Gå til innhold

P&W R-4360

Ranger emnet


AC7

Anbefalte innlegg

Vet dette egentlig ikke har noe med Amcar eller V8 å gjøre, men regner med at det er her "interessen" er størst for enorme motorer...

 

Var på Forsvarets Flysamling og så litt rundt og da kom jeg over en ganske stor motor(Wright Cyclone R-2600). Jeg ble da litt nysgjerrig og søkte litt rundt på dette og fant til slutt denne som jeg tror er en av de største som er(av den type motorer altså).

 

Motoren er en radialmotor(stjernemotor) i fire rekker(7 sylindre per rekke).

Den har 28 sylindre og et volum på 71,4l (4360cui) !

De tidligste modellene hadde 3,000hk og de siste hadde 4,300hk.

Maks rpm er på rundt 4000 som jeg vil tro er rimelig høyt til å være en så stor motor. Vekta på monsteret er nesten det samme som en middelstor bil(1,579 til 1,755 kg).

 

Denne motoren var og er veldig avansert selv i dag vil nå jeg si, men jeg har ikke noe grunnlag egentlig for å si det, men det sparker hvertfall alt av andre typer motorer lett på teknologi det tida den var i bruk(skal vel egentlig fortsatt være rimelig kald i hodet for å drive med denne type motorer).

 

Bilder: (OBS: Stort bildet, men bra) http://www.enginehistory.org/G&jJBrossett/Hill%20Field/P&W%20R-4360%20Wasp%20Major.JPG

http://www.wetwing.com/classic/phoenix/phoenixfoto/syperceng.jpg

 

Annen info og noe bilder:

http://www.geocities.com/betbil.geo/engine9.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_&_Whitney_R-4360

 

Om dette ikke har noe av interesse for dere så kan en mod bare slette eller flytte den til et annet passende forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fine saker det der. kjenner et par karer som blir våte både i blikket og i buksa og deretter begynner sine setninger med "jeg husker den gangen i dumpa......" når det snakkes om slike motorer. :-)

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje heller vert noe å ha bilen i. er litt størrelse på disse.............

 

4000 rpm må jo være utrolig høyt på denne motoren... hadde vært noe å hatt i bilen den :)

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En hest pr kubikktomme er da bra selv i dag på en sugemotor.Dessuten tåler den jo å gå på fullgass i timesvis i strekk.Imponerende.Men jeg synes det ser ut som det er fire sylindre pr rekke på det første bildet?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8 power, ser du har et LS1 projekt, åssen går det?

 

Holder selv på å sette i en LS1 i en Manta B for en kompis, og har en Firebire -73 som jeg har kjøpt LS1 å t56 til.

 

Kult med litt nymoderne muskler i de gammle bilene.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår