbrønnen, dere sier det vil bli en litt dyrere løsning muligens, og jeg lurer på om dette blir bra? Vil ikke lyden bli veldig skjermet og på en måte ledes bort fra kupeen når den ligger i hjulbrønnen der? Den er forøvrig kledd med filt og tett og fin med en liten luke over.

 

Tror nok ikke jeg skal montere og fixe dette selv, men få hjelp eller betale noen som kan det til å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok ikke utenom å trekke nye strømkabler er jeg redd :(

 

Om du velger å lage noe i hjulbrønnen vil du nok måtte ut med mer penger, men du vil samtidig få bedre lyd (bass). Det at hjulbrønnen er "skjult" har lite eller ingenting å si for bassgjengivelsen. Lave frekvenser lar seg ikke påvirke av fysiske hinder i samme grad som høyere frekvenser. Dog KAN det utgjøre et problem om bassen deles høyere enn 80-100 hz. Hvor delefrekvensen bør legges avgjøres av hvor resten av høyttalerne begynner å miste nivå. Dette bør man nok lytte seg litt frem til for å best mulig resultat.

 

Å få profesjonelle montører til å ta seg av det hele er nok ingen dum idé. Er de så kundevennlige og profesjonelle som de bør være, spør de deg om dine synspunkter rundt plassering, ønsket lyd osv.

 

EDIT: om du vil kan du gi meg navnet på BOSE-anlegget samt mer info om bilen (Mercedes C180 stv. 1998-mod. for eksempel) så kan jeg ringe Bertel O. Steen og spørre for deg om du er usikker på hva du skal spørre om e.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ePifant.

 

Ja hvis du kunne hørt med BOS om dette så hadde det vært glimrende! Du vet som du sier hva du skal spørre om i henhold til dette ja.

 

Bilen er en Mercedes C klasse W203 2002mod stasjonsvogn, med avantgardepakke og BOSE soundsystem. Navnet på selve BOSE anlegget vet jeg ikke, men det vet sikkert BOS da dette er montert originalt fra Mercedes.

 

Original cd-spiller fra Mercedes står i og det er bra lyd i dette soundsystemet, men som sagt litt dårlig bak.

 

Kanskje du kunne hørt om forskjellige ting innenfor dette, det hadde vært helt topp! :wave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter endel knot og dill kom jeg i kontakt med en svært hjelpsom mann i teknisk avdeling ved Bertel O. Steen i Lørenskog!

 

Han kunne fortelle at vanlig lavnivå-signal var på nær umulig å hente ut. Forsterkeren som står i får signaler fra spilleren via en fiberoptisk kabel, noe som slett ikke er en dårlig løsning. Med mindre man har lyst til å koble på en forsterker da...

 

I følge denne hyggelige mannen hadde du to valgmuligheter:

 

1. å koble en ny, aktiv basskasse via bakhøyttalerne med høypassignaler (enkelt sagt: høyttalerledninger). Ettersom du paralellkobler ledningene til basskassen med bakhøyttalerne vil du heldigvis ikke miste lyden i disse.

 

2. å bytte ut basselementet som står i originalt med et nytt. Det originale elementet er 6,5" eller mindre, og sitter i en relativt udempet plastkasse, men forsterkeren skulle ha ganske godt med kraft til å drive noe heftigere. Han foreslo rett og slett å koble ut det gamle, og trekke ledningene derfra til et nytt element, i en ny kasse. Det nye elementet bør helst være relativt lettdrevet. Det originale elementet har dobbel spole, noe som vil si at du kan koble til et nytt element med dobbel spole eller to element med enkle spoler. Om dette avsnittet ble litt gresk gjør det ikke så mye. Jeg tror absolutt vi bør kunne finne en akseptabel løsning til deg :)

 

Den siste løsningen tror jeg slett ikke er så dum. Ihvertfall vil jeg anbefale deg å prøve den før du velger en løsning med forsterker og sub i ett. Da slipper du nemlig unna med kostnaden for et element i kasse, noe som blir langt billigere :) Har du mulighet og lyst til å prøve å koble ut det gamle selv og koble på noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eltek har Seas CA21RE4X/DC som koster 810. Dette er et dobbeltspolet element og bør kunne fungere ganske bra. Det eneste jeg er litt usikker på er om kassen kanskje blir litt i største laget... Herr Johansen, har du noen synspunkter rundt kassevolum til denne? Link til datablad

 

Om noen andre vet om et dobbeltspolet element (8-10") til ca. samme pris så kom med dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eltek har Seas CA21RE4X/DC som koster 810. Dette er et dobbeltspolet element og bør kunne fungere ganske bra. Det eneste jeg er litt usikker på er om kassen kanskje blir litt i største laget... Herr Johansen, har du noen synspunkter rundt kassevolum til denne? Link til datablad

 

Om noen andre vet om et dobbeltspolet element (8-10") til ca. samme pris så kom med dem! :)

 

 

Det ellementett klarer seg bra i både små og store kasse, avhengi av ønsket avrulling. Men i bil vil jeg anbefalle liten kasse(15L kanskje), og med plassering ui reservehjuls brønnen så er det ikke noe problem å lage en liten kasse, er jo bare å lage baffelen større en kassa, så er det ingen sak å feste den heller. Og tom rommet rundt kan en jo bare dempe med noe dempe matter, er jo bare ett pluss dette.

 

Men du har 8 ohm pr. spole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann ePiFant og Toffy.

 

Var desverre ikke tilgjengelig på nett igår.

 

Har sett på innleggene dere har skrevet. Kjempeflott at du fikk hørt med BOS om dette ePifant! :thanks

 

Og dette var altså mulighet 1:

 

1. å koble en ny, aktiv basskasse via bakhøyttalerne med høypassignaler (enkelt sagt: høyttalerledninger). Ettersom du paralellkobler ledningene til basskassen med bakhøyttalerne vil du heldigvis ikke miste lyden i disse

 

Ellers tror jeg at jeg ikke vil bytte ut noen elementer fra de originale som står i nå, hvis jeg har skjønt riktig. Jeg vil nok gå for en aktiv sub, med innebygd forsterker. Jeg må da altså ta signaler fra de bakre høyttalerne samt strøm fra batteriet! Er dette en jobb for proffer eller? Hvordan får jeg strekt ledninger uten at det synes? Høres ut som en jobb dette..

 

Så gjenstår det å finne ut om jeg vil ha en sub i hjulbrønnen, eller bare festet fast til bakseteryggen eller i bagasjen på en eller annen måte.

 

Finnes det noen firmaer, butikker i Oslo, Drammen, Tønsberg området som utfører slike ting?

 

Takk for hjelp så langt!

 

:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann ePiFant og Toffy.

 

Var desverre ikke tilgjengelig på nett igår.

 

Har sett på innleggene dere har skrevet. Kjempeflott at du fikk hørt med BOS om dette ePifant! :thanks

 

Og dette var altså mulighet 1:

 

1. å koble en ny, aktiv basskasse via bakhøyttalerne med høypassignaler (enkelt sagt: høyttalerledninger). Ettersom du paralellkobler ledningene til basskassen med bakhøyttalerne vil du heldigvis ikke miste lyden i disse

 

Ellers tror jeg at jeg ikke vil bytte ut noen elementer fra de originale som står i nå, hvis jeg har skjønt riktig. Jeg vil nok gå for en aktiv sub, med innebygd forsterker. Jeg må da altså ta signaler fra de bakre høyttalerne samt strøm fra batteriet! Er dette en jobb for proffer eller? Hvordan får jeg strekt ledninger uten at det synes? Høres ut som en jobb dette..

 

Så gjenstår det å finne ut om jeg vil ha en sub i hjulbrønnen, eller bare festet fast til bakseteryggen eller i bagasjen på en eller annen måte.

 

Finnes det noen firmaer, butikker i Oslo, Drammen, Tønsberg området som utfører slike ting?

 

Takk for hjelp så langt!

 

:thanks

Må ikke nødvendigvis være proff, men vil nok anbefalle deg å gå til noen som har gjort dette før.

Og da er det lettest å stole på en proff.

Og da går du til den som har den sub systemet du ønsker. eks. strømmen bilradio.

 

Autolyd A.S

St Halvards g 33, 0192 Oslo 22 57 88 88

 

Ryensvingen 11B, 0680 Oslo

Tlf: 22670030

 

Sikkert fler, men hva hukomelsen tar fra for tiden..

http://www.srbilradio.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår